آندروژن یک هورمون مردانه است که در آقایان به مقدار زیاد و درخانم‌ها کمتر ترشح می‌شود.

حسین طباطبایی متخصص پوست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بعد از بلوغ به دلیل ترشح هورمون آندروژن که یک هورمون مردانه است روی نقاطی از بدن که غدد چربی بیشتری دارد مثل صورت،‌ بازو، کمر و پوست سر بیشتر ترشح می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی غدد چربی پوست افزایش پیدا می‌کند یک باکتری در پوست به طور طبیعی که نیمه بیماری‌زا است زندگی می‌کند ولی بعد از بلوغ این باکتری شروع به فعالیت کرده و تبدیل به بیماری‌زا می‌شود.

طباطبایی افزود: اوایل که پوست چرب است، چربی با هوا اکسید شده و به صورت دانه‌های سرسیاه ظاهر می‌شود و با شروع دفاع بدن جریان خون افزایش پیدا می‌کند و موجب التهاب پوست و جوش قرمز می‌شود.

وی گفت: وقتی غدد چربی پوست در اثر تغییرات هورمونی بزرگ می‌شود در نتیجه جوش‌ها بیش از اندازه بزرگ و به "جوش کیستیک" تبدیل می شود.

این متخصص درخصوص تولید "جوش‌های عصبی" گفت: فردی که استرس عصبی پیدا می‌کند یک سری هورمون‌ها در بدن ترشح می‌شود که زمینه ارثی دارد.

وی با اشاره به اینکه: خشم، استرس و اضطراب باعث می شود که هورمون آندروژن به مقدار زیاد ترشح شود گفت: در کسانی که استرس دائم دارند آندروژن آنها بالا می رود و باعث تولید جوش می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: باکتری ، پوست ، هورمون ، جوش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار