مدير شبكه مستند گفت: مستند يك مزيت نسبي در كارهاي رسانه‌اي است.

به گزارش حوزه  رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از رسانه ملی ؛ رضا پورحسين در جمع هنرمندان و فيلمسازان اصفهان در تالار هنر به بيان ابعاد مختلف توليد آثار مستند پرداخت .

وي مستند را مؤثرترين و زودبازده‌ترين توليد رسانه‌اي در عرصه فرهنگ سازي و تمدن سازي دانست و افزود: در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي، هنري، مذهبي براي ايجاد تأثير در جامعه و فرهنگ سازي به سادگي مي‌توان از مستند استفاده كرد.

مدير شبكه مستند رسانه ملي با اشاره به حجم توليد مستند در خارج از كشور توسط رسانه‌هاي رقيب گفت: مستند برنامه‌اي قابل استناد است كه به همين دليل مؤثرتر و باورپذيرتر است، از آنجايي كه تخيل و جعل در مستند استفاده نمي‌شود مخاطب نسبت به آثار مستند باورپذيري بيشتري نسبت به آثار نمايشي دارد .

وي ايران را يكي از بهترين كشورها از نظر وجود سوژه براي ساخت مستند ذكر كرد و تصريح كرد: با وجود امكان ساخت مستندهاي بسيار خوب و مؤثر و وجود سوژه‌هاي فراوان از نظر توليد كشور ما در پايين‌ترين رتبه‌ها از نظر توليد آثار مستند قرار دارد.

پورحسين با اشاره به اينكه مستند يك وسيله براي ثبت سند است، تصريح كرد: اطلاع‌رساني از ديگر كاربردهاي مستند است، ملت‌هايي كه احساس ريشه‌دار بودن مي‌كنند بهتر و سريع‌تر حركت مي‌كنند و كارهاي مستند با انتقال مفاهيم تمدني به نسل‌هاي آينده اين مسائل را به خوبي به وجود مي‌آورند.

وي خاطرنشان كرد: در ايران با وجود تمام جنگ‌ها و غارت‌هايي كه در ساليان متمادي رخ داده است گسست فرهنگي به وجود نيامده و اين پيوست فرهنگي كه از سال‌هاي دور از آن برخوردار هستيم بسيار مهم و با ارزش است كه در جهان بسيار كم نظير و حائض اهميت است.

مدير شبكه مستند با اشاره به مكتب‌هاي مختلف در كشور ابراز داشت: اصفهان قوي‌ترين مكتب كشور را دارد كه در تمام زمينه‌هاي مختلف هنري، فرهنگي، علمي، صنعتي، مذهبي، تاريخي و اديان گستردگي دارد و مستندسازان اصفهاني به خاطر قرار گرفتن در چنين فضايي وظيفه بسيار مهمي دارند كه اگر به آن عمل نشود در واقع صندلي‌ها را اشغال كرده‌اند.

وي توجه به ريشه‌ها و مفاهيم كهن و ارزشي را نشاط بخش و آرامش بخش توصيف كرد و افزود: توجه به اصالت‌ها و مفاهيم كهن و ريشه‌اي انسان را شاداب مي‌كند.

پورحسين ضعف پژوهش را يكي از مهم‌ترين مشكلات توليد مستند در كشور دانست و گفت: پژوهش در مستند به معناي تحقيق در كتابخانه‌ها و قلم به دست بودن نيست بلكه به معناي سوژه‌يابي و جستجوگري است و در فضاي پر از سوژه اصفهان لازم است اين نگاه تقويت شود تا شاهد توليد آثار مفيد و قابل قبول باشيم.

وي جشنواره فيلم مستند را اتفاقي مهم و مؤثر دانست و خاطرنشان كرد: جشنواره فيلم مستند اصفهان فرصت بسيار مناسب و ويژه‌اي براي رشد و شكوفايي مستندسازي در اين شهر است كه حتي مي‌تواند به سرعت موجب خلق سبك مستندسازي خاص اصفهان و مطرح شدن اصفهان در سطح بين‌المللي شود.

مدير شبكه مستند پيرامون شبكه مستند و مخاطبان آن گفت: شبكه مستند مخاطبان زيادي دارد كه در زمينه جذب مخاطب از چندين شبكه ديجيتال كشور و همچنين سه شبكه آنالوگ برتر است و علت اين است كه در اين شبكه بيشتر شاهد آثار مستند خارجي هستيم كه اين نشان‌دهنده فقر بودجه فرهنگي كشور است زيرا در حقيقت بودجه فرهنگي كشور يك بودجه صدقه سري است.


انتهای پیام/

برچسب ها: مستند ، رسانه ، اطلاع ، شبکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار