معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جنوب استان کرمان گفت: جمعیت شب پره مینوز گوجه فرنگی در مزارع جنوب استان کرمان به مرز خسارت زایی نزدیک می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان و بنا به اعلام روابط عمومی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جنوب استان کرمان دکتر پیمان نامور افزود : بررسی ها نشان می دهد طی ماه های اول فصل همزمان با تداوم برودت هوا جمعیت و فعالیت این حشره نزدیک به صفر بوده و از اوایل اسفند به تدریج حشرات بالغ در مزارع مشاهده و ثبت شده اند.

وی خاطرنشان کرد : از اواسط اسفند تا اواسط فروردین جمعیت حشره حدود 3 برابر شده و با توجه به مناسب بودن شرایط محیطی برای فعالیت حشره، پیش بینی می شود روند افزایش جمعیت ادامه یابد.

مجری پروژه های مطالعاتی مربوط به این آفت در جنوب استان کرمان گفت : در این شرایط کاملاً ضروری است که کشاورزان گوجه کار اقدامات اولیه شامل نصب تله های فرمونی به تعداد 35 تا 40 عدد در هکتار (از نوع تشتی یا دلتا) و یا 20 عدد از نوع تله های جدید فرولایت (فرمونی-نوری) و مصرف ترکیبات آفتکش میکروبی بر پایه B.t.یا ترکیبات گیاهی بر پایه چریش را انجام دهند.

وی تصریح کرد : کشاورزان آمادگی لازم را برای مصرف حشره کشها داشته باشند تا در صورت افزایش بیشتر جمعیت استفاده کنند.

دکتر نامور افزود : مبارزه با این آفت باید بصورت همه گیر انجام شود و استفاده از یک روش مبارزه بخصوص مصرف حشره کش به تنهایی پاسخگو نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه داد جمعیت شب پره مینوز گوجه فرنگی به حد انفجار برسد یادآور شد : در صورت افزایش جمعیت کنترل آفت بسیار دشوار است./س

برچسب ها: کشاورزی ، تحقیقات ، جنوب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.