عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: در بسیاری از مطالعات مشخص شده که نوبت کاری می‌تواند سبب ناراحتی‌های گوارشی و کاهش کمیت و کیفیت خواب شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،سمیه رحیمی‌مقدم  در بیرجند اظهار داشت: لزوم ارائه خدمات 24 ساعته در شبانه روز در شغل پرستاری مانند بسیاری از مشاغل دیگر اجتناب‌ناپذیر است.

وی تصریح کرد: در بسیاری از مطالعات مشخص شده که نوبت کاری می‌تواند سبب ناراحتی‌های گوارشی و کاهش کمیت و کیفیت خواب شود.

با اشاره به انجام مطالعه‌ای بر روی 326 پرستار نوبتکار بیمارستان‌های علوم پزشکی کرمان، اذعان داشت: این مطالعه با هدف بررسی ارتباط کیفیت خواب و شیوع علائم ناراحتی‌های گوارشی و دیگر علل مرتبط با آن  صورت گرفت.

رحیمی‌مقدم اضافه کرد: از بین افراد شرکت کننده دراین مطالعه 134 نفر پرستار نوبتکار، 25 نفر پرستار روزکار ثابت و 167 نفر نیز کارمند دانشگاه علوم پزشکی کرمان بودند.

91.2 درصد از پرستاران دارای کیفیت خواب نامطلوب بودند

وی به نتایج حاصل از این مطالعه اشاره کرد و افزود: 91.2 درصد از پرستاران بیمارستان و 79.6 درصد از کارمندان دانشگاه دارای کیفیت خواب نامطلوب هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور متذکر شد: این مطالعه نشان داد مشکلات گوارشی همانند کاهش اشتها، سوء هاضمه، حالت تهوع و ترش کردن معده در بین پرستاران نوبت کار و روزکار و کارمندان دانشگاه اختلاف معناداری وجود داشت.

رحیمی‌مقدم ادامه داد: همچنین بین کیفیت خواب و مشکلات گوارشی ارتباط معناداری وجود داشت به طوری که پرستارانی که کیفیت خواب پایین‌تری دارند از اختلالات گوارشی بیشتری رنج می‌برند.

وی یادآور شد: نوبت کاری سبب ایجاد مشکلاتی از قبیل کاهش کیفیت خواب و ایجاد ناراحتی‌های گوارشی در پرستاران شده بود و افرادی که کیفیت خواب پایین تری داشتند مشکلات گوارشی بیشتری نیز داشتند.

لزوم حمایت‌های خانوادگی و سازمانی از نوبتکاران

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خاطر نشان کرد: بنابراین با انجام تدابیری از جمله انتخاب افراد مناسب برای اشتغال در نظام نوبتکاری، برنامه کاری منظم واصولی، حمایت‌های خانوادگی و سازمانی از نوبتکاران اتخاذ کرد تا اثرات زیانبار نوبتکاری تقلیل یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.