وزير راه و شهرسازي در ديدار با وزير نقليات تاجيكستان از آمادگي ايران براي ترانزيت بار تاجيكستان به خليج فارس از طريق خطوط ريلي كشورمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندي در ديدار با خير‌اله عصايف وزير نقليات تاجيكستان در ساختمان شهيد دادمان بيان داشت: بين ايران و تاجيكستان موافقتنامه‌هاي حمل و نقلي مطلوبي در گذشته صورت گرفته است و بر اساس اين موافقتنامه‌ها 5000 كاميون سالانه از مركز دو كشور تردد مي كنند.

وزير راه و شهرسازي اظهار كرد: با توجه به ظرفيت بالا در خصوص تردد كاميون‌هاي ايراني درخواست مي كنيم كه ميزان تردد‌ها افزايش يابد.

وي يادآور شد: تاجيكستان مي تواند از طريق ايران در كوتاه‌ترين مسير براي دسترسي به درياهاي آزاد در جنوب ايران داشته باشد و خط آهن تاجيكستان از طريق افغانستان به ايران متصل خواهد شد كه انتقال بار از طريق اين خط ريلي تسهيل مي‌شود.

اين مسير ريلي ايران، افغانستان، تاجيكستان، قرقيزستان و چين را به هم متصل خواهد كرد و موجب گسترش مبادلات تجاري، افزايش صادرات و كاهش هزينه‌هاي ترانزيت بين اين كشورها خواهد شد و حمل و نقل بار و مسافر در منطقه را تسهيل خواهد كرد.

خير‌اله عصايف وزير نقليات تاجيكستان در اين ديدار با اشاره به اينكه اين كشور براي توسعه واردات و صادرات نياز به راه آهن دارد تصريح كرد: بيشترين حجم بار صادراتي تاجيكستان معاون اين كشور هستند كه هم اكنون با كاميون جا‌به‌جايي اين محصولات صورت مي‌گيرد و با ساخت 160 كيلومتر راه آهن امكان استفاده از خطوط ريلي براي انتقال بار و ورود به ايران فراهم مي‌شود.

يادآور مي‌شود راه آهن تاجيكستان متشكل از سه بخش نا متصل به يكديگر است. ارتباطي بين آنها از طريق شبكه راه آهن ازبكستان و تركمنستان مي باشد. طول كل شبكه راه آهن 9507 كيلومتر بخشي اصلي از اين راه است كه در قسمت جنوبي كشور واقع شده است و متصل به پايتخت جمهوري با نواحي صنعتي حصار و دره وخش و با جهان بيروني مي باشد.

در سال 1999 احداث راه آهن كورگان تپه - كولاب تكميل شد و قطار به طور منظم بر اساس مسيرهاي بين شهرهاي دوشنبه - مسكو، كولاب - مسكو، خجند - ساراتوف، دوشنبه - كاني بادام و كورگان تپه - كاني بادام سهم اصلي از كل حمل و نقل محموله هاي بين المللي توسط حمل و نقل ريلي را به انجام مي رساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار