دبیر فرهنگی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه بیرجند در یادداشتی به ضرورت فرهنگ‌سازی با عزم ملی و تلاش مسئولان برای اجرای مدیریت جهادی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "مجتبی مرادی" دبیر فرهنگی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه بیرجند در یادداشتی به ضرورت فرهنگ‌سازی با عزم ملی و تلاش مسئولان برای اجرای مدیریت جهادی پرداخته است.

امروز در صحنه دو جنگ نا برابر اقتصادی و فرهنگی هستیم، و همچنین در این چند سال اخیر مخصوصأ پس از فتنه 88 که دشمن ضربات سنگینی از طرف مردم ایران در صحنه سیاست داخلی کشور را متحمل شد، از‌این‌رو دشمن قسم خورده ایران اسلامی، افزایش تحریم‌ها و فشار‌های نابرابر اقتصادی را به اوج رساند. 

شدت گرفتن تحریم‌ها و نبود سیاست مناسب موجب شد تا رهبر معظم انقلاب برای توجه بیشتر مسئولان، چند سال اخیر را باعنوان‌های مختلف ولی با محتوای اقتصادی نام‌گذاری کنند و سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی ناظر بر این مسئله است تا کشور بتواند در شرایط تحریم با حفظ رشد خود در همه ابعاد، رشد اقتصادی هم داشته باشد و اتکا به تولید داخلی را بر مصرف کالای خارجی افزایش دهد.

امسال بیستمین سالی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند که "در عرصه فرهنگ بنده به معنای واقعی کلمه احساس نگرانی می‌کنم." متاسفانه باید گفت در این چندین و چند سالی که از آمد و شد دولت‌های مختلف پس از انقلاب می‌گذرد؛ متاسفانه نگاه هیچ‌کدام از دولت‌ها از اول انقلاب تا کنون نگاه جامع و دقیق رهبرانقلاب (مدظله) نبود. ایشان فرهنگ را به معنای هوایی می‌دانند که انسان در آن تنفس می‌کند و این مسئله را در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 92 اشاره کردند که همه کارها در کشور باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد و فرهنگ بر همه کارها احاطه دارد.

عرصه تهاجم فرهنگی و عدم توجه‌های چندین و چند ساله مدیران کلان کشوری به توصیه‌های رهبر انقلاب در باره این موضوع، سبب شد تا ایشان خود به این مسئله ورود پیدا کنند تا بتوانند توجه مسئولان را برای تقویت جبهه فرهنگی مومن و انقلابی بیشتر جلب کنند. 

در زمینه اقتصاد مهم‌ترین، جامع‌ترین و کاربردی‌ترین سیاست‌هایی که وجود دارد، همان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که رهبری در روزهای پایانی سال گذشته به مسئولان اجرایی ابلاغ کردند. اما اجرای این سیاست‌ها نیازمند یک مدیریت جهادی و تغییر در نوع نگاه دولت به مسئله اقتصاد است.

متاسفانه از همان روزهای ابتدایی، دولت یازدهم نگاهی برون‌گرا به مسئله سیاست اقتصادی داشته و بیشتر تمرکز خود را بر مسائل خارجی و مذاکرات هسته‌ای معطوف کرده است و این خود مهر تایید براین مسئله داشته است؛ در همین راستا بود که دولت گام اول و اصلی خود را برای حل مشکل‌های اقتصادی برای لغو تحریم‌ها و گرفتن اندکی از پول‌های مسدود شده ایران برداشت و این نوع نگاه به حل مشکل‌های اقتصادی با سیاست‌های ابلاغ شده توسط رهبر انقلاب مدظله در زمینه اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد، چراکه یکی از اصول این سیاست‌ها ، نگاه درون‌زا نسبت به اقتصاد است ک این مسئله با اتکا به سیاست و روابط خارجی محقق نمی‌شود.

فرهنگ به عنوان بزرگ‌ترین عنصر مظلوم، نیازمند توجه بیشتر در همه سیاست‌های کلان کشوری، مدیریت واحد و انقلابی است تا بتوان از ظرفیت آن برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سطح کلان کشور بهره برد. همان‌طور که رهبر انقلاب در دیدارخبرگان اواخر سال گذشته فرمودند باید دولت و دستگاه‌های مسئول، اصل را بر تقویت جبهه فرهنگی مومن قرار دهند و هم‌چنین با دو عنصر کار و ابتکار و انجام کارهای ابتکاری به جنگ با تهاجم فرهنگ بروند و از هرگونه شوخی‌های فرهنگی به مانند برگزاری جشنواره شعر فجر به شکل سال قبل و یا ساخت فیلم‌هایی هم‌چون رستاخیز، پرهیز کنند تا مبادا ضربه به جبهه فرهنگی انقلاب بخورد.

اجرای اقتصاد مقاومتی نیازمند تلاش و جهد و کوشش بسیار است به دلیل فشار‌های زیادی که در این عرصه توسط دشمن به کشور وارد می‌شود؛ باید با تفکر جهادی در مقابل این فشار ایستادگی و شبانه‌روز با برنامه‌ریزی مناسب اقتصادی در جهت اصلاح سیستم اقتصادی کشور تنظیم و استفاده کرد. مدیریت جهادی نقطه مقابل تفکر و نوع مدیریت تکنوکراتی بوده که تحقق این نوع مدیریت نیازمند افزایش تقوا، خداباوری و ایمان به وعده‌های الهی است. 

مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ را می‌توان به طور ملموس‌ در سخنان و معرفی شیوه مدیریت جهادی در سخنان رهبر معظم انقلاب تعبیر کرد: "این دغدغه از آن دغدغه‌هایی است که آدمی به خاطر آن گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرع کند، من چنين دغدغه‌ای دارم." و در قسمتی دیگر ایشان می‌فرمایند: "من حاضرم جانم را فدای فرهنگ کنم." اگر مدیران این‌گونه به حال فرهنگ انقلاب و جبهه فرهنگی مومن، دل بسوزانند و این عرصه را عرصه جهاد و شهادت بدانند، به لطف خداوند می‌توانیم در این کارزار تهاجم‌های مختلف فرهنگی پیروز شویم.

تا مردم نخواهند اقتصاد و فرهنگ قابل تغییر و بهبود نیست. فرهنگ به عنوان مردمی‌ترین عنصر اقتدار‌آفرین بوده که اصلاح الگوی مصرف نیز به عنوان یکی از اصول مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و تا زمانی که مردم در نوع فرهنگ مصرف خود تجدید نظر نکنند، تدابیر رهبری محقق نخواهد شد و از جهتی دیگر هم اقتصاد برای شکوفایی نیازمند مردمی‌شدن است و این مسئله نیازمند اجرای صحیح سیاست‌های اصل 44 و واگذاری صحیح دستگاه‌های دولتی به مردم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار