وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا مدعی شده است که اقدامات آنها سبب بازرسی از تاسیاست هسته ای ایران شده است.وی باردیگر روسیه را تهدید به هرگونه اقدام برای بازداشتن این کشور در اوکراین کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المیادین: "جان کری" امروز در سخنانی مدعی شد که اقدامات پیگیر ما این فرصت را فراهم آورد تا شماری از تاسیاست هسته ای ایران از جمله رآکتور اراک را بازرسی کنیم.

کری گفت، سخنانی که درباره اعطای فرصت 6 تا 12 ماهه به ایران گفته می شود، دقیق نیست.

وی در ادامه با اعلام اینکه هفته آینده با همتای روسی خود در اروپا دیدار خواهد کرد، گفت:اوضاع کنونی جهان به دنیایی دو قطبی نزدیک نشده است، بلکه به جهانی پیچیده نزدیک گردیده است.

وی گفت:عربستان و امارات با درخواست ما برای تامین مالی تشکیلات خودگردان فلسطین موافقت کردند.وی درباره مذاکرات صلح گفت:دوطرف بر ضرورت حضور ایالات متحده امریکا با هدف حل مسائل آنها تاکید کرده اند.

وزیر امور خارجه آمریکا روسیه را تهدید کرد که برای بازداشتن این کشور از هر ابرازی استفاده خواهد شد.کری مدعی شد، خبرهایی درباره آمادگی روسیه برای انجام عملیات نظامی در اوکراین در اختیار داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله بحران سوریه پرداخت و گفت من از گزینه های رئیس جمهور باراک اوباما در قبال سوریه حمایت می کنم.

وزیر امورخارجه آمریکا در سخنانی در کنگره این کشور با اشاره به اوضاع اوکراین ، اقدامات روسیه درباره این کشور را غیرقانونی،غیرمشروع ، بی ثبات کننده کشور مستقل و بحران طرح ریزی شده توصیف کرد.
جان کری گفت: نقش آشکار روسیه در بی ثبات سازی و فعالیتهای جدایی طلبانه در
شرق اوکراین باعث آشفتگی عمیق و بیشتر می شود.
وی افزود:هیچ کس فریب اقداماتی را نمی خورد که می تواند بهانه طرح ریزی شده برای دخالت نظامی باشد آنگونه که ما در کریمه شاهده ان بودیم.

جان کری گفت: واضح است که عوامل و نیروهای ویژه روسیه در هرج و مرج بیست و چهار ساعت گذشته دست داشته اند.برخی از آنها بازداشت شده و هویتشان آشکار شده است.
وزیر امورخارجه آمریکا گفت: همچنین واضح است که آمریکا و متحدانش از ابزاریهای قرن بیست و یکم استفاده می کنند تا روسیه را جوابگوی رفتار قرن نوزدهمیش کند.

جان کری گفت: بارها و بارها گفته ایم اولویت برای ما و دوستانمان تشنج زدایی و راه حل دیپلماتیک است.روسیه نباید این تصریح ما بر این اولویت را تمایل نداشتن برای دست زدن به هر اقدام لازمی جهت توقف خشونت در نظم بین المللی تلقی کند.
جان کری افزود: در نشست هفته گذشته ناتو و همه گفته هایم در هفته های گذشته تصریح شده است که ما و شرکای نزدیکمان در این خصوص متحد هستیم.
اعمال تحریمهای شدید جدید بر هدایت کنندگان این اقدامات و بخشهای کلیدی روسیه ازجمله بخشهای انرژی،بانکداری،معدن همگی بر روی میز هستند و رئیس جمهور اوباما دستور این تحریمها را امضا کرده است تا درصورتی که روسیه فشار و تجاوز به اوکراین را متوقف نکند به اجرا درآیند.

وزیر امورخارجه آمریکا گفت: در مصاحبه دیروز من با لاوروف ما توافق کردیم هفته آینده با هم در اروپا ملاقات کنیم. در این ملاقات که اوکراین و متحدان اروپائیمان حضور خواهند داشت درباره تشنج زدایی و رفع بسیج عمومی و حمایت فراگیر از انتخابات اصلاح قانونی اساسی گفتگو خواهیم کرد.

وی افزود: به نظر ما این موضوع کوچکی نیست که روسیه قبول کرده است در این مذاکره چهارجانبه با اوکراین برای تعیین مسیر آینده بر سریک میز بنشیند.
جان کری گفت:تا آن موقع ما تصریح کردیم که روسیه باید از تائید جدایی طلبان شرق اوکراین پرهیز کند، نیروهایش را عقب بکشد و نشان دهد آماده حضور در این مذاکرات و انجام دادن اقدامات لازم برای تشنج زدایی است.
وزیر امورخارجه آمریکا گفت: روسیه می تواند انتخاب کند که به جامعه بین المللی برای ساختن اوکراین مستقل کمک کند که می تواند پلی بین شرق و غرب باشد نه هدفی برای جنگ و می تواند آرزوهای همه اوکراینی ها را برآورده کند یا اینکه با انزوای بیشتری مواجه شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار