گزارش/

پرونده سیاه آمریکا در حمایت از فاشیسم، تروریسم و تبهکاران در سراسر جهان/ از افغانستان تا شیلی و اروگوئه و ....

در حال حاضر ایالات متحده از حزب افراطی جناح راست سووبودا و خشونت نئونازی‌ها در اوكراین که کودتای مسلحانه‌ای را برای انجام یک کودتای مورد حمایت غرب ترتیب داده‌اند، حمایت می‌كند.

رویدادهای اخیر اوکراین یكبار دیگر جنگ پوشالی و تبلیغاتی آمریکا علیه فاشیسم و تروریسم را مطرح می‌كند، ادعای توخالی كه آنرا سپری برای اهداف جاه طلبانه خود قرار داده است!
 واقعیت زشت این است كه دولت ایالات متحده برای حفظ هژمونی قدرت جهانی خود، سابقه طولانی و ناگسستنی در همکاری با فاشیسم، دیکتاتوری، و دلالان مواد و کشورهای حامی تروریسم در هر منطقه داشته و دارد.
در پشت دیوار مصونیت و حفاظت اعطایی از سوی وزارت امور خارجه و سازمان سیا، مشتریان و دست نشانده‌های آمریکا در بدترین جنایات شناخته شده علیه انسان از قتل و شکنجه تا کودتا و نسل‌کشی دریغ نكرده‌اند و در این بین تنها واشنگتن به اتخاذ ژست طرفدار حقوق انسانی اكتفا كرده است.
 با این توصیف، در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به بررسی كشورهایی كه آمریكا در آنجا مخفیانه دخالت داشته است، خواهیم پرداخت:

1. افغانستان  


در سال 1980 ایالات متحده آمریکا با همكاری پاکستان و عربستان سعودی برنامه سرنگونی دولت افغانستان را به اجرا درآورد. تامین بودجه، آموزش و تجهیز نیروهای مسلح توسط رهبران قبیله‌ای محافظه کار در دستور كار قرار داشت. پس از آنكه میخائیل گورباچف نیروهای اتحاد جماهیر شوروی را در سال 1989 از افغانستان خارج كرد، این جنگ سالاران مورد حمایت آمریكا بودند كه برنامه افزایش تولید تریاک را تا سطح بی سابقه‌‌ای 2000 تا 3400 تن در سال، به اجرا درآوردند. پس از حمله آمریکا در سال 2001 ،جنگ سالاران و مافیای مواد مخدر با قدرت تمام و با چراغ سبز واشنگتن، بر فعالیت‌های خود اهتمام داشتند. افغانستان در حال حاضر در رتبه  175ام از بین 177 کشور جهان به لحاظ فساد، رتبه 175ام  از 186 كشور را در حوزه توسعه انسانی قرار دارد. از سال 2004، افغانستان نزدیك به 5300 تن تریاک در سال را تولید کرده است. برادر رئیس جمهور افغانستان، احمد ولی کرزای، به عنوان قاچاقچی بزرگ و تحت الحمایت سیا شناخته شده است. پس از حمله بزرگ آمریکا در استان قندهار در سال 2011، سرهنگ عبد الرزاق به عنوان رئیس پلیس استان منصوب شد، كه این انتصاب افزایش عملیات قاچاق هروئین را كلید زد بطوریكه سالانه 60 میلیون دلار درآمد وی در این كشور فقیر جهان برآورد شده است.


2. آلبانی  

 بین سالهای 1949 و 1953، ایالات متحده و انگلستان در اقدامی مشترك برنامه سرنگونی دولت آلبانی، کوچکترین و آسیب پذیرترین کشور کمونیستی در شرق اروپا را پیاده ساختند. با استخدام تبعیدیان و آموزش آنها و انتقال آنها به آلبانی، برنامه یک شورش مسلحانه كلید خورد. بسیاری از تبعیدیان حاضر در این طرح همکاران سابق در اشغال ایتالیا و آلمان در طول جنگ جهانی دوم بودند از جمله ژافر دوا وزیر کشور سابق! براساس مدارک محرمانه ایالات متحده، او یکی از 743 جنایتکاران جنگی فاشیستی بود كه از سوی ایالات متحده پس از جنگ به خدمت گرفته شده بود.


3. آرژانتین 


براساس اسناد محرمانه آمریکا مربوط به سال 2003 ،جزئیاتی از مکالمه بین " هنری کیسینجر " وزیر خارجه وقت آمریکا و دریاسالار گازتی ، وزیر امور خارجه آرژانتین در اکتبر سال 1976 منتشر شده است، كه در این مكالمه کیسینجر به صراحت "جنگ کثیف" حکومت نظامی را مورد تایید قرار داده بود، جنگی که در آن نزدیك به 30،000 كشته بر جای گذاشت! کیسینجر در این مكالمه تلفنی به گازتی می گوید: "ببینید ، نگرش عمومی ما این است که ما دوست داریم شما موفق بشوید ...و هرچه سریعتر شما به هدفتان برسید بسیار بهتر است." سفیر وقت آمریکا در بوئنوس آیرس می‌گوید که گازتی به نوعی در توهم پیروزی و حصول اطمینان از حمایت همه جانبه آمریكا از وی، به سر می برد... !
 
4.   برزیل

  
در سال 1964، ژنرال كاستلو برانکو کودتایی را ترتیب داد که 20 سال دیکتاتوری نظامی وحشیانه را برای برزیل به ارمغان آورد . وابسته نظامی آمریکا ورنون والترز، معاون مدیر سازمان سیا و سفیر سازمان ملل متحد، از زمان جنگ جهانی دوم به خوبی با این فرد آشنایی كامل داشت. به عنوان یک افسر مخفی سیا ، جزئیات پرونده والترز 'در برزیل هرگز افشا نشد، اما آنچه مسلم است این كه سیا تمام پشتیبانی‌های لازم برای حصول اطمینان از موفقیت کودتای برانكو، از کمک‌های مالی برای مخالفان و گروه های دانشجویی در تظاهرات خیابانی، مانند اوکراین و ونزوئلا، فروگذاری نكرده است. مانند دیگر قربانیان کودتای مورد حمایت آمریکا در امریکا لاتین، رئیس جمهور منتخب ژائو گولارت یك ثروتمندان بزرگ بود ، نه یک کمونیست ، اما تلاش های وی و موضع بی طرفانه‌اش در جنگ سرد برای واشنگتن غیرقابل قبول بود، همانند امتناع رئیس جمهور یانوکوویچ در اوکراین ! بنابراین گولارت هم طعمه جاه طلبی‌های آمریكا قرار گرفت.


5. کامبوج  

رئیس جمهور نیکسون، دستور بمباران مخفی و غیر قانونی کامبوج را در سال 1969 صادر كرد. آمریكا حداقل نیم میلیون کامبوجی را کشت، تعداد بمب‌های مورد استفاده در كامبوج از بمب‌های آلمان و ژاپن در جنگ جهانی دوم بیشتر بود، در نهایت خمر راج قدرت را در سال 1973 به دست گرفت. پس از آنكه راج حداقل 2 میلیون نفر از مردم خود را به قتل رساند و در نهایت توسط ارتش ویتنام در سال 1979 از قدرت كنار گذاشته شد، گروه تحت الحمایت آمریکا ، مستقر در سفارت آمریکا در بانکوک، شروع به تغذیه و تامین مخافان به اصطلاح "نیروهای مقاومت" كرد تا بدین طریق دولت کامبوج تحت حمایت ویتنام را از بین ببرند. تحت فشار ایالات متحده، برنامه جهانی غذا 12 میلیون دلار برای تغذیه 20،000 تا 40،000 سرباز خمر راج اختصاص داد. به مدت یك دهه، آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده اطلاعات ماهواره‌ای در اختیار این گروه قرار می‌داد. از طرفی نیروهای ویژه ایالات متحده و بریتانیا به آنها در ایجاد میادین مین در غرب كامبوج آموزش‌های لازم را دادند كه با گذشت سالها باز هم شاهد قربانی شدن مردم بیگناه در این میادین مین گذاری شده هستیم. 


6.  شیلی  


هنگامی که سالوادور آلنده در سال 1970 رئیس جمهور شیلی شد، رئیس جمهور نیکسون وعده "ركود اقتصادی" در شیلی را داد . بزرگترین شریک تجاری شیلی - ایالات متحده، برای ایجاد کمبود منابع و هرج و مرج اقتصادی رابطه تجاری خود را با این كشور قطع كرد. سیا و وزارت خارجه آمریكا عملیات تبلیغاتی پیچیده‌ای را در شیلی برای یک دهه به راه انداختند، و متعاقبا تامین بودجه سیاستمداران محافظه کار، احزاب، اتحادیه‌ها، گروه‌های دانشجویی و تمام اشکال رسانه‌ها ،و گسترش رابطه با نظامیان را در دستور كار قرار دادند. پس از آنكه ژنرال پینوشه به قدرت رسید، سازمان سیا مقامات شیلی را در كنترل داشته و با سازمان اطلاعات شیلی DINA همکاری نزدیكی داشته است. در پس این همكاری مخفیانه دولت نظامی و دست نشانده آمریكا هزاران نفر از مردم را کشته، زندانی و شکنجه داده است. در همین حال، گروه "پسران شیکاگو" با بیش از 100 دانشجوی شیلیایی و براساس برنامه وزارت امور خارجه ( میلتون فریدمن ) به دانشگاه شیکاگو فرستاده شدند! كه نتیجه آن راه‌اندازی یک برنامه رادیکال از سیاست‌های خصوصی سازی، مقررات زدایی و سیاست‌های نئولیبرالی بود که تنها پیامد آن برای مردم شیلی اقتصاد منفعل در طول 16 سال دیکتاتوری نظامی پینوشه بود. 

7.   چین 

 در پایان سال 1945، 100،000 نیروی نظامی ایالات متحده در كنار کومین تانگ (و ژاپن) نیروهای مستقر در مناطق کمونیست شمال چین حضور داشتند. چیانگ کای شک و کومین تانگ فاسدترین متحدان آمریکا بوده‌اند. یک جریان ثابت از مشاوران ایالات متحده در چین این موضوع را هشدار داده بودند که کمک‌های ایالات متحده توسط چیانگ و همدستانش به سرقت رفته است، اما تعهد ایالات متحده به چیانگ در طول جنگ در خصومت با چین همچنان ادامه داشت. 

8.  کلمبیا  

هنگامی که نیروهای ویژه ایالات متحده و اداره مبارزه با مواد مخدر به نیروهای کلمبیا به پیگیری و کشتن قاچاقچی مشهور پابلو اسکوبار كمك كرد، آنها با یک گروه فشار به نام "لس پپس" همكاری داشتند. در سال 1997، دیگو موریلو - بخارانو و دیگر رهبران لس پپس ،"نیروهای متحد دفاع از خود را در کلمبیا" پایگذاری كردند که مسئول 75 درصد از تلفات غیر نظامیان و خشونت های کلمبیا در دهه بعدی بودند.این گروه نیز تحت حمایت همه جانبه آمریكا بود.


9.  کوبا  

ایالات متحده با حمایت از دیکتاتوری باتیستا، شرایط سرکوب را در این كشور حكمفرما ساخت (كشته شدن نزدیك به 20 هزار نفر)، که در نهایت به انقلاب كوبا منجر شد. سفیر پیشین ایالات متحده "ارل اسمیت" در صحن کنگره اظهار داشت: "ایالات متحده چنان در کوبا نفوذ دارد که سفیر آمریکا در این كشور دومین فرد مهم تلقی می‌شود، گاهی حتی از رئیس جمهور کوبا نیز مهم تر است."
پس از انقلاب، سیا راه اندازی یک کمپین تروریسم را علیه کوبا به راه انداخت، و متعاقبا آموزش تبعیدیان کوبا در فلوریدا، امریکا مرکزی و جمهوری دومینیکن را برای ارتکاب ترور و خرابکاری در کوبا در دستور كار قرار داد. عملیات مورد حمایت سیا علیه کوبا شامل چندین مورد می باشد از جمله به برنامه ترور فیدل کاسترو و ترور دیگر مقامات كوبایی ، بمباران سال 1960، بمب‌گذاری های تروریستی با هدف قرار دادن گردشگران خارجی در سال 1997، بمب گذاری در یک کشتی فرانسوی در بندر هاوانا (حداقل 75 کشته)؛ حمله بیولوژیکی آنفلوآنزا که نیم میلیون خوک را کشت، و بمب گذاری تروریستی در یک هواپیمای کوبایی (78 کشته) كه توسط لوئیس پوسادا كاریلس و اورلاندو بوش برنامه ریزی شده بود، می‌توان اشاره داشت.
جالب اینكه این دو تروریست با وجود تظاهر آمریکا به جنگ علیه تروریسم آزادانه در امریکا زندگی می‌كنند!. اورلاندو بوش عفو ریاست جمهوری آمریكا را توسط بوش اول دریافت كرده است. 

10.    السالوادور  

جنگ داخلی که السالوادور را در 1980 دربر گرفت ،یك قیام مردمی بر ضد دولتی بود که با خشونت تمام حکومت می‌کرد. دست کم 70000 نفر کشته و هزاران نفر دیگر ناپدید شدند. بنا به گزارش کمیسیون حقیقت یاب سازمان ملل متحد 95٪ از کشته شدگان توسط جوخه‌های مرگ کشته شده‌اند . نیروهای دولتی مسئول این کشتار، توسط سیا ، نیروهای ویژه آمریكا آموزش ، مسلح و نظارت می‌شده است. براساس گزارش کمیسیون حقیقت یاب سازمان ملل متحد، بدترین جنایات توسط گردان آلتاكاتل انجام شده است که نزدیک ترین ارتباط را با مشاوران آمریکایی داشته است. 

11.  فرانسه 
در فرانسه، ایتالیا، یونان، هندوچین، اندونزی، کره و فیلیپین در پایان جنگ جهانی دوم، نیروهای متفقین متوجه شدند كه نیروهای مقاومت کمونیستی کنترل موثری بر مناطق مهمی دارند.  در مارسی، اتحادیه‌های کارگری کمونیستی در فرانسه، كنترل اسکله‌هایی را در اختیار داشتند که برای تجارت با آمریکا و طرح مارشال حیاتی بودند. مافیای آمریكایی سیسیلی و گانگسترهای کرسی در طول جنگ در حوزه مواد مخدر فعالیت داشتند. متعاقبا با حمایت سیا فرایند انتقال مواد هروئین به نیویورك از طریق اعاده كنترل اسكله‌ها آغاز شد. مافیای آمریکایی سیسیلی نیز تحت حمایت سیا به این تجارت رونق بخشیدند. نكته مهم این است كه اختلال در عرضه مواد مخدر به دلیل جنگ و انقلاب چین، تعداد معتادان به هروئین را در ایالات متحده به 20000 نفر در سال 1945 کاهش داد اما این ارتباط فرانسوی موج جدیدی از اعتیاد به هروئین و جرم و جنایت (مربوط به مواد مخدر) را با كمك سیا برای مردم آمریكا به ارمغان آورد.

12. غنا  

به نظر می‌رسد در حل حاضر آفریقا رهبران ملی واقعی ندارد. می‌توان تقصیر را به گردن امریکا انداخت. بین سالهای 1950 و 1960 در غنا چهره‌ای پا به عرصه گذاشت؛ فردی به نام قوام نكرومه! او تحت حکومت بریتانیا بین سالهای 1952-1960 نخست وزیر بود، زمانی که غنا مستقل شد ، او رئیس جمهور این كشور شد. او یک سوسیالیست و یك فرد ضد امپریالیستی بود و در سال 1965، او کتابی به نام "استعمار نو: آخرین مرحله از امپریالیسم"، نوشت. نكرومه در یک کودتا آن هم با دخالت سازمان سیا در سال 1966 سرنگون شد. به گزارش مطبوعات انگلیسی نزدیك به 40 تن از افسران سیا (خارج از سفارت) در این امر فعالیت مستقیم داشتند. 


13. یونان  

هنگامی که نیروهای بریتانیا در اکتبر 1944 در یونان مستقر شدند، کشور تحت کنترل موثر گروه‌های حزبی چپ گرا ( حزب کمونیست ) یونان بود. آنها تمایل زیادی به برقراری رابطه نزدیك با نیروهای بریتانیا داشتند، اما انگلیسی‌ها از این امر خودداری کردند و یک دولت جدید شامل سلطنت طلبان و همدستان نازی ها را بر سر كار آوردند. هنگامی که این چپگراها یک تظاهرات بزرگ را در آتن برگزار كردند، پلیس با گشودن آتش 28 نفر از آنها را کشت. بریتانیا اعضای گردان‌های امنیتی نازی‌ها را برای سركوب و دستگیری اعضای این احزاب به استخدام خود درآورد . در سال 1947، با گسترش جنگ داخلی ، انگلستان متزلزل، از ایالات متحده آمریکا خواست تا نقش خود را در یونان بدست گیرد. آمریکا نیز حمایت از یک دولت فاشیستی بی‌کفایت در یونان را قبول كرد. مبارزان گروه‌های حزبی چپگرا سلاح‌های خود را در سال 1949 بعد از آنكه یوگسلاوی حمایت خود را از این گروه‌ها قطع كرد، زمین گذاشتند كه 100 هزار تن از آنها اعدام، تبعید و زندانی شدند. نخست وزیر لیبرالی یونان جورجیوس پاپاندرو در یک کودتای تحت حمایت سیا در سال 1967 سرنگون شد، و هفت سال حکومت نظامی متعاقبا برقرار شد. پسر وی آندریاس به عنوان اولین رئیس جمهور "سوسیالیستی" یونان در سال 1981 انتخاب شد.


14. گواتمالا
  
سیا راه اندازی یک عملیات پیچیده تر برای حذف دولت لیبرال منتخب جاكوبو آربنز در گواتمالا را در سال 1954 در دستور كار قرار داد. سیا استخدام و آموزش ارتش کوچکی متشكل از مزدوران را توسط فرد تبعیدی به نام کاستیلو آرماس ، پیگیری كرد. سفیر آمریکا پیوریفوی یک لیست از گواتمالایی ها را محكوم به اعدام بودند، پیشتر تهیه كرده بود و قرار بود آرماس به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود. این حركت خصمانه آمریكا 40 سال جنگ داخلی و كشته شدن 200 هزار نفر از مردم بومی را به ارمغان آورد. نقطه اوج جنگ داخلی ماجرای نسل کشی در اگزیل توسط رئیس جمهور ریوس مونت بود، وی در سال 2013 به حبس ابد محكوم گردید تا این که دیوان عالی کشور گواتمالا حكم آزادی وی را صادر كرد!. مدارک محرمانه موجود از سازمان سیا نشان می دهد که دولت ریگان به خوبی از نسل کشی نظامی گواتمالا همزمان با اعطای کمک های جدید نظامی در سال 1981، آگاهی كامل داشته است. 


15. هائیتی  

تقریبا 200 سال پس از شورش برده ها که به ایجاد کشور هائیتی و شكست ارتش ناپلئون انجامید، مردم هائیتی یک دولت واقعا دموکراتیک را به رهبری ژان برتراند آریستید در سال 1991 انتخاب كردند. اما رئیس جمهور آریستید در یک کودتای نظامی مورد حمایت آمریکا پس از هشت ماه از انتخاب شدنش، سرنگون شد، و آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) استخدام نیروی شبه نظامی به نام "جبهه پیشرفت و ترقی هائیتی" را برای هدف قرار دادن و نابود کردن جنبش لاوالاس آقای آریستید در هائیتی، در دستور كار قرار داد. سیا از فلوریدا ارسال تجهیزات به رهبر این حزب به نام امانوئل توتو را در دستور كار خود قرار داد. هنگامی که پرزیدنت کلینتون یک نیروی اشغالی را برای بازگرداندن آریستید به قدرت در سال 1994 به این كشور فرستاد، اعضای این گروه توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شدند. پس از آنكه آریستید برای بار دوم در سال 2000 به عنوان رئیس جمهور هائیتی انتخاب شد، یک نیروی 200 نفری از نیروهای ویژه ایالات متحده، 600 تن از اعضای سابق جبهه پیشرفت و ترقی هائیتی را در جمهوری دومینیکن برای آماده شدن برای کودتای دوم استخدام كردند. در سال 2004، آنها یک مبارزه خشونت آمیز را برای بی ثبات کردن هائیتی آغاز كردند، که همین امر بهانه ای شد برای انتقال نیروهای آمریكای به هائیتی و سرنگون كردن دولت آریستد ! 

16. هندوراس  

کودتای 2009 در هندوراس كه به سرکوب شدید و مرگ مخالفان سیاسی، اتحادیه ها و روزنامه نگاران شد، نقش آفرینی دیگری از دولت آمریكا در منطقه است. در زمان کودتا، مقامات ایالات متحده هرگونه نقش آفرینی در کودتا را رد کرده بودند. اما اطلاعات ویکی لیکس نشان داد که سفارت آمریکا مهره اصلی در مدیریت این كشور پس از کودتا و تشکیل دولت جدید بوده است که در حال حاضر سرکوب و قتل مردم را در دستور كار خود دارد!


17. اندونزی  


در سال 1965، ژنرال سوهارتو بطور نامشروع قدرت را از رئیس جمهور سوکارنو، به بهانه مبارزه با یک کودتای شکست خورده ، به دست گرفت و بدین ترتیب موج جدیدی از کشتار دسته جمعی را که حداقل نیم میلیون نفر کشته داد، به راه انداخت. دیپلمات های آمریکایی بعد از كودتا فهرستی از 5000 عضو حزب کمونیست را كه باید كشته شوند، آماده كردند. افسر سیاسی رابرت مارتنز در این مورد می گوید، "این رفتار آمریكا واقعا کمک بزرگی به ارتش بود". 

18. ایران  

كودتای سال 1953 سیا در ایران یكی از ناعادلانه ترین دخالت های سیاسی معاصر به حساب می آید. در سال 1953، سیا و ام آی سیكس انگلیس، دولت منتخب محمد مصدق را سرنگون کردند .ایران با اتفاق آراء از سوی مجلس صنعت نفت خود را ملی اعلام کرد، كه بدین طریق به انحصار شركت بریتیش پترولیوم که تنها 16 درصد آن را به ایران پرداخت می كرد، پایان داد. به مدت دو سال، ایران در برابر محاصره نیروهای انگلیسی و تحریم های اقتصادی بین المللی مقاومت كرد. پس از آنكه رئیس جمهور آیزنهاور در سال 1953 به قدرت رسید، سیا با درخواست انگلیس برای مداخله موافقت کرد. پس از آنكه کودتای اولیه شکست خورد و شاه و خانواده اش به ایتالیا فرار کردند، سیا میلیونها دلار رشوه را به افسران نظامی و گانگسترها برای گسترش خشونت ها در خیابان های تهران، پرداخت كرد. مصدق در نهایت حذف شد و شاه به عنوان دست نشانده غربی ها تا انقلاب ایران در سال 1979 به حکومت بازگشت. 


19. سرزمین‌های اشغالی

همانطور که ایالات متحده با استفاده از قدرت اقتصادی و نظامی، سیستم تبلیغاتی پیچیده و موقعیت خود به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در نقض قوانین بین المللی با مصونیت از مجازات اهتمام داشته است، به همان شدت برای محافظت از متحد خود اسرائیل و عدم پاسخگویی این رژیم به جنایات بین المللی، استفاده ابزاری كرده است .  از سال 1966، ایالات متحده از حق وتو خود در شورای امنیت 83 بار استفاده كرده است، بیش از چهار عضو دائم دیگر ، كه 42 مورد از آن رای وتو، مربوط به قطعنامه های اسرائیل و / یا فلسطین بوده است. در گزارش هفته گذشته، سازمان عفو بین الملل آمده است كه، "نیروهای اسرائیلی با بی توجهی كامل به زندگی انسان ها و کشتن ده ها تن از غیرنظامیان فلسطینی، از جمله کودکان، در کرانه باختری اشغال شده در طول سه سال گذشته، با مصونیت كامل از مجازات ها، مباردت داشته است."
ریچارد فالک، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در سرزمین های اشغالی حمله 2008 به غزه را محکوم کرده و از آن به عنوان "نقض گسترده قوانین بین المللی" نام برده است. وی همچنین کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا را "که سلاح ها و حمایت اطلاعاتی از این رژیم را داشته است، شریك جنایات اسرائیل می داند. قانون لیهی آمریکا را برای قطع کمک های نظامی به نیروهای که حقوق بشر را نقض می كنند، ملزم می كند، اما هرگز علیه اسرائیل آنرا به اجرا نگذاشته است. اسرائیل همچنان به ساخت شهرک های یهودی نشین در مناطق اشغالی با نقض آشكار کنوانسیون 4 ژنو مبادرت دارد اما اسرائیل با حمایت آمریكا در سازمان ملل، فراتر از حاکمیت قانون عمل كرده است.


20 . عراق 

در سال 1958، پس از آنكه سلطنت مورد حمایت انگلیس توسط ژنرال عبدالرشید قاسم سرنگون شد، سیا عراقی 22 ساله ای به نام صدام حسین را برای ترور رئیس جمهور جدید استخدام كرد. صدام حسین و دار و دسته اش به لبنان فرار کردند. سیا برای او یک آپارتمان در بیروت اجاره كرد و سپس او را به قاهره فرستادند، جایی که او به عنوان یک عامل اطلاعاتی مصر درآمد و بازدید کننده مستمر سفارت ایالات متحده در مصر نیز بود. قاسم در یک کودتای بعثی و مورد حمایت سیا در سال 1963 کشته شد، و مانند گواتمالا و اندونزی، سیا به دولت جدید عراق نیز یک لیست 4000 نفری از کمونیست ها مستحق اعدام را ارائه داد. اما، دولت انقلابی بعثی اینبار دست نشانده غرب نبود، متعاقبا آنها صنعت نفت عراق را ملی كردند و سیاست خارجی ملی عرب را به تصویب رساندند. در سال 1979، صدام حسین، رئیس جمهور شد، و تصفیه مخالفان سیاسی را اجرا كرد كه بعدها نیز جنگ فاجعه آمیز علیه ایران را نیز حماقت كرد. آمریكا با پوشش اطلاعاتی ماهواره ای در هدف قرار دادن سلاح های شیمیایی در داخل ایران به عراق كمك كرد. دونالد رامسفلد و دیگر مقامات آمریکایی او را به عنوان یک متحد علیه ایران مورد استقبال می دادند. پس از حمله عراق به کویت صدام حسین بیشتر به عنوان یك دشمن مطرح شد و از وی به عنوان هیتلر جدید نام بردند.

21.  کره  

زمانیکه نیروهای ایالات متحده در سال 1945 وارد كره شدند ، آنها توسط مقامات جمهوری خلق كره مورد استقبال قرار گرفتند (KPR). پس از چندی ژنرال هاج با همكاری آمریكا، نیمه جنوبی کره را تحت اشغال نظامی ایالات متحده قرار داد. در مقابل، نیروهای روسی در شمال جمهوری خلق كره وارد عمل شدند كه از همین زمان اختلاف دو كره كلید خورد. ایالات متحده تبعیدی محافظه کار کره ای سینگمان ری را به عنوان رئیس جمهور کره جنوبی در سال 1948 منصوب كرد. ری به یک دیکتاتور وحشی تبدیل شد و در یک جنگ صلیبی ضد کمونیست وارد شد، كه دستگیری و شکنجه کمونیست های مشکوک را به دستور واشنگتن در دستور كار خود قرار داد كه در نهایت به كشته شدن 100 هزار كره ای منجر گردید. او در نهایت توسط تظاهرات دانشجویی در سال 1960 مجبور به استعفا شد. 


22. لائوس  

سیا در سال 1950 پشتیبانی هوایی از نیروهای فرانسوی در لائوس را انجام داد و به مدت 25 سال نیز ادامه داشت. سیا حداقل سه کودتا بین سالهای 1958 و 1960 را برای دور نگه داشتن پثت لائوس  چپگرا طراحی کرد. سیا در همکاری با ( جناح راست ) مافیای مواد مخدر در لائوس مانند ژنرال فومی نوساوان ، به حمل تریاک بین برمه، لائوس و ویتنام و حفظ انحصار آن در تجارت مواد مخدر در لائوس مبادرت داشته است. در سال 1962، سازمان سیا یک ارتش مزدور مخفی متشکل از 30،000 نفر از کهنه سربازان جنگ های چریکی از تایلند، کره، ویتنام و فیلیپین را برای مبارزه با پثت لائوس استخدام کرد. هنگامی که سیا موفق به شکست پثت لائوس نشد، ایالات متحده لائوس را تقریبا به شدت کامبوج، با 2 میلیون تن بمب، بمباران کرد. 

23.  لیبی  

جنگ ناتو در لیبی رویکرد رسانه ای اوباما در مورد جنگ را نشان می دهد، استفاده ابزاری از رسانه برای توجیه و راه اندازی جنگ!. بمباران ناتو متقلبانه از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان تلاشی برای حفاظت از غیرنظامیان توجیه شد! و نقش ابزاری نیروهای ویژه خارجی غربی و دیگر کشورها، پوشش رسانه ای شد، آنهم با اهداف بشر دوستانه ، حتی زمانی که نیروهای ویژه قطر (از جمله مزدوران پاکستانی ) حمله نهایی به باب العزیزیه در طرابلس را انجام دادند. ناتو در حدود 7،700 حمله هوایی را در لیبی انجام داد و نزدیک به  30،000 تا 100،000 نفر کشته شدند ، شهرهای وفادار همگی بمباران شدند و بدین ترتیب پاکسازی نژادی صورت پذیرفت، و کشور لیبی به لطف غرب در هرج و مرج کامل قرار گرفت. نیروهای شبه نظامی در مصراته، که توسط نیروهای ویژه غربی آموزش و مسلح شده بودند، یکی از خشن ترین و قدرتمندترین افراطی های منطقه بودند. 


24.  مکزیک 

شمار کشته شدگان در جنگ مواد مخدر مکزیک اخیرا از مرز 100 هزار نفر فراتر رفته است. خشن ترین کارتل مواد مخدر مكزیك، گروه لوس زتاس است. لوس زتاس، در ابتدا شاخه مسلحِ کارتل گلف بود، اما در سال ۲۰۱۰ این گروه از کارتل گلف جدا شد و به یکی از بی‌رحم‌ترین کارتل های قاچاق مواد مخدر تبدیل شد. لوس زتاس توسط نیروهای امنیتی مکزیک كه توسط نیروهای ویژه ایالات متحده كه در دانشکده آمریکا در فورت بنینگ، گرجستان، و در فورت براگ در کارولینای شمالی آموزش دیده بودند، تشكیل شده بود.


25.  میانمار  

پس از انقلاب چین، ژنرال های کومین تانگ به شمال برمه رفتند و به اربابان قدرتمند مواد مخدر تبدیل شدند، و با حمایت نظامی تایلندی ها، تامین مالی از سوی تایوان و حمل و نقل هوایی و پشتیبانی لجستیکی از سوی سیا، شرایط ظهور یك مافیای مواد مخدر قدرتمند فراهم شد.  در نتیجه تولید تریاک برمه از 18 تن در سال 1958 به 600 تن در سال 1970 افزایش یافت. سیا از این نیروها به عنوان سدی در برابر کمونیست ها چین حمایت می كرد . بسیاری از مواد مخدر به تایلند منتقل می شد كه در آنجا متحدان سیا آنرا به آزمایشگاه های هروئین در هنگ کنگ و مالزی حمل و بعد روانه بازار می‌كردند. 


26. نیکاراگوئه  

آناستازیا سوموسا در نیکاراگوئه به مدت 43 سال و با حمایت بی قید و شرط ایالات متحده آمریکا خودمختارانه حکومت می‌کرد، گارد ملی وی از قتل عام و شکنجه تا اخاذی و تجاوز به عنف با مصونیت کامل، هر جرم و جنایت قابل تصوری را مرتكب می شد. پس از آنكه او توسط انقلاب ساندنیست در سال 1979 سرنگون گردید، سیا به استخدام، آموزش و پشتیبانی از مزدوران "کنترا" برای حمله به نیکاراگوئه و انجام اقدامات تروریستی برای بی ثبات کردن کشور مبادرت كرد. در سال 1986، دادگاه بین المللی ،ایالات متحده را به جرم تجاوز علیه نیکاراگوئه برای استقرار گروه كنترا و استخراج بنادر نیکاراگوئه ، مجرم شناخت. دادگاه ، ایالات متحده را برای توقف تجاوز و پرداخت غرامت جنگی به نیکاراگوئه، كه هرگز پرداخت نشده است، ملزم دانست. ایالت متحده در واكنش به این رای، اعلام داشت دیگر صلاحیت این دادگاه را به رسمیت نمی شناسد. 


27 پاکستان؛ 28. عربستان سعودی، 29. تركیه 

 در 12 سال گذشته، کمک های نظامی آمریکا به پاکستان به 18.6 میلیارد دلار بالغ شده است. ایالات متحده به تازگی مذاکره بزرگترین معامله اسلحه را در تاریخ خود، با عربستان سعودی انجام داده است. ترکیه نیز یکی از اعضای ناتو است. نقش عربستان در بحران سوریه در كنار تركیه در اعطای پایگاه نظامی و طالبان پاكستان، غیر قابل انكار است.
  
 
30. پاناما  

مقامات مبارزه با مواد مخدر آمریکا در سال 1971 به بازداشت مانوئل نوریگا (زمانی که او رئیس اطلاعات نظامی در پاناما بود) اصرار زیادی داشتند. آنها شواهد کافی برای متهم ساختن وی به قاچاق مواد مخدر در اختیار داشتند،و جالب اینكه او یک عامل كهنه كار و خبرچین سیا بود. زمانیكه وی عملا در مسیر ریاست بر پاناما قرار گرفت، بیش از پیش برای سیا مهم تلقی می گشت. نوریگا به احتمال قوی قاچاق مواد مخدر را در سال 1985 كنار گذاشته بود، قبل از آنكه آمریكا وی را در سال 1988 به این جرم متهم كند. همین کیفرخواست بهانه ای برای تهاجم ایالات متحده به پاناما در سال 1989 شد، که هدف اصلی آن كنترل آمریکا بر پاناما بود، كه به بهای كشته شدن 2000 نفر انجامید.


31 . فیلیپین  

پس از آنکه ایالات متحده جنگ مبارزه با تروریسم واهی خود را در سال 2001 به راه انداخت، 500 تن از نیروهای نظامی ایالات متحده عملیات مخفیانه ای را در جنوب فیلیپین انجام می دادند. در حال حاضر، در دوران ریاست جمهوری اوباما و دكترین منطقه آسیایی وی، میزان کمک های نظامی آمریکا به فیلیپین در حال افزایش است، كه از 12 میلیون دلار در سال 2011 به 50 میلیون دلار در سال جاری رسیده است. اما فعالان حقوق بشر فیلیپنی بر این باورند كه افزایش کمک های نظامی با افزایش عملیات نظامی چوخه های مرگ علیه شهروندان فیلیپینی همراه بوده است. در سه سال گذشته ، حداقل 158 نفر توسط جوخه های مرگ كشته شدند . 

32.  سوریه
  
زمانی که باراك اوباما انتقال سلاح و شبه نظامیان را از لیبی به پایگاه " ارتش آزاد سوریه" در ترکیه توسط هواپیماهای بی نام ناتو در اواخر سال 2011 تائید كرد، بر این باور بود كه آمریكا و غرب می توانند بار دیگر برنامه سرنگونی دولت را اینبار پس از لیبی در سوریه به اجرا درآورند. درگیری های مدنی سوریه بی شك یكی از بی رحمانه ترین برنامه های امپرالیسم غرب علیه شهروندان منطقه خاورمیانه بوده است با این حال بیش از 55 درصد از مردم سوریه باز هم از بشار اسد حمایت می كنند. حتی رهبران غربی طرح صلح کوفی عنان را عمدا تضعیف و نقشه راه مورد نظر خود را با نام "دوستان سوریه" پیگیری می كنند. این طرح یک طرح صلح جایگزین نبود، بلكه برنامه ای برای تشدید درگیری ها، ارائه تضمین پشتیبانی، پول و سلاح به نیروهای جهادی در سوریه تلقی می شود. این اقدام تنها سرنوشت میلیون ها نفر از مردم سوریه را به نابودی خواهد كشاند. در طول دو سال گذشته قطر 3 میلیارد دلار در سوریه هزینه كرده است. عربستان سعودی نیز سلاح شورشیان را از کرواسی تامین می كرد.  غرب و سلطنت طلبان عرب نیز هزاران نفر از نیروهای جهادی افراطی را در تركیه و پایگاه های اطراف آموزش می دادند. در گفتگوهای ژنو 2 غرب تنها به استعفا بشار اسد و تغییر رژیم كشور سوریه فكر می كرد و عمدا از حصول توافق در این گفتگوها مانع تراشی كرد. 


33. اروگوئه
  
مقامات خارجی ایالات متحده آمریکا در همكاری با بسیاری از کسانی که از دوستی با آمریكا ذینفع شمرده می شوند، كوتاهی نكرده اند. اما در اروگوئه به سال 1970، زمانی که رئیس پلیس آلخاندرو اوترو در اعتراض به آمریکایی ها و نحوه آموزش افسران اروگوئه اعتراض كرد، از مقام خود كنار گذاشته شد! مقام آمریکایی كه از وی شكایت كرده است شخصی بود به نام دن میتریونه كه در دفتر امنیت عمومی آمریكا كار می كرد (یك بخش از آژانس ایالات متحده برای توسعه بین المللی). آمریكا و عوامل داخلی آنها در اروگوئه روش و شیوه های نوین شکنجه افراد بی خانمان (با شوک الکتریکی) را آموزش می‌دادند كه از سوی اوترو و فعالان حقوق بشر مورد اعتراض قرار گرفته بود. 

34. یوگسلاوی 

بمباران هوایی یوگسلاوی توسط ناتو در سال 1999 یک جرم و تجاوز آشكارا در نقض منشور سازمان ملل متحد بوده است. زمانیكه رابین کوک وزیر امور خارجه انگلیس، به وزیر امور خارجه آلبرایت گفت که انگلیس "مشکلات عدیده ای با وكلای" خود در خصوص این جنگ دارد، آلبرات در پاسخ می گوید؛ انگلیس باید وكلای جدیدی را به روی كار آورد. نیروی های پروکسی ناتو در تجاوز علیه یوگسلاوی، ارتش آزادی بخش کوزوو (KLA)، به رهبری هاشم تاچی بود. در زمان حمله ناتو، تاچی یک سازمان جنایی گروه موسوم به درنیكا را اداره می كرد که بیش از 400 صرب اسیر را به آلبانی برای قاچاق اندام آنها فرستاد. هاشم تاچی در حال حاضر نخست وزیر منطقه تحت الحمایه ناتو ،کوزوو است. 

35.  زئیر  

پاتریس لومومبا، رئیس و رهبر جنبش ملی کنگو بود . لومومبا در سال 1960 به عنوان اولین نخست وزیر كنگو انتخاب شد. لومومبا با مبارزاتی که از جوانی آغاز کرد، راه را برای استقلال زئیر از بلژیک فراهم کرد و دست بلژیکی ها را از منابع و بانک‌های کنگو کوتاه ساخت؛ ولی پس از مدتی (ده هفته حکومت به عنوان نخست وزیر) بر اثر توطئه سازمان اطلاعاتی آمریکا سیا و استعمارگر سابق کنگو، بلژیک، در طی توطئه‌ای توسط رئیس جمهور وقت کنگو عزل شد و پس از آن متواری گشتد. او در یک کودتای تحت حمایت سیا سرنگون شد. این كودتا توسط جوزف-هوس موبوتو رئیس ستاد مشترك نیروهای مسلح وی انجام شد. موبوتو، لومومبا را به جدایی طلبان مورد حمایت بلژیك تحویل داد. مزدوران بلژیکی كه در استان کاتانگا فعالیت داشتند، وی را به رگبار بستند. موبوتو انتخابات را لغو کرد و خود را در سال 1965 به عنوان رئیس جمهور معرفی كرد و به مدت 30 سال با حمایت آمریكا حكومت دیكتاتوری خود را ادامه داد. با این حال حمایت ایالات متحده از موبوتو هرگز قطع نگردید. هنگامی که کنگره رای به قطع کمک های نظامی زئیر داد، کارتر و جنگ طلبان سریعا برای رفع آن وارد عمل شدند. تا زمانی که موبوتو توسط لورن کابیلا در سال 1997 سرنگون شد آمریكا از این دیكتاتور حمایت می كرد. 

*** سخن پایانی:
   اگر ایالات متحده یک تعهد واقعی از خود، در قبال حقوق بشر و حکومت قانون نشان دهد، تعهدی كارساز و واقعی...اینكه از قدرت و نفوذ خود برای اهداف جاه طلبانه خود استفاده نكند...... نه برای خود نه برای متحدانش....می توان انتظار داشت كه مقدار زیادی از درد و رنج انسان‌ها كم شود و مشکلات جهانی به راحتی حل گردد، در اینصورت جهان روی آرامش به خود خواهد دید اما این امر محال است!

گزارش از سید مجید حسینی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار