دو سناتور دیگر خواهان افشای گزارش تحقیق و تفحص درباره شکنجه گری سازمان سیا شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، اعضای کنگره آمریکا از انتشار گزارشی حمایت کرده اند که در تحقیق و تفحص درباره عملکرد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) است. این گزارش را سنای آمریکا تنظیم کرده و قرار بوده است مدتها قبل منتشر شود. این گزارش نتیجه تحقیقات درباره شیوه های شکنجه ای است که سازمان سیا علیه افراد مظنون به اقدامات تروریستی استفاده می کند.

براساس این گزارش، سازمان سیا از شیوه هایی در بازجویی هایش استفاده می کند که وجود آنها را قبلا اعلام نمی کرد. کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا این گزارش را تهیه کرده است . روز به روز بر تعداد سناتورهایی افزوده می شود که خواستار انتشار این گزارش هستند.

سوزان کالینز و آنگس کینگز دو سناتور دیگری هستند که روز گذشته به جمع حامیان انتشار این گزارش پیوستند. در حال حاضر ، سند مذکور در رده بندی محرمانه قرار دارد و امکان انتشار آن وجود ندارد. سناتورهای آمریکایی خواستار خارج شدن این سند از رده بندی محرمانه هستند. افزایش حمایت این سناتورها از انتشار چنین گزارشی سبب می شود مردم آمریکا در نهایت بتوانند به واقعیت اقدامات سازمان سیا پی ببرند. این گزارش محرمانه ، دربرگیرنده بررسی هایی است که درخصوص عملکرد سازمان سیا از سال دو هزار و نه تاکنون انجام شده است.

در این گزارش، سازمان سیا به سوء مدیریت در شیوه های پیشرفته بازجویی ازقبیل غرق مصنوعی متهم شده است. در این گزارش فاش شده است سازمان سیا چندین فرد مظنون به اقدامات تروریستی را شکنجه کرده ، یا بازداشت و زندانی کرده است. این گزارش محرمانه سبب بروز تنش جدی بین سازمان سیا و سنای آمریکا شده است. گفته می شود این سند به شدت از شیوه های بازجویی سازمان سیا ازقبیل غرق مصنوعی و محروم کردن افراد از خواب برای مدت طولانی و کوبیدن سر آنها به دیوار یا فروکردن سر آنها زیر آب یخ انتقاد کرده است. این شیوه های بازجویی، شکنجه به شمار می رود. سنای آمریکا روز پنجشنبه در این خصوص رای گیری خواهد کرد که آیا از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواسته شود این گزارش محرمانه را از رده بندی محرمانه خارج کند. این سند شش هزار و دویست صفحه است.

آمریکا مدعی است حامی حقوق بشر است و از همین مسئله برای تشدید فشار علیه کشورهای دیگر استفاده می کند اما از کارنامه حقوق بشری آن انتقاد می شود. آمریکا به وضع حقوق بشر در داخل این کشور و کشورهای متحد با واشنگتن توجهی نمی کند. شاید انتشار گزارش محرمانه سنا بتواند ابعاد جدیدی از شبکه شکنجه سازمان سیا را فاش کند.

به گفته کارشناسان ، با انتشار این گزارش محرمانه ، چشمان شمار بیشتری از مردم آمریکا به روی اقدامات دولت آمریکا بازخواهد شد که در سراسر جهان به نام مردم آمریکا انجام داده می شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: سیا ، شکنجه ، سنا ، گزارش ، افشا ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار