کمیته اطلاعاتی سنا استفاده سیا از شکنجه را علیه مظنونان به تروریسم اشتباهی جدی خواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلویزیونی دویچه وله ، کمیته اطلاعاتی سنا استفاده سیا از شکنجه را علیه مظنونان به تروریسم اشتباهی جدی خواند. 

 اسناد و مدارک نشان می‌دهد ماموران سیا برای گرفتن اطلاعات از "خالد شیخ محمد " فردی که به عنوان طراح اصلی حملات یازدهم سپتامبر شناخته می‌شود، هنگام بازجویی از او در زندانی سری در لهستان 183 بار از روش غرق مصنوعی که از نظر بسیاری از کارشناسان حقوق بشری شکنجه محسوب می‌شود، علیه "؟خالد شیخ محمد" استفاده کردند.

 البته این مسئله چیز جدیدی نیست و سالهاست درباره استفاده سیا از این روش برای گرفتن اطلاعات بحث می‌شود. اما موضوع جدید در این رابطه، گزارش کمیته اطلاعاتی سنای آمریکاست که نشان می‌دهد تا چه حد برخی روشهای سیا برای مقابله با تروریسم اسلامی خشن و بیرحمانه بوده است.

"دایان فاینستاین" رئیس کمیته اطلاعاتی سنا در این خصوص تاکید کرد روشهایی که سیا استفاده کرده است بیرحمانه و مغایر با ارزشهای آمریکاست و همانند لکه ننگی در تاریخ ماست که نمی‌بایست اجازه داده می‌شود اتفاق بیفتد.

البته فهرست چنین روشهایی طولانی است و فقط به غرق مصنوعی محدود نمی‌شود و از جمله آنها می‌توان به زندانهای سری، بازجویی بدون حکم دادگاه و قراردادن مظنونان به تروریسم در آب بسیار سرد تا اینکه حاضر شوند حرف بزنند، اشاره کرد. پس از حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 دولت بوش می‌خواست هر کاری را که لازم می‌دید انجام دهد. 

"سناتور فاینستاین" تاکید کرد آمریکا باید برای این سوابق پاسخ دهد. او گفت سیا اشتباهات بسیار جدی مرتکب شده است. البته همه این نظر را قبول ندارند. بسیاری از آمریکاییها معتقدند آمریکا هیچ چاره دیگری نداشت و این روشها جان هزاران آمریکایی را نجات داده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار