مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران گفت: يكي از اصلی ترین محورهای سیاست های جدید بافت فرسوده ايفاي نقش محوري مردم است .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران سعید ایزدی با بیان اینکه  يكي از اصلی ترین  محورهای سیاست های جدید بافت فرسوده  ايفاي نقش محوري مردم است ،افزود: يعني تمام سياست‌هاي ما مردم‌محور و شهروند محور بايد باشند و اين موضوع نبايد صرفاً شعارگونه باشد و بايد ببينيم از چه طريقي مردم را در امر نوسازی و بهسازی، به عنوان اصلي‌ترين مخاطبان، دخيل كنيم.

وی درادامه افزود:‌ دومين سياست محوريت قرار دادن شهرداري‌ها و مديريت شهري در فرآيند بهسازي و نوسازي است كه باز هم در اين زمينه در سند ملي كمبود داشتيم.

ایزدی درادامه اظهار داشت: سومين محور نيز توجه به بخش خصوصي،‌ سرمايه‌گذاران و انبوه‌سازان در اجرای برنامه های بهسازی و نوسازی شهری است.

وی با اشاره به اینکه  اين سند جدید با توافق سه جانبه‌اي بين وزارت كشور، و شوراي عالي استان‌ها و وزارت راه و شهرسازي تدوين شده است افزود: در روزهاي باقيمانده سال گذشته امید واربودیم ،سند به تصويب نهايي کمیسیون زیربنایی دولت برسد تا به عنوان دستور كار اصلي ما در سازمان عمران و بهسازي و سایر متولیان در سال‌هاي آتي قرار گيرد.

ایزدی در ادامه خاطر نشان کرد:  در واقع شهروندمداري، ارتقاء نقش مديريت شهري و تقویت حضور بخش خصوصي سه محور اصلي سند ملي هستند که در سال آینده به مرحله اجرا خواهند رسید .

معاون  وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه يكی از 5 كارگروه طرح جامع مسكن ، كارگروه بافت های نابسامان شهري است. نقدي كه به برنامه ملي مسكن گذشته وجود داشت،‌ ابعاد مختلفي دارد،افزود: يكي از آنها بحث مكان‌گزيني نامناسب است.‌ دوم تجمع و تمركز مسكن براي گروه‌هاي خاص در يك نقطه و سوم دولت محور بودن برنامه‌هاي تامین مسكن می باشد .

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری در ادامه اظهار داشت:  در برنامه‌اي كه ما در طرح جامع مسكن در حوزه بهسازي و نوسازي دنبال مي‌كنيم،‌ تلاش شده اين نقايص برطرف شود.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران درادامه توضیح داد: تأمين مسكن در قالب برنامه نوسازي و بهسازي شهری امري است كه هيچ فشاري را به دولت و به مديريت شهري وارد نمي‌كند،‌ ما نبايد در محدوده‌هايي ساخت و توسعه مسكن را انجام دهيم كه هيچ زيرساختي ندارند.

وی با بیان اینکه بحث عدم تمركز اقشار در يك نقطه خاص مد نظر است ،گفت: سال‌هاست كه در دنيا گروه‌هاي خاص را در يك نقطه متمرکز نمي‌كنند. بايد با پراكنش گروه‌هاي مختلف درآمدي،‌ ساختار اجتماعي تلفيقي را بوجود آوريم.

معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه اظهار داشت:‌ حذف دولت بعنوان ‌محور اجرائی برنامه های تامین مسکن نیز از ديگر برنامه‌هاي شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بافت‌هاي هدف است،‌ تلاش مي‌كنيم از طريق در اختيار گذاشتن تسهيلات،‌ حمايت شهرداري‌ها و در اختيار گذاشتن خدمات فني از طريق دفاتر تسهيل‌گري و خدمات نوسازي،‌ مردم را براي ورود به عرصه نوسازي تشويق كنيم.

 ایزدی درادامه گفت: به نظر مي‌رسد اين نوسازی محدوده‌های هدف نيازمند سه حركت بزرگ است: 1- ارتقاء شبكه‌هاي زيرساخت شهري كه مديريت شهري بايد آن را برعهده گيرد. به همين دليل سازمان عمران و بهسازي شهري به حمايت از شهرداري‌ها پرداخته است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه در 5 شهر همدان، بوشهر، كاشان، ساري و تبريز برنامه حمايت از شهرداري را اجرا کرده ایم افزود:  در این شهرها با شهرداري‌ها به توافق رسيديم كه در قالب پروژه‌هاي «محرك توسعه»، زيرساخت‌ها و مراكز خدماتي را در شهرهای ذکر شده تأمين كنيم تا با همكاري شهرداري‌ها امکانات و خدمات مورد نیاز ساکنان فراهم شده و آنان را تشویق به ماندن و نوسازی محله خود بکنیم .

معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه اظهار داشت:‌ امضاي تفاهمنامه با استانداري‌ها براي شناسايي محدوده‌هاي هدف و تأمين خدمات مورد نیاز ساکنان در اين مناطق كه به عنوان نمونه در 2 استان همدان و آذربايجان شرقي صورت گرفته است.
وی درادامه تصریح کرد: سومين و آخرين اقدام، الگوسازي است كه مربوط به مسأله كيفيت است. در سال‌هاي گذشته به کیفی سازی در بافت های قدیمی كمتر توجه شده است. جريان نوسازي در بافت‌ها ايجاد شده اما به كيفيت توجهي نشده است.

ایزدی در ادامه افزود:  تمام تلاش ما اين است كه در اين دوره جديد كيفيت را هم از بعد استانداردهاي ساخت و ساز و هم از بعد الگوهاي معماري ايراني- اسلامي و هويتي موردتوجه قرار دهيم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار