استان سمنان با سابقه کهن تمدن بیش از 10قلعه تاریخی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، سرزمین ایران از قدیمی‌ترین زمان مورد تاخت وتاز اقوام مختلف قرار گرفته و همواره صحنه کارزار ملت‌ها بوده است.

هجوم اعراب و مغول‌ها و یورش تیمور و حمله افغانها و... به ایران مردم هر شهر را برآن داشت که از ترس جان، مال و ناموس خود و برای حفظ امنیت فکری انجام دهند از این نظر مردم با ساختن قلعه و کندن خندق سدی در مقابل دشمنان ایجاد می‌کردند بدین صورت بی‌تردید تا زمانیکه ساکنان قلعه از نظر آب و آذوقه در مضیغه نمی‌افتادند فتح آن مسیر نبود به همین دلیل ناامنی و در خطربودن جان و مال مردم باعث شد که مردم هر شهر با کوشش و همکاری همگان در ساختن قلعه‌های عظیم و غیرقابل تسخیر اقدام و در کندن خندق بر دور حصار شهر تلاش کردند.

امروز در اکثر مناطق استان آثار قلعه‌های کهن وجود دارد که در اطراف شهرها و منزلگاه‌ها قد برافراشته‌اند.

چنانچه در کتاب شمس‌التواریخ درباره سمنان چنین نوشته شده سمنان از قصبات بین عراق و خراسان است و 14هزار جمعیت دارد دورش حصار دارد و باغات خوش،‌در دور حصارها معمولاً خندقی کنده می‌شد و هر موقع که دشمن حمله می‌کرد ضمن دفاع از شهر، آن خندق را پر از آب می‌کردند تا دشمن به سهولت نتواند به شهر دست یابد.

مشهورترین قلعه‌های استان سمنان شامل «قلعه کردکوه»،‌ »قلعه استوناوند»، «قلعه منصورکوه»، «قلعه مهرنگار»، «قلعه یاتری»، «قلعه آرادان» ، «قلعه کوشمخان» ، «قلعه لاسکود» و «شیرقلعه شهمیرزاد» است.

از مهمترین کاروانسراهای استان سمنان می‌توان به کارونسرای ده نمک، ایوانکی، آهوان، میامی، میاندشت عباس‌آباد، بدشت و لاسجرد اشاره کرد.


انتهای‌پیام/رس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار