کارشناسان عقیده دارند گاز شیست در اروپا به علت موانع متعدد هرگز همانند آمریکا رایج نخواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از یورونیوز، کارشناسان عقیده دارند گاز شیست در اروپا به علت موانع متعدد هرگز همانند آمریکا رایج نخواهد شد و باعث کاهش قیمت‌ها نیز نخواهد شد.

از ماه نوامبر گذشته تقریبا هر هفته شماری از فعالان حفظ محیط زیست در برابر کارهای اکتشافی برای بهره‌برداری احتمالی از گاز شیست در زیر زمین‌های انگلیس تظاهرات می‌کنند.

مدافعان حفظ محیط زیست در انگلیس می‌گویند گاز شیست بزرگ‌ترین تهدید برای اراضی انگلیس است. پس از بهره‌برداری از این گاز همه زمین‌ها آلوده خواهند شد.

روش جنجال برانگیز بهره‌برداری از گاز شیست در کشورهایی که این گاز را استخراج می‌کنند، مورد اعتراض بسیاری از اروپایی‌ها است.

این روش، شکاف صخره‌ها با نیروی آب نام دارد که طی آن چند تن آب ترکیب شده با مواد شیمیایی و شن با فشار بالا در اعماق زمین تزریق می‌شوند تا صخره‌ها ترک بردارند و به این ترتیب بتوان گاز موجود در این صخره‌ها را جمع آوری کرد.

مردم انگلیس می‌گویند هیچ کس نمی‌داند پس از تزریق این همه آب به زیر زمین، چه مقدار آب از زیر زمین بیرون خواهد زد.

تقریبا 70 درصد از این آب زیر زمین می‌ماند. در نتیجه لزوما با به گردش درآمدن آب در ساختارهای زمین، آلودگی برجا می‌ماند و هیچ صنعتی نمی‌تواند تضمین کند خطر آلودگی وجود نداشته باشد.

شرکت "توتال" در نظر دارد در گاز شیست انگلیس سرمایه‌گذاری کند اما اعتراض‌ها باعث شده بهره‌برداری از آن به تعویق افتاد.

"کن کرونین"، مدیر عامل گروه‌های فعال در زمینه منابع انرژی گفت: گاز شیست در انگلیس باید به عنوان راهکاری اقتصادی برای کاهش وابستگی انرژی تلقی شود.

تا سال 2030 حدود 80 درصد گاز انگلیس وارداتی خواهد بود و این باعث بالارفتن قیمت‌ها می‌شود.

اگر انگلیس خودش گاز خود را تامین می‌کند می‌تواند با نوسانات قیمت مقابله کند. اگر اروپا به اندازه کافی گاز تولید، میزان عرضه و تقاضا باعث ایجاد تعادل در قیمت‌ها خواهد شد.

اما این فرضیه در اروپا بحث برانگیز است. به گفته برخی از کارشناسان مستقل، شرایط زمین شناختی، تمرکز جمعیت و واقعیت‌های بازار، احتمال تحولی عمیق در تولید گاز شیست را در اروپا ناممکن می‌سازد.

"پل استیونس"، پژوهشگر مرکز فولام گفت: اگر عرضه انرژی زیاد باشد، بازار باید رقابتی باشد تا قیمت‌ها کاهش یابد. بازیگران صنایع انرژی در اروپا رقابت چندانی ندارند و بیش‌تر به دنبال زد و بند هستند تا رقابت.

در نتیجه بعید است شرکت‌های بزرگ گازی قیمت‌ها را برای مصرف‌کنندگان کاهش دهند.

به گفته برخی از کارشناسان، انتشار گاز متان هنگام استخراج و انتقال گاز شیست خطرناک است.

معاون مرکز تحقیقات آب و هوا در دانشگاه منچستر، عقیده دارد بهره‌برداری از گاز شیست ممکن است باعث زیر سئوال رفتن تعهدات اروپا در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: گاز ، قیمت ، رایج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار