امامزاده زید بن موسی (ع) از نوادگان موسی بن جعفر (ع) است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ بقعه مبارکه این حضرت در مرکز شهر قائن ، در کنار قبرستان قدیمی محله فرخ آباد قرار گرفته است و به همین دلیل نیز ، این بقعه را به نام مزار فرخ آباد نیز می شناسند .

بنای اولیه این مزار گِلی و قدیمی بوده است که پس از سال 1370 تحت نظارت اداره اوقاف قرار گرفته است و در نتیجه بنای آن باز سازی گردیده است و طبق طرح جامع توسعه بقاع متبرکه در سراسر کشور ، این مزار ، در جهت تامین نیازهای زائرین و برگزاری مراسم فرهنگی و دینی در حال توسعه و گسترش است .

ضریح امامزاده زید بن موسی (ع) مستطیلی شکل است و از جنس آهن ساخته شده و به رنگ سبز نقاشی شده است .

پنجره هایی که در چهار طرف ضریح تعبیه شده ، با دوایری منظم و هم اندازه در کنار یکدیگر تزئین شده است .

صحن مزار سنگ فرش است و در وسط آن حوضی هشت ضلعی به رنگ آبی ساخته شده که در کنار فضای سبز و گلکاری محوطه آن ، بسیار زیبا و چشم نواز شده است .

این بقعه دارای دو درب ورودی است که در سر درب ورودی اصلی می توان بر روی کاشی های آبی تیره ، آیاتی از قرآن کریم که با خط نسخ نگارش یافته است ، را مشاهده کرد .

مراسم غبار روبی مزار امامزاده زید بن موسی (ع) از دیر باز جزو مراسم آیینی و دینی بوده که همواره مورد اهمیت و اعتقاد مردم و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت بوده است .

رسم اجرای آن در این بقعه متبرکه همواره به یک صورت ثابت است . به این ترتیب که با حضور اعضای هیئت امنای مزار ، روحانی امامزاده ، خادمین و مردم بومی منطقه ، تمامی نذورات مردم که در قالب وجوه نقدی و یا طلاجات می باشد از داخل ضریح جمع آوری شده و با کمک و همراهی مردم ، دسته بندی و تفکیک می گردند و در راستای پرداختن به امور مورد نیاز امامزاده از جمله ساختن زائر سرا و امکانات بهداشتی و رفاهی و نیز امور خیریه از آنها بهره برده می شود .

بخاطر وجود این امامزاده در مرکز شهر قاین همیشه عده زیادی از مردم شهر و یا مسافرینی که از قاین عبور می کنند ، برای زیارت و حاجت طلبی به این مکان مشرف می گردند ./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.