شرکت ملی نفت لیبی:

توليد "نفت ليبي" به کمتر از 150 هزار بشکه در روز رسيد

سخنگوی شرکت ملی نفت لیبی گفت: میدان نفتی الفیل به دلیل توقف فعالیت خط لوله نفتی که نفت های این میدان را به بندر ملیته منتقل می کند بسته شده است تا تولید نفت از روز سه شنبه به 150 هزار بشکه در روز برسد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری المختصر،سخنگوی شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد: دلیل توقف فعالیت خط لوله نفتی الفیل به ملیته مشخص نشده است. شرکت انی ایتالیا با همکاری شرکت ملی نفت کشور اداره این خط لوله را بر عهده دارد.

پیش از این پالایشگاه شهر زوایه در لیبی از کاهش 65 درصدی تولید بنزین خبر داده بود.

اعتراض نگهبانان میدان نفتی شراره سبب توقف تولید در این میدان شده است. در این میدان نفتی روزانه 340 هزار بشکه نفت تولید می شد و نفت تولیدی آن منبع تغذیه پالایشگاه زاویه بود، ضمن اینکه پالایشگاه زاویه نیز بنزین و مشتقات نفتی مورد نیاز طرابلس و غرب لیبی را تامین می کرد.

تولید روزانه نفت لیبی تا ژوئیه سال 2013 یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز بود اما در طول 18 ماه، اعتراض ها و اعتصاب ها موجب شد تا به 230 هزار بشکه در روز سقوط کند.

پیش تر نیز سخنگوی شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرده بود: پس از اینکه به علت افزایش اعتراضات، برداشت نفت از میدان نفتی "شراره" متوقف شد، تولید نفت این کشور به زیر ‌250 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

این اتفاقات مشکلات اقتصادی زیادی را برای این کشور به وجود آورد که مشکل تامین بودجه کشور یکی از جدی ترین آنهاست تا حدی که هنوز بودجه سال 2014 این کشور تصویب نشده است.

اقدام افراد مسلح وابسته به ابراهیم جضران، رهبر مخالفان دولت، در به تعطیلی کشاندن سه بندر نفتی راس لانوف، سدره و زویتینه مهم ترین چالش نفتی این روزهای لیبی است.

این سه بندر که تولید روزانه آنها 700 هزار بشکه بود از تابستان سال گذشته تاکنون تعطیل شده اند.

هدف ابراهیم جضران از تسلط بر این بنادر این است که دولت مرکزی را برای واگذاری خودمختاری بیشتر به منطقه شرق کشور و واگذاری سهم بیشتر از نفت به این منطقه تحت فشار قرار دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تولید ، نفت ، لیبی ، کاهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار