اوراق قرضه اسنادي است كه طبق آن صادركننده اوراق به خريدار بدهكار مي شود. اين اسناد داراي سررسيد بوده و مبلغ آن در زمان سررسيد بوسيله صادركننده پرداخت مي شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اوراق قرضه اسنادي است كه طبق آن صادركننده اوراق به خريدار بدهكار مي شود. اين اسناد داراي سررسيد بوده و مبلغ آن در زمان سررسيد بوسيله صادركننده پرداخت مي شود. اين اوراق داراي برگۀ بهره بوده و بهره آن در فواصل زماني معين بوسيله بانكي كه نمايندگي صدور اوراق را دارد، پرداخت مي شود. انتشار اوراق قرضه يكي از روشهاي تأمين مالي هم در كوتاه مدت و هم در بلند مدت محسوب مي شود . اين اوراق را مي توان به صورت بي نام يا با نام و بدون وثيقه يا با وثيقه منتشر كرد. مهمترين عيب اوراق قرضه، هم براي صادر كننده و هم براي خريدار، خطر ورشكستگي بنگاه ، به دليل ناتواني در بازپرداخت اصل و بهره قرض است. در برخي كشورهاي اسلامي ، مخصوصاً ايران كه در آن قانون بانكداري بدون ربا اعمال مي شود، مشكل ديگري نيز براي اوراق قرضه وجود دارد كه كل ماهيت و عملكرد اوراق قرضه را زير سؤال برده و آن را به طور كلي نفي مي كند.

بنابراين بايستي ابزارهاي جايگزين اوراق قرضه طراحي و مورد استفاده قرار گيرد. ابزارهاي جايگزين اوراق قرضه علاوه بر داشتن همه مزاياي اوراق قرضه كه باعث استفاده گسترده از آن مي شود، بايد بتواند مشكل اساسي و ماهيتي آن را كه همان نرخ سود ثابت است، به درستي بر طرف كند، وگرنه نخواهد توانست جايگزين مناسبي براي اوراق قرضه باشد. اولين جايگزيني كه براي اوراق قرضه در ايران طراحي شده است اوراق مشاركت مي باشد.

اوراق مشاركت همان اوراق قرضه است كه بر اساس قانون بانكداري اسلامي منتشر مي شود. ماهيت حقوقي اوراق مشاركت بر پايۀ عقد مشاركت مدني قابل تحليل است. در نظام مشاركت كه انواعي دارد، صاحب پس انداز به جاي دادن قرض و گرفتن بهره، كل يا بخشي از سرماية مورد نياز مؤسسة اقتصادي را تأمين ميكند و بر اساس توافق با كارفرما، در سود و زيان آن شريك ميشود و در پايان هر دورة مالي، پس از كسر هزينه ها، سود به دست آمده بر حسب نسبت هايي كه در قرارداد توافق شده، بين صاحب سرمايه و عامل اقتصادي(كارفرما) تقسيم ميشود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار