مراسم عید نوروز امسال با ویژه برنامه‌های خاص، در کاخ زمستانی کوروش برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ تسلط بر منطقه حساس و استرات‍ژیک خلیج فارس از دوران باستان برای ایرانیان بسیار مهم و حیاتی بوده است. تا جایی که وقتی امپراطوری ایران برای نخستین بار صاحب نیروی دریایی شد، شاهان هخامنشی قلعه‌ها و کاخ‌های عظیمی در این ناحیه برپا کردند. از جمله کاخ‌های سنگ سیاه، چرخاب و بردک سیاه که علاوه بر اقامتگاه فصلی حاکمان بلکه وسیله‌ایی برای تسلط بر راههای تجاری منطقه و تحت نظر داشتن آبراهه‌های جنوبی از لحاظ سیاسی و اقتصادی بوده است. 


 
کاخ "بردک سیاه" که در 12 کیلومتری شمال برازجان و در بخش مرکزی دشتستان قرار دارد با وجود 36 ستون در تالارمرکزی شباهت زیادی به کاخ آپادانای تخت جمشید دارد استفاده از دو نوع سنگ سفید و سیاه در معماری آن،‌نمایی بسیار زیبا از عظمت هنر و معمای ایران باستان را به نمایش می‌گذارد.  
 
براساس این گزارش به کشفیات باستان شناسان از این منطقه به نظر می‌رسد حدود 2500 سال پیش این بنا به عنوان کاخ زمستانی کوروش بنیانگذار سلسله هخامنش مورد استفاده قرار می‌‌گرفت.  
 
این کاخ در جلگه سرسبز قرار گرفته و در طول سال‌ هوای مطبوعی داشته که هنوز هم به عنوان یک مکان تروریستی و جاذبه گردشگری باستانی مورد توجه گردشگران است.  
 
این گزارش می‌افزاید: طبق اعلام سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر، بخشی از این کاخ باستانی بازسازی شده و برای بازدید گردشگران آماده است.  
 
به گفته وی حصارکشی پیرامون کاخ، طراحی و نصب تابلوهای راهنمای کاخ، ساماندهی محوطه اطراف کاخ و...... جز عملیات بازسازی این اثر باستانی است. 


 
هر چند همه ساله و همزمان با لحظه تحویل سال نو مراسم عید نوروز با حضور اهالی منطقه و گردشگران در محوطه این کاخ برگزار می‌شد اما برنامه‌ریزی‌های میراث فرهنگی استان و انجمن‌های مردم نهاد و فعالان میراث فرهنگی استان حکایت از آن دارد که مراسم عید نوروز امسال با ویژه برنامه‌های خاصی قرار است در کاخ زمستانی کوروش برگزار شود.
 
پریناز امیری باستان شناس و فعال حوزه گردشگری از برگزاری سفره هفت سین در این بنای تاریخی خبر داد و می‌گوید: این کاخ یکی از بناهای شگفت انگیز ایران باستان است که هویت و تاریخ وتمدن 2500 ساله امپراطوری ایران را به رخ جهانیان می‌کشد.  
 


این عضو انجمن باستان شناسی برگزاری سفره هفت سین، پذیرایی و تورگردانی رایگان گردشگران و اجرای برنامه‌های شاد و مفرح سنتی و محلی در این کاخ را از جمله اقدامات این انجمن در ایام عید عنوان می‌کند که با همکاری میراث فرهنگی استان برگزار می‌شود. 


 
این گزارش می‌افزاید علاوه بر کاخ زمستانی کوروش کبیر در منطقه آثار تاریخی دیگری هم چون گور دختر (آرامگاه دختر کوروش)، آتشکده تل فندق، تل مر، کاروانسرای مشیرالملک و شهر تاریخی توز یا توج با هوای دلپذیری که در ایام عید دارد، گردشگران زیادی را روانه برازجان در استان بوشهر می‌کند.  

گزارش از رضا شوکتی

انتهای پیام/ رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار