منطقه یورو در آستانه گرفتار شدن در پدیده کاهش نقدینگی است که در آن، درآمد کسانی که کار می‌کنند کاهش و برعکس درآمد رانت‌خواران افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از فرانس24، این شبکه در بحثی کارشناسی به تصمیم تازه بانک مرکزی اروپا به عنوان نهاد سیاستگذار مالی و پولی منطقه یورو پرداخت و اعلام کرد کمیته سیاست پولی این نهاد این هفته در تصمیمی اعلام کرد نرخ بهره بانکی در حوزه یورو تغییری نمی‌کند و در همان حد 0.25 درصد باقی خواهد ماند.

برخی کارشناسان می‌گویند: منطقه یورو در آستانه گرفتار شدن در پدیده کاهش نقدینگی است که در آن درآمد کسانی که کار می‌کنند کاهش و برعکس درآمد رانت‌خواران افزایش می‌یابد.

این در حالی است که نرخ تورم در این منطقه اکنون به 0.7 درصد رسیده است و به طور طبیعی بانک مرکزی اروپا برای آنکه پول‌ها از بانک‌ها خارج شود باید نرخ بهره را کاهش می‌داد. این مسئله از آنجا نگران‌کننده شده است که خطر کاهش نقدینگی، حوزه پولی یورو را تهدید می‌کند.

"فیلیپ شالمن"، استاد تاریخ اقتصاد در دانشگاه پاریس-دوفین در این باره مي‌گويد: واقعیت آن است که ما هنوز هم در منطقه یورو با تورم به معنای افزایش نقدینگی در بازار مواجه هستیم، اما با توجه به بدهی‌های سنگینی که هر کدام از کشورهای عضو منطقه یورو به بار آورده‌اند باید نقدینگی در بازار افزایش یابد تا دولت‌ها توانایی بازپرداخت بدهی‌های خود را داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی در همین باره افزود: با کاهش نرخ بهره در بانک مرکزی اروپا کاری در این خصوص به پیش برده نمی‌شود.

تنها کاری که بانک مرکزی اروپا می‌تواند انجام دهد این است که سیاست گشایش پولی در حد و اندازه منطقه یورو به اجرا گذارد که به موجب آن با بازخرید اوراق قرضه و سهام شرکت‌ها، هر ماه مقداری پول به بازار و بدنه اقتصادی این حوزه پولی تزریق شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: یورو ، بحران ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار