شهرستان فیروزآباد از شهرستانهای جنوب غربی در استان فارس است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ این شهرستان از جنوب به شهرستان قیر و کارزین، از غرب به شهرستان فراشبند، از شمال به شهرستان شیراز و از شرق به شهرستان جهرم محدود می باشد

این شهرستان با مرکزیت شهر فیروزآباد دارای 3579 کیلومتر مربع وسعت و فاصله آن تا شیراز 120 کیلومتر است. 

جاذبه هاي گردشگری
  كاخ اردشير

اين بنا يكي از كاخهاي ييلاقي اردشير به شمار ميرود كه از سنگ پاره و ملات گچ ساخته شده است. اين كاخ در كنار چشمه آبي به نام «قمپ آتشكده» قرار گرفته؛ از اين رو اين كاخ را آتشكده نيز مينامند. گچبري و تزيينات تالارهاي اين كاخ بسيار زيبا و با شكوه است و به كاخ تچر تخت جمشيد شبیه است .

  قلعه دختر

بنای تاریخی قلعه دختر، آثار قلعه بزرگی از سنگ و ساروج است که بر فراز کوه ساخته شده است. از نظر سوقالجيشي دسترسي به اين قلعه مشكل بوده؛ از اين رو به نام قلعه دختر نامیده شده است. این قلعه در 3 طبقه دارای پلههای پیچ در پیچ، اتاقهای گنبددار، تالار و صحني گسترده است. قلعه دختر در فاصله 6 کیلومتری شهر کنونی فیروزآباد جاي دارد. 

  شهر گور

اردشير بابكان پس از پيروزي بر اردوان پنجم، سلسله ساسانيان را پايهگذاري كرد و شهر گور را مقر حكومت خويش قرار داد. طرح و الگوی این شهر دایرهای شکل است و به قطر دو کیلومتر دارای چهار دروازه اصلی بوده و بناهاي حكومتي و محل اقامت درباريان در آن قرار داشته است.

 منار

در ميانه شهر گور، مناري چهار گوش با مصالح لاشه و سنگ و ملاط گچ به ارتفاع 30 متر ساخته شده است.

  نقش پیروزی

این نقشبرجسته، یادبود نبرد و پیروزی بنیانگذار سلسله ساسانی بر آخرین پادشاه اشکانی (اردوان پنجم) و از كهنترین نقشبرجستههاي غیرمذهبی ساسانیان است. اين نقشبرجسته بر فراز صخرهای در سمت راست رودخانه تنگاب كندهكاري شده است. 

پل مهرنرسه

در کنار سنگنگاره مراسم تاجگذاری اردشیر، ویرانههای پلی بسیار كهن دیده میشود که به دستور مهرنرسه (مهرنارسه) فرماندار بزرگ و صدراعظم سه تن از پادشاهان بزرگ ساسانی ساخته شده است. در کنار این پل، سنگنبشتهاي به خط پهلوی ساسانی موجود است که چگونگی ساخت این پل را بیان میكند. برگردان اين سنگنبشته به اين صورت است: «اين پل به دستور فرماندار بزرگ، مهر نارسه براي شادي روح او و به هزينه خودش ساخته شده. هر كس از اين راه عبور كند و براي مهر نارسه و پسرانش درود فرستد با كمك و لطف خداوند نادرستي و فريب آنجا نخواهد بود.

  نقش تاجگذاری اردشیر بابکان

در تنگاب فیروزآباد، نقشی از مراسم تاجگذاری اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانی برجای مانده است که در آن حلقه سلطنتی از جانب مظهر اهورامزدا به پادشاه ساسانی پيشكش میشود. نقشبرجسته ياد شده در 5 كيلومتري شهر فيروزآباد قرار گرفته است.

  جاذبه هاي مذهبي

امامزاده داود  سید داود فهلوی 

 این امام زاده در روستای خرقه 20 کیلو متری فیروزآباد واقع شده و از مریدان شیخ ابواسحاق کازرونی ( شیخ مرشد ) که خود مرید شیخ حسین اکارفیروزآبادی و ایشان مرید شیخ کبیرعبدالله خفیف شیرازی بوده است .آرامگاه وی معماری خاصی داشته و تغییر اشکال چهار ضلعی طبقه دوم و گنبد مدور طبقه سوم به مسجدالاقصی شبیه است.

حجره ، رواق و صفه ورودی آرامگاه و حجره های اطراف حیاط بنا ی خانقاه به نظر می رسد که مریدان سید در آن  به سیر و سلوک  وکسب فیض می پرداختند. 

بیش از پنجاه بقاع متبرکه امام زادگان در سه شهرستان فیروزآباد ، فراشبند ، قیروکارزین و بخش میمند موجود بوده که مورد احترام اهالی محل و زائرین و مسافرین در ایام مختلف می باشد. 

این شهرستان منطقه ای عشایرنشین می باشد که این امر از جلوه های خاص اجتماعی بوده و در کنار آن صنایع دستی عشایری از قبیل گبه، گلیم، فرش، جاجیم و لباس های رنگین عشایری از جلوه های هتری منطقه است.

از سوغات و صنایع دستی فیروز آباد میتوان  قالی بافی ـ گلیم بافی ـ گبه بافی ـ جاجیم بافی ـ سیه چادر بافی ـ مفرش بافی ـ جل اسب ـ رند بافی چرخ بافی ـ شیشه درمه ـ دورچین  و ازغذاهای محلی نیز میتوان  آش آلوک ـ آش بنه ـ دمپخت ـ سوزه پله ـ بولاما ـ باسما ـ دارتی را نام برد./ش

انتهای پیام/

برچسب ها: فیروزآباد ، لباس ، عشایر ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.