زمانی که شایعه حمله آمریکا به تاسیسات هسته‏‌ای ایران مطرح شد، احزاب و سازمان‏‌های مختلف در یونان به صورت خود جوش دست به تظاهرات زدند و مخالفت خود را با سیاست‏‌های جنگ‏‌طلبانه آمریکا اعلام کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دو کشور ایران و یونان ظرفیت‌های بالایی برای گسترش روابط دارند.

ایران و یونان تا به حال 34 سند همکاری امضا کرده‌‏اند که عمده‌‏ترین حوزه‌های همکاری دو جانبه حمل و نقل دریایی، توریسم، کشتیرانی، کشاروزی و... می‏‌باشد.

حجم روابط تجاری دو کشور در سال 2006، بالغ بر یک و نیم میلیارد دلار بود که حدود 2/1 میلیارد آن مربوط به همکاری‌های نفتی است، ایران روزانه 120 هزار بشکه نفت به یونان صادر می‏‌کند.

 یکی از مشتری‌های عمده و ثابت ما در صدور نفت، کشور یونان است، این صادرات در حدود 40 سال است که ادامه دارد و تعدادی از پالایشگاه‌‏های یونان متناسب با نفت استخراجی ایران طراحی شده‏‌اند.

درحال حاضر اولین صادر کننده نفت به یونان، عربستان سعودی است، جمهوری اسلامی ایران دومین صادر کننده نفت وارداتی یونان است و روسیه در رتبه سوم قرار دارد.

بحث انتقال انرژی نیز یکی از حوزه‌های مهم همکاری میان ایران و یونان می‏‌باشد، یونان در تلاش است تا خود را در مسیر ترانزیت انرژی جنوب اروپا و بالکان قرار دهد و به گذرگاه عبور انرژی جنوب اروپا تبدیل شود.

علاوه بر این، مصرف داخلی یونان هم مزید برعلت شده تا یونان در احداث پروژه‌های خط لوله انتقال گاز و نفت از خاک خود تلاش مضاعفی را به خرج دهد.

یونان درحال حاضر احداث دو خط لوله مهم را در دستور کار خود قرار داده است، یکی خط لوله‏‌ای که بین ترکیه و یونان است و منابع انرژی دریای خزر را به اروپا ترانزیت می‏‌کند، این خط لوله 289 کیلومتر می‏‌باشد که بین استانبول تا مرز یونان واقع شده است و 89 کیلومتر آن درخاک یونان است.

ترکیه از طریق این خط لوله می‏‌تواند گاز مازاد بر مصرف داخلی خود را به یونان انتقال دهد، پروژه دوم، موافقت‏نامه احداث خط لوله نفت بین روسیه، بلغارستان و یونان است که سال‏‌ها مورد اختلاف واقع شده است، تا اینکه موافقت شد 50 درصد سهم این پروژه به روسیه تعلق گیرد و یونان و بلغارستان هرکدام 25 درصد سهم داشته باشند.

قرار است این خط لوله سالانه حدود 55 میلیون تن نفت را از روسیه به اروپا منتقل کند، که بازار مصرف آن عمدتاً جنوب اروپا و منطقه بالکان خواهد بود.

یک پروژه دیگر هم مدنظر یونانی‏‌ها واقع شده است، آنها با همکاری ایتالیا و ترکیه، در حال مذاکره با آذربایجان، برای احداث آن هستند، این پروژه یک خط لوله 900 کیلومتری است که از زیر دریای مدیترانه عبور می‏‌کند و گاز آذربایجان و منطقه خزر و احتمالاً هرکشور دیگری (از جمله گاز ایران)، را به اروپا منتقل خواهد کرد.

اگر چه کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا سهمی حدود 10 تا 15 درصد را به لحاظ تنوع بخشی منابع انرژی وارداتی اروپا به ایران اختصاص داده است، اما به علت فشارهای شدید آمریکا، موضوع همکاری ایران در این خط لوله کم‏رنگ شده است.

سرمایه‌گذاری این خط لوله توسط شرکت‌های ایتالیایی و اریکسون انجام می‏‌شود، آمریکا مایل است که این خط لوله احداث شود چون از قدرت روسیه و کنترل این کشور بر مسیرهای انتقال انرژی می‏کاهد، اما به هیچ وجه حاضر نیست ایران در این پروژه سهمی به دست آورد.

در هر صورت، روابط ایران و یونان و کلیه حوزه‌های همکاری آنها، از فضای بین‏‌المللی متاثر می‏‌باشد، یونان بسیار مایل است که مسائل مربوط به ایران و خصوصاً موضوع پرونده هسته‌‏ای هرچه زودتر حل و فصل شود تا همکاری با ایران را توسعه دهد.

در موضوع هسته‌‏ای ایران، یونان استدلال می‏‌کند اگر ایران به سوی اهداف غیر صلح‌آمیز گام بردارد، این باعث تحریک ترکیه می‏‌شود و ترکیه سریعاً دنبال برنامه هسته‏‌ای خواهد رفت و این اقدام احتمالی ترکیه باعث خواهد شد تا امنیت یونان به شدت به خطر افتد.

افکار عمومی یونان، در موضوع هسته‏‌ای ایران، به شدت ضد آمریکایی است، زمانی که شایعه حمله آمریکا به تاسیسات هسته‏‌ای ایران مطرح شد، احزاب و سازمان‏‌های مختلف در یونان ، اصناف، گروه‌ها و احزاب به صورت خود جوش دست به تظاهرات زدند و مخالفت خود را با سیاست‏‌های جنگ‏‌طلبانه آمریکا اعلام کردند.

بحث مقابله با مهاجرت سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان از دیگر حوزه‌های همکاری ایران و یونان می‏‌باشد، چون این کشور از طرف اتحادیه اروپایی تحت فشار است تا اقدامات شدیدتری را در این راستا اتخاذ نماید.

یونان دروازه قاچاق مواد مخدر و تجارت انسان از جنوب آسیا و شمال آفریقا به اتحادیه اروپایی است، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر تولیدشده در افغانستان و مهاجرت غیر قانونی اتباع بعضی از کشورهای آسیایی به اروپا، از حوزه‌هایی هستند که دو کشور ایران و یونان در زمینه آن دارای اشتراک دیدگاه می‌باشند.

انتهای پیام/

منبع: مرکز تحقیقات استراتژیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار