مقامات روسیه اعلام کردند : روسیه حق دفاع از شهروندان خود را در اوکراین محفوظ نگه می دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ، شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد، مقامات روسیه اعلام کردند مقامات کییف اوضاع کشور را تحت کنترل ندارند به همین سبب روسیه حق دفاع از شهروندان خود را در اوکراین محفوظ نگه می دارد.

پس از کشته شدن یک معترض در درگیری‌های تازه در شرق اوکراین، روسیه روز جمعه اعلام کرد حق حفاظت از هموطنان خود را در سراسر اوکراین محفوظ می‌دارد.

این اظهارات که به نظر می‌رسد مخاطرات را در بحران اوکراین به طور چشمگیر افزایش دهد، به این احتمال قوت خواهد بخشید که ممکن است روسیه نیروهای خود را فراتر از شبه‌جزیره روس زبان کریمه، انتقال دهد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روسیه مسئولیت خود را در خصوص (حفظ) جان هموطنان خود در اوکراین می‌داند و حق حفاظت از مردم را محفوظ می‌دارد».

یک معترض حامی کیف در درگیری‌های روز پنجشنبه در شهر روس‌ زبان دونتسک در اوکراین به ضرب چاقو کشته شد و چندین نفر نیز زخمی شدند.

این نخستین مورد مرگ از زمان وقوع تنش‌ها در جنوب شرقی اوکراین پس از تحت کنترل درآمدن کریمه توسط نیروهای حامی روسیه بود.
در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: «ما بارها اعلام کرده‌ایم آنهایی که در کیف سر کار آمده‌اند، باید ستیزه‌جویان را خلع‌سلاح، امنیت مردم را تامین و حق قانونی مردم را برای برگزاری تجمعات، تضمین کنند».

در این بیانیه اعلام شده است: «متاسفانه، همانطور که حوادث اوکراین نشان می‌دهد، این اتفاق نیافتاده است و مقامات کیف اوضاع را تحت کنترل خود در نیاورده‌اند».

شکاف‌های تاریخی و زبانی، اوکراین را که 46 میلیون نفر جمعیت دارد، به منطقه روس‌ زبان متمایل به مسکو در شرق و منطقه اوکراینی ‌زبان متمایل به غرب در غرب این جمهوری سابق شوروی تقسیم می‌کند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار