با گذشت نزدیک به نیمی از سال زراعی جاری، کاهش حدود 20 درصدی میزان بارش ها در مقایسه با سال گذشته مبین تداوم هفت ساله خشکسالی در استان چهارمحال و بختیاری است.

بر اساس آخرین آمارهای هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون، میانگین وزنی بارش های این استان 450 میلیمتر بوده که این میزان در مقایسه با سال گذشته، 19 درصد کاهش نشان می دهد.
بارش های استان چهارمحال و بختیاری در مقایسه با میانگین بلندمدت دوره مشابه، 11درصد کاهش نشان می دهد و وضعیت بارش های سال زراعی جاری مانند چندساله اخیر حکایت از کاهش منابع آب و بحرانی تر شدن وضعیت آب در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان سرچشمه چند رودخانه بزرگ و به دنبال آن در استان های اصفهان و خوزستان است.
بیشترین میزان بارش های استان چهارمحال و بختیاری از ابتدای فصل پاییز تاکنون در شهرستان کوهرنگ با 847 میلیمتر ثبت شده که 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
کمترین میزان بارش در استان چهارمحال و بختیاری نیز در ایستگاه های هواشناسی فرخشهر و بروجن به ترتیب با میزان بارش 191 و 196 میلیمتر به ثبت رسیده که در این منطقه نیز کاهش 18 درصدی و 20 درصدی بارش ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت شده است.
با وجود بارش مناسب برف در سال زراعی جاری در این استان، هم اکنون بر اساس آخرین آمار هواشناسی ارتفاع برف در کوهرنگ به عنوان برف گیرترین منطقه استان 60 سانتیمتر است و این در حالی است که متوسط ارتفاع برف در منطقه کوهرنگ در میانگین بلند 77.4 سانتیمتر بوده است.
آمار بارش مبین این نکته است که ذخایر سدهایی که از ارتفاعات استان چهارمحال و بختیاری تغذیه می شود مانند سد زاینده رود و سدهای کارون مانند چند سال اخیر چندان چشمگیر نخواهد بود.
همچنین کاهش میزان بارش ها باتوجه به تامین حدود 90 درصدی آب مورد نیاز در استان چهارمحال و بختیاری از منابع آب زیرزمینی، حکایت از کاهش هرچه بیشتر سطح آب سفره های زیر زمینی دارد.
با وجود اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و استفاده از سیستم های نوین آبیاری در استان چهارمحال و بختیاری که هم اکنون رتبه نخست کشور را در اجرای این سیستم ها داراست، ارتقاء سیستم های آبیاری با توجه به برداشت بخش عمده آب مورد نیاز از منابع زیر سطحی، ضروری است.
هم اکنون بیش از 200 روستای استان چهارمحال و بختیاری با تانکر آبرسانی می شود و حال آنکه این استان به عنوان یکی از کانون های مهم تامین آب کشور محسوب می شود./س
برچسب ها: تداوم ، خشکسالی ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.