به گزارش حوزه تجسمی
باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جشنواره مد و لباس؛ "علی قمصری" آهنگساز برجسته در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی درباره اهمیت طراحی لباس در اجراهای صحنهای آثار موسیقی معتقد است؛ باید همه هنرهایی که در کنار موسیقی به مخاطب عرضه میشوند مورد توجه قرار گیرند.
این آهنگساز درباره لزوم توجه به طراحی لباس در ارائه آثار موسیقی میگوید: در سال های اخیر اهمیت طراحی لباس بیش از گذشته برای فعالان حوزه موسیقی شناخته شده است. البته معتقدم این توجه بسیار دیر شکل گرفته است. در حالی که در کشورهای دیگر این توجه به طراحی لباس و سایر مسائل مرتبط با اجرای صحنهای آثار موسیقی سالها قبل شکل گرفته است
این هنرمند درباره شرایط کنونی طراحی لباس برای اجرای صحنهای آثار موسیقی کلاسیک معتقد است: در سالهای اخیر هنرهای موازی از جمله طراحی لباس به مراتب بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفتهاند. اما این تلاش ها با آزمون و خطا همراه است و نمیتوان آنها را کاملا مثبت ارزیابی و در حیطه فعالیتهای حرفهای طبقه بندی کرد. به طوری که بعضا تناسبی میان نوع موسیقی و لباس های طراحی شده برای گروهها نیست. اما به هر حال نمیتوان این تلاشها را نادیده انگاشت.
وی ادامه میدهد: در سال های نه چندان دور، طراحی لباس برای گروههای موسیقی چیزی شبیه به طراحی لباسهایی بود که در سفرهخانه ها دیده میشد؛ اما به مرور زمان و به نسبت فاصله گرفتن موسیقی ایرانی از مفهوم «سنتی» و گسترش آن , پوشش نیز دستخوش تغییر شد.
این آهنگساز درباره معیارهای درست طراحی لباس برای گروههای موسیقی نیز معتقد است: به باور من مهم ترین نکته در طراحی لباس برای یک گروه موسیقی تناسب طراحی با بافت موسیقایی است. به طور کلی در ارتباط با تمامی هنرهایی که در کنار هم و به موازات به مخاطب ارائه میشوند؛ رعایت تناسب و توجه به مضمون اثر امری ضروری به نظر میرسد.
به ویژه در طراحی لباس این نکته حایز اهمیت به نظر میرسد که لباس اصولا نباید پیش فرضی از اثر موسیقایی ایجاد کند و به بیان روشنتر نباید تکلیف موسیقی را معلوم کند. به عبارت دیگر نباید این موضوع را از نظر دور داشت که طراحی لباس نباید معنای نهایی اثر موسیقی را فاش کند و جذابیت آن را خدشهدار کند. علاوه بر آنکه برخورد خلاقه با آن و توجه به انتزاع در اثر موسیقی نیز ضروری به نظر میرسد.یکی از کاربردهای طراحی لباس که در سالهای اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است؛ طراحی لباس برای گروههای موسیقی کلاسیک ایرانی است. لزوم توجه به طراحی لباس در اجرای صحنهای آثار موسیقی به عنوان یک تخصص غیر قابل چشم پوشی است.
علی قمصری آهنگساز برجسته در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی درباره اهمیت طراحی لباس در اجراهای صحنهای آثار موسیقی معتقد است؛ باید همه هنرهایی که در کنار موسیقی به مخاطب عرضه میشوند مورد توجه قرار گیرند.
این آهنگساز درباره لزوم توجه به طراحی لباس در ارائه آثار موسیقی میگوید: در سال های اخیر اهمیت طراحی لباس بیش از گذشته برای فعالان حوزه موسیقی شناخته شده است. البته معتقدم این توجه بسیار دیر شکل گرفته است. در حالی که در کشورهای دیگر این توجه به طراحی لباس و سایر مسائل مرتبط با اجرای صحنهای آثار موسیقی سالها قبل شکل گرفته است
این هنرمند درباره شرایط کنونی طراحی لباس برای اجرای صحنهای آثار موسیقی کلاسیک معتقد است: در سالهای اخیر هنرهای موازی از جمله طراحی لباس به مراتب بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفتهاند. اما این تلاش ها با آزمون و خطا همراه است و نمیتوان آنها را کاملا مثبت ارزیابی و در حیطه فعالیتهای حرفهای طبقه بندی کرد. به طوری که بعضا تناسبی میان نوع موسیقی و لباس های طراحی شده برای گروهها نیست. اما به هر حال نمیتوان این تلاشها را نادیده انگاشت.
وی ادامه میدهد: در سال های نه چندان دور، طراحی لباس برای گروههای موسیقی چیزی شبیه به طراحی لباسهایی بود که در سفرهخانه ها دیده میشد؛ اما به مرور زمان و به نسبت فاصله گرفتن موسیقی ایرانی از مفهوم «سنتی» و گسترش آن , پوشش نیز دستخوش تغییر شد.
این آهنگساز درباره معیارهای درست طراحی لباس برای گروههای موسیقی نیز معتقد است: به باور من مهم ترین نکته در طراحی لباس برای یک گروه موسیقی تناسب طراحی با بافت موسیقایی است. به طور کلی در ارتباط با تمامی هنرهایی که در کنار هم و به موازات به مخاطب ارائه میشوند؛ رعایت تناسب و توجه به مضمون اثر امری ضروری به نظر میرسد.
به ویژه در طراحی لباس این نکته حایز اهمیت به نظر میرسد که لباس اصولا نباید پیش فرضی از اثر موسیقایی ایجاد کند و به بیان روشنتر نباید تکلیف موسیقی را معلوم کند. به عبارت دیگر نباید این موضوع را از نظر دور داشت که طراحی لباس نباید معنای نهایی اثر موسیقی را فاش کند و جذابیت آن را خدشهدار کند. علاوه بر آنکه برخورد خلاقه با آن و توجه به انتزاع در اثر موسیقی نیز ضروری به نظر میرسد.
انتهای پیام /اس