یکی بود؛ یه سرفه طولانی... یکی نبود؛ یک سرفه طولانی‎تر... غیر از خدا... سرفه امانش نمی‎دهد اما ادامه می‎دهد... قصه تا جایی می‎رود که دیگر ادامه دادنش امکان‎پذیر نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران همیشه شب‎ها به وسط‎‎های قصه‎های شبانه پدرم که می‎رسیدم با چشم‎های پر از اشک می‎خوابیدم نه اینکه این اشک‎ها از پایان تلخ آن داستان باشد نه! وسط‎‎های داستان بهتر بگویم اول‎های قصه سرفه امانش نداد و مادرم سریع کپسول اکسیژن را برای او حاضر کرد اما بعد از نفس گرفتن از کپسول اکسیژن دیگر توان و نای گفتن ادامه قصه را نداشت.

سرفه‎های شبانه، تنگی نفس‎های مداوم، دردهای فراوان و... آیا این کلمات برای تو معنایی دارد؟ آیا می‎دانی با هدیه‎ای که تو به پدرم داده‎ای چه بر سرش آورده‎ای؟

تویی که امروز دم از حقوق بشر می‎زنی و خود را مدعی آن می‎دانی چه بر سر پدرم و دوستانش آوردی؟ می‎توانی بفهمی بودنش هر روز در بستر و حمل یک کپسول برای او چقدر سخت است.

پدرم فقط برای دفاع از هموطنان و خاک این مرزوبوم خود آمده بود آن هم به ‎دلیل اینکه تو به خاک کشورمان از طریق کشور دیگر حمله کرده بودی اما تو که زورت نمی‎رسید چرا بر سر مردم بی ‎دفاع سلاح‎های شیمیایی ریختی؟ خواستی با سلاح‎های شیمیایی به آنها غلبه کنی اما خوشحالم با این کار نتوانستی جلوی آنها را بگیری و شکست خوردی.

  سلاح‎های شیمیایی در طول یکصد سال گذشته موجب مرگ و مصدومیت هزاران نفر شده‎اند و به ‎دلیل ماهیت غیرانسانی و درد و رنج بی ‎پایان قربانیان، این سلاح‎ها همواره مورد نفرت و انزجار جهانیان بوده‎اند.

ایران با داشتن ده‎ها هزار مصدوم شیمیایی بزرگترین قربانی این سلاح‎ها از جنگ جهانی اول تاکنون بوده و برگزاری یادواره‎هایی در این زمینه فرصت مغتنمی است برای ادای احترام به تمامی قربانیان در جهان به ‎ویژه رزمندگان و غیرنظامیانی که در طول جنگ تحمیلی با این سلاح‎ها به شهادت رسیدند و کسانی که هنوز از بیماری‎ها و عوارض مزمن ناشی از این سلاح‎ها رنج می‎برند.

همه ما به یاد داریم که در 24 مهرماه سال 59 در اهواز و در 23 دی ماه 59 در میمند ارتش عراق به‎ طور آزمایشی از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد.

همچنین در سال 60 در جبهه هویزه نیز بعثی‌ها رسماً بمباران شیمیایی کردند و اوج این نکبت در سال 68 در شهر حلبچه اتفاق افتاد که هواپیماهای آمریکایی این شهر را بمباران شیمیایی کردند به ‎طوری که بعد از گذشت چند ساعت هیچ موجود زنده‌ای در این شهر یافت نمی‌شد.

ایثارگرترین و مظلوم‌ ترین شهدای ما شهدای شیمیایی هستند چون زمانی که دشمن جایی را توسط سلاح‌های جنگی بمباران می‌کرد مردم به پناهگاه‌ها پناه می‌بردند اما زمانی که منطقه‌ای را زیر بمباران شیمیایی و سلاح‌های نامتعارف قرار می‌داد باید پناهگاه‌ها را ترک کرده و از آنجا خارج می‌شدند.

از آنجا که تجهیزات حفاظتی نداشتیم، رزمندگان و مردم غیرنظامی که محله آن‌ها توسط این سلاح‌ها بمباران شده بودند از سنگر و پناهگاه بیرون می‌آمدند و لذا مظلومانه شهید می‌شدند.

حتی در میان آن‌هایی که شهید نشده‌اند یک نفر را نمی‌توان پیدا کرد که از آسیب‌های شیمیایی در امان مانده باشد و سال‌های سال با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند.

این فرصت بسیار خوبی است که به آمریکایی‎ها اعلام کنیم شماهایی که این ادعا را دارید کسانی هستید که با سوغاتی که به رژیم بعث عراق هدیه کردید دست‎تان به خون صدها بلکه هزاران نفر از انسان‌های روی زمین آلوده است.

امام جمعه بروجرد در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: اگر امروز از نعمت بیداری برخوردار هستیم این بیداری و هوشیاری مدیون ایثار شهیدان و رزمندگان دفاع مقدس است.

حجت‎الاسلام حسن ترابی اظهار کرد: همه موفقیت‎ها و پیروزی‎ها را مرهون امام راحل و شهیدان راه امام(ره) هستیم و نباید شهدا و ایثارگران و مجاهدانی که در راه عظمت و عزت ایران تلاش کردند را فراموش کنیم.

وی تصریح کرد: شهدا حق بزرگی بر گردن ما دارند و حیات ما مرهون ایثار ایثارگران، شهادت شهیدان و فداکاری خانواده شهدا است.

امام جمعه بروجرد اضافه کرد: باید قدردان شهدا باشیم و یکی از مصادیق قدردانی زنده نگه‎داشتن یاد و نام آنهاست و اگر ملتی روزی شهدا را فراموش کند روز به روز می‎میرد.

حجت‎الاسلام ترابی با بیان اینکه باید از شهدای خود اسطوره‎سازی کرده و آنها را به‎عنوان قهرمانان بزرگ نشان دهیم، گفت: فرهنگ جهاد و شهادت علت همه موفقیت‎های ملت ایران است.

معاون استاندار لرستان نیز گفت: ملت ایران در دوران دفاع مقدس جوانان بزرگی را برای اعتلای نظام مقدس اسلامی در راه خدا فدا کرد.

منوچهر فراقی افزود: امروز باید همه کسانی که قلبشان برای انقلاب می‎تپد تلاش کنند تا روحیه فرهنگ جهاد و شهادت را در جامعه نهادینه کنند.

فرمانده پادگان مهندسی بروجرد نیز گفت: انقلاب اسلامی ایران یک ماهیت ضد تروریستی و صهیونیستی دارد و به همین دلیل مورد هجمه غرب و شرق قرار دارد.

امیر غلامعلی‎ میر افزود: دشمنان با اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند و هر روز برای توطئه بر ضد نظام بهانه‎ای جدید پیدا می‎کنند.

وی اظهار کرد: برگزاری یادواره شهدا باعث می‎شود فرهنگ جهاد و شهادت در بین جوانان و نوجوانان ترویج داده شود؛ در جامعه اسلامی که بقای خود را مرهون از جان گذشتگی شهداست باید برای شهدا کرامت و ارزش قائل شویم.

فرمانده گروه 24 بعثت نیروی زمینی سپاه گفت: ایران اسلامی دارای بیش از هشت هزار شهید شیمیایی و 80 هزار جانباز شیمیایی است.

سرهنگ سیف‎الله ایمانی افزود: یادواره شهدای شیمیایی کشور یک یادواره جهانی است و باید باشکوه خاصی برگزار شود. سلاح‎های شیمیایی و ممنوعه هدایای جنایتکاران غربی مدعی حقوق بشر است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: هدیه ، نامبارک ، حقوق بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.