طبق آمار اورژانس کشور چهار شنبه آخر سال 91 هزارو نهصد و هشتادو هفت حادثه رقم زد که 403 نفر از مصدومین این مراسم توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

آرزو دهقانی مدیر روابط عمومی اورژانس کشور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان این که در سال گذشته 1987 مورد حادثه مرتبط با آتش بازی شب چهارشنبه آخر سال گزارش شده است، گفت: بیشترین قشری که در این حوادث آسیب دیده اند مربوط به گروه سنی 24 – 15 ساله بوده اند. فراوانی مصدومین حوادث مربوط به آتش بازی شب چهارشنبه پایانی سال در جنس

وی با اشاره به این که تعداد مصدومین مذکر  حدود 3.5 برابر جنس مونث بود، افزود: لذا از والدین تقاضا می شود در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر فرزندانشان را همراهی نمايند. کودکان به هيچ عنوان شخصاَ نبايد از مواد آتش بازي و محترقه استفاده نمايند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ترقه ، آتش و نارنجک بیشترین حوادث را ایجاد کرده اند لذا مواد آتش بازي (محترقه و انفجاري) را از محل هايي که مطمئن هستند خريداري کنيد. اين مواد را از دست فروش تهيه نفرمایید. هميشه در مواقع آتش بازي جهت اطفاء حريق، آب، کپسول اطفاء حریق و حتي الامكان جعبه کمک‌های اولیه در دسترس باشد. مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار بوده و در
صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس 110 اطلاع دهيد.

دهقانی با بیان این که در سال گذشته 47.9 درصد حین بازی با مواد محترقه و26.2 درصد در حین عبور به صورت عابر پیاده و یا حین تماشا دچار حادثه شده اند عنوان کرد:  استفاده از مواد آتش بازي هرگز به طور کامل ايمن نيست، حتي در صورتي که مراقبت کامل صورت گيرد. حوادث نه تنها ممکن است براي کساني که از آن استفاده مي کنند به وجود آيد، بلکه براي کساني که اين مواد را درست مي کنند نيز ممکن است اتفاق بيفتد. پس از مكان هايي كه از مواد محترقه در آن استفاده مي شود دوري كنيد.

وی تصریح کرد:  زخم، پارگي و بريدگي شايع ترين نوع آسيب بود و سوختگي درجه يك و خراشيدگي و ساييدگي در رتبه هاي بعدي قرار داشتند. بيشترين نواحي آسيب بدن به ترتيب دست(38.3 درصد) و چشم (23.7 درصد) بوده است.

وی توصیه کرد: شما مي توانيد از عينك هاي محافظ يا حداقل عينك هاي طبي خود استفاده كنيد و حتی الامکان در منزل بمانید. بقاياي مواد آتش بازي را سريعاً جمع آوري نکنيد. حتماً 15 تا 20 دقيقه صبر کنيد. بعد آن را جمع آوري کرده و در يک سطل محتوي آب بريزد و سپس دفع کنيد. در صورت امکان يک شيلنگ آب در نزديکي محوطه آتش آماده گردد تا در صورت لزوم، بتوان از آن استفاده نمود. حتماً قبل از ترک محل، از خاموش شدن آتش مطمئن شويد.کودکان و نوجوانان از اقشار آسيب پذير هستند ،استفاده از اين مواد توسط آنان خطرات جدي به همراه داشته، سلامت آنان را به خطر انداخته و مرگ را به دنبال خواهد داشت. از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی به خصوص در منزل،‌زير زمين،‌ محل كار و ... جداً جلوگیری كنيد. اين مواد خاصيت خودبه خودي آتش گيري و انفجاري دارند.

دهقانی گفت: از حمل مواد محترقه و آتش گير و انفجاري حتي به مقادير بسيار کم، در جيب لباس و کيف جداًً خودداري کنيد. مواد آتش بازي (منفجره ومحترقه) را به طرف افراد ديگر پرت نکنيد. هيچگاه مواد آتش بازي (منفجره ومحترقه) را در ظروف شيشه اي يا فلزي قرار ندهيد، زيرا در صورت انفجار
ذرات شيشه يا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جاني خواهد شد. هيچگاه از الکل براي آتش گيري مواد استفاده نکنيد.از آتش زدن لاستيک،هيزم، کارتن خالي و امثال آن چه در واحدهاي مسکوني و چه در معابر ، کوچه و خيابان خودداري نماييد.از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روي درخت ها، بام و بالکن منازل كه از عوامل عمده بروز آتش سوزي است جداً‌ خودداري كنيد.از ريختن مواد سريع الاشتعال مانند نفت، بنزين و غيره بر روي مواد آتش گير جداً خودداري شود. از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپري، حشره کش ها و غيره بر روي آتش خودداري شود. از سوزاندن وسايلي چون کپسول گاز، لاستیک و آمپول و استفاده از مواد آتش‌زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن جداً خودداری نماييد.. از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و كنيد .

مدیر روابط عمومی اورژانس کشور یاداور شد:به گزارش مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور، آسيب هاي ناشي از حوادث چهارشنبه سوري در سال گذشته منجر به اعزام تيم هاي امدادي اورژانس 115 بر بالين 595 نفر از هموطنانمان شد كه تکنسین هاي اورژانس پیش بیمارستانی 189نفر از مصدومين را در محل درمان وپس از ارائه خدمات پزشکی به مصدومان، 403 نفر را جهت دریافت مراقبت های تخصصی بیشتر به مراكز درمانی منتقل نمودند.



انتهای پیام/

برچسب ها: اورژانس ، ترقه ، حادثه ، حریق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار