دکتر دماری با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر سالانه ۱۵۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌برد، گفت: ریشه شیوع این بیماری‌ها در ضعف فردی است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر دماری رئیس مرکز بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت امروز ۲۱ اسفند در نشست خبری هفتهٔ سلامت گفت: این مرکز سه تصمیم سالم برای مردم در کشور گرفته است که اتخاذ رفتار‌های مناسب برای تغییرات عادات غذایی، تحرک کافی و ترک سیگار سه تصمیم گرفته شده هستند. 

وی با بیان اینکه این سه تصمیم هم یک خواهش و هم یک اجبار برای مردم است، افزود: چرا که این سه عامل باعث مرگ‌های زیادی در کشور شده، به طوری که طبق آمار بیش از ۱۵۰ هزار مرگ در سال مرتبط با بیماری‌های غیر واگیر است. 

در حال حاضر ۷ میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت، ۱۰ میلیون نفر مبتلا به فشار خون و ۲۰ میلیون نفر دچار چاقی و اضافه وزن و ۱۲ درصد دچاری افسردگی از خفیف تا شدید هستند که ریشه تمام این بیماری‌ها این سه عامل است. 

وی ادامه داد: ۳۳ درصد مردم، یعنی حدود ۱۷ میلیون نفر در کشور کم تحرک و ۸۸ درصد مردم ۵ وعده‌ میوه و سبزی را در روز مصرف نمی‌کنند. 

دماری با تاکید بر اینکه ریشه در ضعف مدیریت فردی منجر به شیوع بیماری‌های غیر واگیر شده است افزود: افراد در گروه سنی ۵ تا ۱۸ سال باید در روز یک ساعت تحرک و گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه تحرک کافی داشته باشند تا بتوانند یک زندگی سالم داشته باشند. 

مطالعات فراوان نشان داده که فعالیت‌های منظم باعث کاهش بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. اگر بتوانیم ورزش را در برنامهٔ روزانهٔ افراد قرار دهیم، می‌توانیم بسیاری از هزینه‌های تحمیل شده به حوزهٔ سلامت را کاهش دهیم. به طوریکه طبق آمار سالانه ۲ هزار میلیارد تومان صرف هزینهٔ درمان سرطان می‌شود، در صورتی که ۴۰ درصد سرطان‌ها با اصلاح الگوی زندگی قابل پیشگیری هستند. 

فرهنگ سازی مصرف پنج وعده میوه و سبزی در خانواده‌ها
دماری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: طبق آمار ۶۰ درصد مردم از ماهی استفاده نمی‌کنند و ما باید در مورد مصرف این ماده غذایی مهم به صورت هفته‌ای آموزش دهیم، همچنین باید میزان مصرف نمک را که در حال حاضر به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ گرم است به اشکال مختلف کاهش دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: از برنامه‌های مهم این مرکز در سال آینده تغییر رفتار رژیم غذایی در کنار بزرگان و افراد خانواده است که در این راستا یکی از مهم‌ترین اهداف، مصرف سبزیجات و میوه جات به ۵ وعده در روز است که طبق برآورد هزینهٔ این ۵ وعده برای هر فرد حدود ۶ هزار تومان است که این نشان دهندهٔ فقر اقتصادی نیست بلکه نشان دهندهٔ فقر فرهنگی است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی از افراد علت عدم مصرف میوه و سبزیجات را آلودگی این مواد اعلام می‌کنند، گفت: تحقیقات نشان داده که سبزیجات و میوه جات آلوده به سموم و آفات هستند که گوجه فرنگی، خیار، سیب زمینی و پیاز از بین سبزیجات که بیشترین آلودگی‌های شیمیایی را دارند که البته افراد برای مصرف پوست آن‌ها را می‌کنند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار