روستای مصر یا کویر مصر در قلب کویر مرکزی ایران در 45 کیلومتری شرق شهرستان جندق و در 30 کیلومتری شمال شهرستان خور از توابع استان اصفهان قرار دارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان ، کویر مصر جایی بسیار دور از شهرهای شلوغ درمیانه ی کویری پهناور و جزیره ای کوچک در میان شنهای روان رواقع شده است روستایی که درست مثل خود کویر شگفت است.

کویر مصر ایران، توسط رشته کوه هایی از جانب غرب و جنوب غرب و جنوب شرق محاصره شده است که بخشی از سلسله جبال کوه های فلات مرکزی ایران به حساب می‌آید.

این کویر در گودال‌هایی طبیعی در کوهپایه‌های این کوه تشکیل تپه‌های ماسه‌ای زیبایی را داده است که هدف گردشگری علاقه‌مندان به جاذبه‌های کویری است.

روستای مصر بدلیل قرار گرفتن در جنوب کویر بزرگ دارای آب و هوای گرم و خشک است مردم روستای مصر از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند. مهمترین محصولات این روستا زعفران و گندم است.

کویر مصر جزو منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع دشت کویر مرکزی ایران به حساب می‌آید و گونه‌های گیاهی رایج در دشت کویر مرکزی ایران، گونه‌های رایج و غالب گیاهی جغرافیای کویر مصر است گیاهان شوره پسندی همچون درمنه، قیچ، انواع گون و علاوه بر آن در این بیابان برهوت بی آب و علف حیات وحش و زندگی پر جنب و جوشی جریان دارد و اگر در فصول گرم سال شب‌ها با پروژکتور به بیابان‌های منطقه رفته یقینا گونه‌های زیادی از حیات وحش منطقه را خواهید دید از دوپای کوچک گرفته تا دوپای پا مسواکی (دو پای کانگرویی) تا خرگوش تا گربه شنی، روباه شنی، کاراکال و که هر چه به سمت حیوانات شکارگر برویم دیدنش سخت تر و سخت تر می‌شود.

از نقاط دیدنی این منطقه می توان به دریاچه نمک خور و کویر طبقه واقع در 50 کیلومتری جاده خور ـ طبس، روستای گرمه، روستای محمدآباد کوره گز، روستای عروسان، روستای فرحزاد، جاده کاروان گذر عروسان ـ بیدستان، جاده آف رود ابراهیم زهرا، ریگ کله و کویر مرکزی اشاره کرد.

اما از دیدنی‌های اطراف روستا مصر می توان به چال سلکنون، نیزار مصر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و رمل‌های ماسه ای اطراف روستا اشاره کرد .

برای رسیدن به تخت عباسی، تخت عروس، نیزار و دریاچه نمک سلکنون و چال سلکنون کویر مصر باید از روستای مصر به سمت شمال حرکت کرد.

بعد از گذر از روستای فرحزاد وارد دو راهی چال سلکنون شد و پس از طی مسافتی در حدود 3 کیلومتر وارد دو راهی دریاچه چال سلکنون شد. در این قسمت باید از چند تل شن عبور کرد. پس از عبور از دیواره شنی دریاچه نمک سلکنون و تخت عباس در قسمت شرق قابل رویت هستند.

مسیر را به سمت شمال شرقی ادامه دهید تا پس از طی 2 کیلومتر به تخت عباسی برسید. برای بالا رفتن از تخت با خودروهای 4wd از حاشیه جنوبی تخت و همچنین از حاشیه شمال غربی تخت که دارای شیب ملایمتری است استفاده کنید.

حیات وحش پیرامون روستای مصر در فصول گرم سال برای علاقه مندان به حیات وحش و همچنین علاقه مندان به عکاسی و رصد نجوم و. بسیار به یادماندنی خواهد بود./س

 

برچسب ها: اصفهان ، روستای ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.