با تصویب هئیت وزیران، آیین‌نامه چگونگی هزینه وجوه حاصل از حق‌التولیه و حق‌النظاره و جدول میزان حق‌الزحمه امین یا هیئت امنای اماکن مذهبی و موقوفه در سال 1392 ابلاغ شد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد تبصره(1) ماده(5) و ماده(12) قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه -مصوب 1363-، آیین نامه چگونگی هزینه وجوه حاصل از حق التولیه و حق النظاره و جدول میزان حق الزحمه امین یا هیئت امنای اماکن مذهبی در سال 1392 را تصویب کرد.
 
بر این اساس، سازمان اوقاف و امور خیریه مجاز است وجوهی را که از محل حق التولیه و حق النظاره دریافت می کند، در سال 1392 راساً هزینه کند.
 
درآمد
 
مانده اعتبار مصرف نشده وصولی(حق التولیه و حق النظاره) در ابتدای سال مالی 1392 مبلغ نهصد و سی و شش میلیون ریال، پیش بینی وصول حق التولیه از موقوفات متصرفی در سال 1392، مبلغ دویست و پنجاه و هشت میلیارد ریال، پیش بینی حق التولیه یا اجرت المثل سال 1392 سازمان اوقاف و امور خیریه در تولیت اماکن مذهبی، مبلغ یکصد و چهل و پنج میلیارد ریال، پیش بینی وصول حق النظاره از موقوفات غیر متصرفی در سال 1392، مبلغ بیست و شش میلیارد ریال و جمع پیش بینی درآمد مبلغ چهار صد و سه میلیارد و نهصد و سی و شش میلیون ریال است.
 
هزینه
 
تبلیغ و نشر معارف اسلامی، مبلغ یکصد و هفتاد و یک میلیارد ریال، حفظ عین و منافع، شناسایی و احیاء و حفظ و اداره امور موقوفات و رقبات کشور، مبلغ یکصد و یازده میلیارد ریال، راهبری، حمایت و نظارت و اداره بقاع و اماکن مذهبی و کمک به بازسازی و تکمیل آنها به مبلغ یکصد و نه میلیارد ریال، حق الزحمه هیئت های امنای موقوفات و بقاع، حق النظاره نظار موقوفات و حفظ و اداره سازمان، مبلغ دوازده میلیارد و نهصد و سی و شش میلیون ریال و جمع کل هزینه مبلغ چهار صد و سه میلیارد و نهصد و سی و شش میلیون ریال است.
 
بر اساس این مصوبه، چنانچه میزان وصولی درآمد، بیش از درآمد پیش بینی شده در بخش مانده اعتبار مصرف نشده وصولی(حق التولیه و حق النظاره)باشد، سازمان اوقاف و امور خیریه می تواند مبلغ مازاده را از خزانه دریافت و با صلاحدید نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان و تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تبلیغ و نشر معارف اسلامی، حفظ عین و منافع، شناسایی و احیاء و حفظ و اداره امور موقوفات و رقبات کشور و برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه هزینه کند.
 
بر این اساس، تبلیغ و نشر معارف اسلامی، شامل فعالیتهایی است که برای کمک به ترویج و تعظیم شعائر اسلامی و آموزش قرآن مجید، تربیت قاری و حافظ قرآن کریم، چاپ و اهدای قرآن کریم، چاپ و نشر محصولات فرهنگی و سلسه مباحث دانشگاهی برای بقاع متبرکه، راه اندازی و تجهیز و تقویت مراکز فرهنگی قرآنی بقاع متبرکه، انتخاب و اعزام قاریان و داوران به مسابقات کشوری و بین المللی قرآن کریم، کمک به برگزاری مسابقات قرآنی کشوری و استانی، چاپ و نشر، ترویج و تبلیغ سنت حسنه وقف، تجهیز کتابخانه، اعزام مبلف مذهبی سالانه به بقاع متبرکه و اقصی نقاط کشور(با اولویت مناطق محروم) صورت می گیرد.


بر اساس مصوبه دولت، مانده درآمد سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان سال به درامد سال بعد منتقل و منظور خواهد شد. و سال مالی این سازمان از اول فروردین ماه تا پایان اسفندماه است.
 
این مصوبه از سوی اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار