نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران:

افزایش قیمت حاملهای انرژی کُند خواهد بود/ حقوق کارکنان دولت 20 درصد افزایش می‌یابد

سخنگوی دولت از واریز یارانه نقدی این ماه تا بیستم اسفند و همچنین پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت از فردا خبر داد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری امروز(چهارشنبه) خود با خبرنگاران پس از پایان جلسه هیئت دولت  از واریز یارانه نقدی این ماه تا بیستم اسفند خبر داد و گفت: يارانه نقدي خانوارها که معمولاً در بيست و دوم هر ماه پرداخت مي‌شد اين ماه تا بيستم به حسابها واريز خواهد شد.

** حقوق کارکنان دولت 20 درصد اضافه می‌شود

وي با بیان اینکه حقوق و مزایای اسفندماه کارکنان زحمتکش دولت از فردا (پنجشنبه 15 اسفند) پرداخت می شود،  افزود: همچنين کارکنان دولت بر حسب مصوبه‌اي که امروز در هيئت وزيران به تصويب رسيد، حقوق و مزاياي خود را اعم از شاغلان و بازنشستگان در سال جديد با 20 درصد افزايش دريافت خواهند کرد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: این اقدام دولت به این دلیل است که در روزهای پایانی سال کارکنان دولت از نظر وجوه نقد دچار مضیقه نشوند.

نوبخت گفت: قرار شد با تصويب دولت، مبالغ قابل توجهي از مطالبات بخش خصوصي را بپردازيم تا صرف پرداخت حقوق معوقه پيمانکاران به کارکنانشان شود.

** یارانه فروردین‌ماه بدون تغییر پرداخت می‌شود

وی در ادامه در پاسخ به سؤالي درباره يارانه پرداختي اظهار داشت: در فروردين 1393 يارانه خانوارها بدون هيچ تغييري مانند گذشته پرداخت خواهد شد اما در قانون مرحله دوم هدفمند کردن يارانه‌ها اميدواريم بعد از ثبت‌نامي که صورت مي‌گيرد و کساني که در اين حرکت و طرح ملي برگه‌هاي ارزيابي خود را پر مي‌کنند، تغييراتي در پرداخت يارانه‌ها رخ دهد.

سخنگوي دولت تصریح کرد: طبيعي است هر چه مبلغ پرداختي به خانوارها براي يارانه‌ها تغيير کند اين مبالغ صرف بهبود سلامت، بيمه و بهداشت خواهد شد.

** مهار تورم ناشی از انضباط مالي و پولي است

وی گفت: اينکه تورم مهار شد و نرخ آن رو به کاهش است ناشي از انضباط مالي و پولي است.

نوبخت در ادامه به بحث آماري نرخ تورم اشاره کرد و افزود: هم آمارهاي بانک مرکزي و هم مرکز آمار ايران در باره نرخ تورم به‌ويژه آنچه براي بهمن ماه گذشته بود و همچنين تورم نقطه به نقطه بهمن نسبت به دي و بهمن امسال نسبت به بهمن سال گذشته دقيقاً نزديک به هم بود، ضمن اينکه مباني محاسباتي بانک مرکزي و مرکز آمار ايران اندکي متفاوت است اما براي تغييرات شاخص قيمت در بهمن نسبت به دي ماه، بانک مرکزي 0،4 و مرکز آمار ايران 0،1 محاسبه کرده است.

وي اضافه کرد: درباره بهمن امسال نسبت به بهمن سال گذشته نيز بانک مرکزي در حدود 28 درصد و مرکز آمار ايران نيز 22 درصد اعلام کرد که نشان مي دهد هر دو در يک روند محاسبه مي شوند.

نوبخت در ادامه به بحث مهار کردن تورم اشاره کرد و گفت: اين کاهش تورم ناشي از انضباط مالي و پولي است که انضباط پولي در بانک مرکزي اعمال مي شود و انضباط مالي را معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و وزارت امور اقتصادي و دارايي اعمال مي کنند.

وي افزود: کاري که هر سال در بيمه‌هاي سال بعد انجام مي‌شد اکنون، هنوز که سال 1392 تمام نشده است، در اين خصوص قانون داريم و قانون آن کاملاً مشخص است و ضوابط آن نيز در دستور کار دولت است و يکشنبه تصويب مي‌شود.

سخنگوي دولت گفت: همه اينها نمادي از تقيد به انضباط مالي است و انضباط مالي که رعايت شود يک برنامه‌ريزي براي مهار کردن تورم است.

نوبخت در ادامه اظهار داشت: البته طبق قانون آماري که براي همه دستگاه‌ها مستند است آمار مرکز آمار ايران است و نرخ تورم رسمي نيز مربوط به آن آماري است که مرکز آمار اعلام مي کند.

** افزایش قیمت حاملهای انرژی کُند خواهد بود

سخنگوي دولت گفت: با توجه به اصلاح قيمت حاملهاي انرژي در سال آينده، اين افزايش، تدريجي و با رشد بسيار کند خواهد بود.

نوبخت در پاسخ به پرسشي درباره افزايش قيمت حاملهاي سوخت در سال 93 و فشار هزينه آن بر مردم گفت: فشار هزينه‌اي اين افزايش محاسبه شده است و تغييرات قيمتي که در حاملهاي انرژي صورت خواهد گرفت با رشد کند و تدريجي خواهد بود و آثار تورمي آن حداقلي است.

وي افزود: با توجه به کمکي که به توليد خواهد شد و اتخاذ انضباط مالي و پولي سعي خواهد شد تقاضا به صورت منطقي کنترل شود و ناتوازني بين عرضه و تقاضا به وجود نخواهد آمد.

نوبخت افزود: اصلاح قيمت حاملهاي انرژي آنقدر کند خواهد بود که سرجمع آن به گونه اي مي شود که نرخ تورم سال آينده کمتر از نرخ تورم امسال شود.

** انتظار دولت از اقشار پردرآمد برای انصراف از دریافت یارانه

سخنگوي دولت همچنين درباره يارانه بگيران گفت: انتظار ما از قشرهاي پردرآمد اين است که با انصراف از دريافت يارانه نقدي به دولت فرصت دهند تا به کساني که نيازمندترند خدمت بيشتري ارائه کند.

نوبخت همچنين درباره بهره گيري از نظرات "محمدرضا عارف" در دولت گفت: آقاي عارف از شخصيت‌هاي محترم و مجرب نظام و مورد احترام و اعتماد است و دولت بسيار خرسند مي‌شود که از نظرات وی برخوردار شود.

سخنگوي دولت تاکيد کرد: دولت از همه صاحبنظران بدون مدنظر قرار دادن جايگاه سياسي شان استفاده مي‌کند.

** دولت خود را موظف به اجراي اقتصاد مقاومتی می داند

وی در ادامه گفت: اقتصاد مقاومتي با توجه به بندهاي مختلف و رهنمودهايي که در آن وجود دارد کاملاً براي دستيابي به اهداف توسعه و برنامه‌هاي پنج ساله و سياستهاي تکميلي مناسب است و دولت خود را موظف به اجراي آن مي داند.

نوبخت افزود: به همين جهت رييس جمهور آن را به معاون اول خود ابلاغ کرد تا به فراخور نوع مسئوليت آن را انجام دهد و ما تا پايان همين ماه، اطلاعات مربوط به آن را جمع آوري و نقشه راه سياست اقتصاد مقاومتي را منتشر و آن را از همان زمان اجرا مي کنيم.

** پایبندی دولت به چارچوبهاي نظام مقدس اسلامي در مسائل فرهنگي


وي همچنين درباره سياست فرهنگي دولت گفت: دولت به چارچوبهاي نظام مقدس اسلامي  و به مسائل فرهنگي که دغدغه مقام معظم رهبري است کاملاً پايبند است و با توجه به اين اصول کنشهاي فرهنگي را انجام و به نگرانيهاي فرهنگي نيز پاسخ مي دهد.

** درآمدهای حاصل از افزايش قيمت برق صرف سرمايه‌گذاري و پاسخگويي به نياز داخلي برق می‌شود

نوبخت درباره افزايش قيمت برق نيز گفت: اين افرايش با توجه به مستندات قانوني و اصلاح قيمت برق انجام شد و درآمدهاي حاصل از آن به هيچ وجه به خزانه دولت واريز نمي شود بلکه صرف سرمايه گذاري و پاسخگويي به نياز داخلي برق خواهد شد.

سخنگوي دولت همچنين درباره حرکت ملي براي تعيين واجدان شرايط دريافت يارانه، از رسانه ملي براي روشنگري در اين خصوص تشکر کرد.

** تلاش دولت برای جلوگیری از افزایش غيرمنطقي قيمت ارز

وی گفت : تلاش ما اين است که جلوي افزايش غيرمنطقي قيمت ارز را بگيريم.

نوبخت افزود: صنعت يکي از رشته هاي توليدي کشور است و در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، 10 هزار ميليارد تومان براي کمک به اين بخش در نظر گرفته شده است .

وي اضافه کرد : البته ما براي کاهش قيمت تمام شده کالا، درصدد هستيم تسهيلات اعطايي به صنايع را با نرخ ارزان در اختيارشان قرار دهيم و درصدديم از محل ذخيره صندوق توسعه ملي نيز به صنايعي که توانايي استفاده از اين منابع را دارند بيش از ده هزار ميليارد تومان اختصاص دهيم.

نوبخت افزود : با اين گسترش سرمايه، رقابتي ميان صنايع ايجاد مي کنيم که البته ما در اين خصوص خيلي دخالت نمي کنيم و  فقط بعد نظارتي را اعمال مي کنيم تا پول به صورت دقيق و درست استفاده شود.

**‌ پولهای نفتی چمدانی وارد کشور نمی‌شود

سخنگوي دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره واريز قسط اول پول‌ هاي بلوکه شده ايران نيز گفت:  وقتي نفت به فروش مي‌رسد هيچ سالي اينگونه نيست که همان موقع دلارها در داخل چمدان وارد کشور شود بلکه پول حاصل از صادرات به حساب بانک مرکزي در خارج از کشور واريز مي شود و پس از آن بانک مرکزي در صورت نياز افراد به واردات، ارزش ريالي را از آنها دريافت و براي آنها ارز به بانک‌هاي خارجي حواله مي‌کند.

وي افزود : اصرار بر اينکه اين پول به حساب بانک مرکزي رسيده است يا خير ، درست نيست و هم اکنون براي استفاده از اين پول‌ها هيچ مشکلي وجود ندارد.

نوبخت در ادامه به برنامه ‌هاي دولت براي حمايت از توليد و صرف هزينه‌هاي حاصل از اجراي مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها اشاره کرد و گفت : همانطور که در تبصره 21 قانون بودجه 93 مشخص شده از منابع حاصل از اجراي مرحله دوم قانون هدفمندي ، 10 هزار ميليارد تومان براي کمک به توليد  ، 4 هزار و  800 ميليارد تومان براي بخش بيمه درمان و بهبود سلامت و 2 هزار ميليارد تومان براي بيمه بيکاري درنظر گرفته شده است .

وي اضافه کرد : همچنين دو عدد تسهيلات 2500 و 2100 ميليارد توماني نيز از مصارف حاصل از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها براي توزيع در سال 93 پيش‌بيني شده است.

** اجازه داريم از آغاز سال 93  مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه ها را اجرايي کنيم

سخنگوي دولت گفت: ما از آغاز سال 93 اجازه داريم مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه ها را اجرايي کنيم.

وی به اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها اشاره کرد و افزود:‌ اجراي اين مرحله با تقاضاي خانواده ها و با تکميل فرم تقاضا شروع خواهد شد که ما اين فرم را به موقع آماده کرده ايم و تمام کارهاي آن انجام شده است .

وي اضافه کرد : اين فرم ها را در اختيار متقاضيان قرار خواهيم داد و اطلاعات مورد نياز را جمع آوري مي کنيم و بعد از جمع بندي، مشخص خواهد شد که چه کساني نيازمند و متقاضي دريافت يارانه هستند که البته تشخيص آن نيز بر عهده دولت است و تا قبل از آن قطعا پرداخت يارانه ها را ادامه خواهيم داد .

نوبخت افزود:‌ قطعا به گونه اي عمل خواهد شد که در طول سال بتوانيم کل قانون هدفمند کردن يارانه ها را در مرحله دوم طبق ضوابط مندرج در تبصره 21 قانون بودجه 93 اجرا کنيم.


سخنگوي دولت درباره تشکيل جلسه شوراي عالي اشتغال نيز گفت: هنوز شوراي عالي اشتغال تشکيل نشده است و قرار بود که روز دوشنبه گذشته تشکيل شود که با جلسه فوق العاده هيئت وزيران همزمان شد و احتمالا روزهاي آينده جلسه اين شورا تشکيل مي شود و انچه در اين جلسه  تصويب شود با همکاري دولت مواجه خواهد شد.

** فريادهاي آمريکا از روي سرشکستگي است

نوبخت در واکنش به اظهارات اخير رئيس‌جمهور آمريکا درباره استقبال گسترده هيئت‌ هاي اقتصادي خارجي از سفر به تهران نيز گفت: اظهارات اوباما در اين خصوص  از روي نگراني است چرا که آنها مي بينند که روند کار از دست ‌شان خارج شده است .

وي افزود : درواقع اين فريادهاي آمريکا از روي سرشکستگي است.

سخنگوي دولت درباره اقدام دوباره رئيس جمهور آمريکا در تکرار تهديداتش عليه ايران و موضع دولت ايران در برابر اين اظهارات گفت: آنچه در توافقنامه ژنو بين ايران و کشورهاي 5 + 1 انجام شد يعني متن مکتوب توافق شده مبناي عمل است و مورد توجه ما قرار دارد و ما اصلا به اظهارات مطرح شده طرف مقابل ورود نمي کنيم.

وي با بيان اينکه نتايج مذاکرات ، رژيم صهيونيستي را وادار به عکس العمل کرده است، افزود : مسئولان آمريکايي در سخنراني هاي اخير خود گفته اند که دوست نداشتند اين اتفاق بيفتد ولي کاري از دستشان بر نمي آمده است.

نوبخت گفت : روشن است که دولت مواضع مقام معظم رهبري را مد نظر دارد و تمام کساني که در دولت مسئوليت دارند نشان دادند که هر وقت کشور دچار تهديد شود براي دفاع از کشور لباس رزم خواهند پوشيد.

وي با بيان اينکه هر کس بخواهد اقدام خصمانه اي انجام دهد قطعا پشيمان خواهد شد افزود: ما اين موضوع را در زمان خود نشان مي دهيم ولي امروز چيزي که در دست ماست توافقنامه ژنو است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بیکار
۲۱:۲۱ ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
ما تحصیل کرده های بیکار با این تورم حتی یک ریالم دخل نداریم!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
از ۲۰٪ نصفش بابت بازنشستگی و بیمه ها کم میشه چیزی باقی نمی مونه که دلمان را خوش کنیم
Iran (Islamic Republic of)
کارمند
۱۵:۵۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
بیست درصد خیيیییییییییلی کمه عادلانه نیست نسبت به تورم
Germany
ایرانی کارمند
۱۲:۰۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
تا آنجا که خبر دارم افزایش حقوق هرسال برابر با نرخ تورم افزایش می یابد!!!!
آیا تورم سال آینده 20درصد خواهدبود؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۲۲:۱۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
رسیدگی کنید این افزایش حقوق عادلانه نیست مخصوصا برای بازنشستگان که فقط سالی یک بار افزایش دارند
Iran (Islamic Republic of)
aaa
۲۰:۲۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
چطوره که تورم 37درصده اما افزایش حقوقی 20 درصد بعدش میاید بهش مالیات میبندید هم به اضافه کار هم به حقوق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
20 درصد خیلی کمه. من الان کارمند دولتم و با یک خانواده سه نفره و با حقوق معادل 2.8 در تهران هیچ کاری نمی توانم انجام بدهم.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
جواد
۱۳:۵۱ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
باید حقوق کارمندان زحمتکش زیاد بشه گناه دارن این حقوقا کفاف زندگیشونا نمیده دلم بحالشون میسوزه ...........
Iran (Islamic Republic of)
مستمری بگیر
۱۳:۲۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
با تورم 35% این بیست درصد افزایش حقوق جوابگو دخل و خرجمون نیست !!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۲۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
ممنون جناب نوبخت.
فقط اگه میشه مطالبات فرهنگیان (امتحانات)
را هم پرداخت نمایید
Iran (Islamic Republic of)
سید احسان
۱۲:۵۱ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
خدا خیرت بده.
آخرین اخبار