محمود طیاری نویسنده و نمایشنامه نویس، آثاری چون "شیروانی در باد" و"آن سال برفی" را از خود به یادگار گذاشت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ محمود طیاری، نویسنده و نمایشنامه نویس در 19 اسفند 1317 در شهر رشت متولد شد وی اولین مجموعه داستان خود را با عنوان "خانه فلزی"، "پانزده داستان" ، " 2 نمایش تک پرده" و "یک طرح" درپاییز 1341 منتشر کرد.   
 
وی سه سال پس از آن کتاب طرحهاو کلاغها" را چاپ کرد و سپس رد سال 1350 کتابهای "صدای شیر" و "نمایشگاه گلبانگ" را به جامعه هنری کشور عرضه کرد.   
 
محمود طیاری دردوره اول فعالیت هنری خویش نویسنده‌ای مطرح بود که ویژگی‌ها و آثار قابل بحثی داشت پس از آن نزدیک به ده سال خاموش شد و در دوره دوم فعالیت هنری خود، نمایشنامه " تا زیر میز فرمانده" را درخرداد 57 ، "مار خانگی" را در پاییز 58 و چند داسان نو را از خود به یادگار گذاشت.   
 
وی "نمایشنامه تک پرده"، "مطالعات خیس" و "خروس بال طلا" را منتشر کرد و مجموعه شعر "همیشه برفی"،" پس گل من کو"، "شیروانی در باد" و " آن سال برفی"، از دیگر آثار اوس.   
 
"مجموعه داستانهای نو"، "رمان سینما"، "عروس زره پوش"، "ماه نقره"، "چل‌گیس خاتون"، "مجموعه داستانهای گیلکی"، "مجموعه شعرهای نو به زبان گلیکی"، کتاب قهرمان تا نویسنده، "خیس بانو"، "آفتاب و مورچه " از جمله آثار چاپ شده و در دست چاپ وی تا سال 84 به شمار می‌رود.   
 
طیاری در فرم، زبان و معماری یک اثر رازهایی را پنهان می‌داند که اگر کشف و شهود شود راههای انتقال موضوع آسان می‌شود وی ابتدا کتابهای پلیسی و پاورقی روزنامه‌ها را مطالعه می‌کرد. سپس اشعار ایرج میرزا، میر زاده عشقی و عارف قزوینی به قوت بخشی جهات دید و زبان او تاثیر می‌گذارد.   
 
نوآوری‌های طیاری در زمینه داستان با گردش زبانی کوتاه در دهه چهل جایگاه ویژه‌ای به او بخشید کار کوتاه نویسی را به گونه‌های تجربی خاص و در قالب طرحهای شهری و روستایی دنبال کرده است.   
 
انتهای پیام/   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار