معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: حفاظت فنی از جنگل ها یکی از دغدغه های اصلی ما است و باید به سمت حفاظت پایدار گام برداریم.

بهزاد انگورج درگفتگو با خبر نگار باشگاه خبرنگاران ساری افزود: برای رسیدن به این هدف باید جوامع محلی و نیروی انسانی را توانمند کنیم و برنامه های آموزشی مناسب و اصلاح ساختار داشته باشیم.

وی با اشاره به لزوم پایش جنگل ها اظهار داشت: پستی و بلندی و اقلیم جنگل های هیرکانی در شمال ایران به گونه ای است که نمی توان از برخی ابزارهای جمع آوری اطلاعات در آن استفاده کرد.

انگورج خاطرنشان کرد: برای مثال کاربرد هواپیما و پهپاد و همچنین بالگرد در جنگل های کوهستانی شمال برای تولید اطلاعات پروازی محدودیت های زیادی دارد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: برای همین باید از پایش اطلاعات زمینی استفاده کرد و تلاش می کنیم ساختار حفاظت و نظارت جنگل های شمال را از حفاظت فیزیکی به سمت حفاظت فنی ببریم.

وی درباره آخرین وضعیت لایحه جامع منابع طبیعی تصریح کرد: بررسی نسخه نهم از این لایحه در شورای عالی جنگل و مرتع تمام شده است و با مشارکت صاحب نظران، تلاش کرده ایم نتیجه آن به وجود آمدن قانونی جامع باشد.

انگورج از بررسی نهایی این لایحه در شورای مدیران سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد و افزود: ممکن است در صورت لزوم، اصلاحات دیگری هم در این لایحه انجام شود تا از هر نظر تکمیل گردد.

وی با بیان این که بیشتر برنامه های مصوب طرح های جنگل داری را می توان در صورتی که مسائل حاشیه ای وجود نداشته باشد به راحتی اجرا کرد، یادآور شد: در همین دو سه سال اخیر که درگیر مشکلات اقتصادی بودیم، طرح های جنگل داری دچار رکود نشد.

انگورج از ایجاد تغییرات در کیفیت تهیه و تصویب طرح های جنگل داری خبر داد و افزود: تلاش می کنیم کیفیت تدوین طرح ها بهتر شود و جلسه دفاع از طرح با حضور مردم و رسانه ها انجام گردد به نحوی که جلسه دفاع، فرایند تصویب طرح را کامل کند.

ایران دارای 3/14 میلیون هکتار جنگل است که انبوه ترین بخش آن با مساحت 9/1 میلیون هکتار در شمال کشور گسترده است ./ش


برچسب ها: حفاظت ، جنگل ، دغدغه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.