استان قزوین که یک درصد وسعت کشور را داراست که سالانه قادر است 4 میلیون تن محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛
 
 
 
استان  قزوین  کمتر از یک درصد خاک کشور را دارا بوده اما بیش از سه درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
 
قزوین یکی از معدود دشت‌های کشور است که دارای سابقه درخشان سند مطالعاتی توسعه با قدمتی حدود نیم قرن یعنی از دهه 1340 بوده و آبخوانی معادل 18 میلیارد متر مکعب را در خود گنجانده است.
 
 
ناطق معین‌الدین مدیر تعاون روستایی استان قزوین گفت: قزوین دارای دشتی حاصلخیز بوده و 4 درصد کشاورزی کشور با توجه به اینکه استان یک درصد خاک کشور را تشکیل می‌دهد در قزوین انجام می‌شود.
 
وی در ادامه تصریح می‌کند: با وجود ظرفیت‌های موجود در استان قزوین تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی کمک قابل توجهی در تولید محصولات با کیفیت‌تر خواهد کرد.
 
 
اداره کل جهاد کشاورزی استان در راستای انجام وظایف خود گام‌های موثری را برداشته است به طوری که در شاخص مربوط به مبارزه زراعی و مکانیکی با آفات گیاهی در سال 91 با 121 درصد افزایش نسبت به سال 88 اقدامات قابل توجهی را انجام داده است.
 
 در استان قزوین سطح زیر کشت استان قزوین در بخش محصولات زراعی در سال‌های 88 تا 91 رشدی برابر با 4.64 درصد داشته است به طوری که در سال 88، 262 هزار و 119 هکتار زمین زیر کشت محصولات زراعی رفته است.
 
 
کاووسی مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال جاری زراعی 120 هزار هکتار از مزارع و باغات در زمینه مزارع و باغات نمایشی و الگو با شرکت بهره‌برداران اجرا شد.
 
 از دیگر شاخص‌های عمده در بخش کشاورزی می‌توان به کاهش 5 – درصدی در تولید سبزی اشاره کرد همچنین تولید غلات در استان نیز با کاهش 14 – درصدی در سال‌های 88 تا 91 مواجه بوده است. تولید حبوبات با رشد 12 درصدی مواجه شده است؛ در زمینه تولید محصولات جالیزی در استان نیز 5 – درصد کاهش به چشم می‌خورد و تولید نبات علوفه‌ای 13.6 درصد افزایش داشته است./س
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.