پژوهشگران دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتي اميرکبير موفق به طراحي و ساخت نوعي حسگر فرابنفش با حساسيت بالا شدند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران ،به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر،فاطمه خرمشاهي، پژوهشگر طرح، حسگرهاي فرابنفش را داراي کاربردهاي گسترده از اندازه گيري اين پرتو در تابش نور خورشيد و بررسي کارآيي عينک هاي آفتابي تا تصويربرداري فرابنفش و مخابرات فضايي و همچنين کاربردهاي بيولوژيکي و شيميايي ذکر کرد و گفت: در اين طرح ابتدا سطح يک صفحه سيليکوني در کوره اکسيد شده و سپس آن را در دستگاه لايه نشاني قرار داديم.

وي افزود: پس از اين مرحله ليتوگرافي يا مرحله تشکيل تصوير قطعات الکترونيکي شامل ترانزيستور و ديود روي صفحه انجام شده و در نهايت قطعه وارد مراحل پرداخت شيميايي شد.

خرمشاهي با اشاره به ساخت دو نوع حسگر 2 و5 لايه گفت: اندازه گيري هاي ما نشان داد که ميزان آشکارسازي يا تشخيص پرتوي فرابنفش در حسگرهاي ساخته شده در اين طرح، حساسيت بالاتري در مقايسه با حسگرهاي موجود و گزارش شده دارند.

وي افزود: اين حسگر همچنين به پرتوهاي ايکس نيز حساسيت نشان داده و مي توان استفاده از آن در دستگاه هاي تصويربرداري با اشعه ايکس را هم مد نظر قرار داد.

خرمشاهي اهميت اين طرح را در کسب فناوري اين نوع حسگرها، استفاده از اکسيد روي به عنوان ماده اي ارزان در ساخت اين حسگر و همچنين حساسيت بالا ذکر کرد و گفت: از آنجا که اکسيد روي زيست سازگار است، در کاربردهاي زيستي هم مي توان از آن بدون روکش استفاده کرد.

وي افزود: براي تجاري سازي اين حسگر نياز به اضافه کردن لايه اي براي پايدار سازي حسگر داريم.


انتهاي پيام/

برچسب ها: دانشگاه ، حسگر ، اختراع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار