وزیران امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کمتر از دو هفته، امروز در دومین نشست بحران در بروکسل حضور یافته‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس24، خبرنگار این شبکه گفت: با توجه به تحولات اخیر اوکراین، وزیران  امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کمتر از دو هفته، امروز در دومین نشست بحران در بروکسل حضور یافته‌اند.

کاتیالین لاندابورو خبرنگار این شبکه افزود: در این نشست ، 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در خصوص موضع مشترک خود و نیز راهبرد مشترک اروپا در دراز مدت و میان مدت تصمیم خواهند گرفت.

در حال حاضر همه کشورهای عضو به اتفاق نقض تمامیت ارضی اوکراین را محکوم کرده‌اند اما اروپاییها توان سیاسی و اراده لازم را برای رویارویی مستقیم با روسیه ندارند.

امروز اروپایی ها به احتمال زیاد بر گفتگوی سیاسی تاکید خواهند کرد. اروپاییها از تلاشهای "آنگلا مرکل " صدر اعظم آلمان حمایت خواهند کرد که موفق شد شب گذشته در گفتگوی تلفنی اش با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه ، موافقت ضمنی او را برای ایجاد گروه تماس با هدف برقراری گفتگوی سیاسی درباره اوکراین به دست آورد.

همچنین قرار است وزیران خارجه اروپایی به مسئله کمک مالی اروپا به اوکراین و نیز  اجرای مجازاتهای احتمالی بپردازند. 

دو هفته پیش وزیران خارجه اروپایی بر سر اصل مجازاتها به توافق رسیده بودند اما این مجازاتها به اجرا در نیامد زیرا بیست و هشت کشور اتحادیه اروپا در انتظار تحولات اوضاع بودند. 

این خبرنگار درباره کندی واکنش اروپا به تحریک آفرینی‌های روسیه  گفت اروپاییها با تاخیر زیاد واکنش نشان دادند و امروز همچنان بر سر اقدامات لازم برای مقابله با این بحران اتفاق نظر ندارند.

 اروپایی‌ها در بیست و هشتم فوریه پس از کشته‌های زیاد در میدان استقلال کی‌یف بالاخره تصمیم گرفته بودند از ابزار تهدید مجازات استفاده کنند. هیئتی از وزیران اروپایی به کی یف فرستاده شده بود تا از تلاشها برای میانجیگری "کاترین اشتون" مسئول بلندپایه سیاستهای خارجی اتحادیه اروپا حمایت کند.

 مشکل امروز اروپا این است که اروپایی‌ها هیچ چشم اندازی برای اوکراین برای عضویت این کشور ارائه نکرده اند و خود اروپایی ها در خصوص این مسئله دچار دو دستگی هستند. در خصوص کمک مالی به اوکراین نیز اتفاق نظر وجود ندارد. اروپا صرفا ششصد  میلیون یورو کمک مالی به اوکراین پیشنهاد کرده بود در حالی که روسیه پانزده میلیارد دلار به اوکراین کمک پیشنهاد کرده بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار