حمایت‌ها در شرق اوکراین از دولت مرکزی کی یف چندان گسترده نیست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس24، خبرنگار این شبکه گفت: حمایت‌ها در شرق اوکراین از دولت مرکزی کی‌یف چندان گسترده نیست.

گالیور کراگ خبرنگار این شبکه افزود پس از جلسه  اضطراری پارلمان اوکراین پشت درهای بسته، "آرسنی یاتسنیوک" نخست وزیر موقت به شدت علیه روسیه موضع  گرفت و از اعلان جنگ روسیه علیه اوکراین خبر داد.

 او همچنین تاکید کرد کشور در آستانه فاجعه قرار گرفته است. همچنین "آندری پاروبیک" رئیس شورای امنیت و دفاع اوکراین فراخوان نیروهای ذخیره اوکراینی را به ارتش تایید کرد. به نظر می‌رسد دولت در حال پاسخ دادن به تنشها باشد.

بسیاری از کارشناسان می‌‌گویند "اولسکاندر تورچینوف" رئیس جمهور موقت با انتصاب "پرزوفسکی" در راس نیروی دریایی مرتکب خطای بزرگی شد زیرا او روز گذشته یک روز پس از انتصاب به این سمت، به خدمت روسیه درآمد. این مشکل بزرگی برای دولت اوکراین است.

 دولت می‌گوید پوتین هنوز وقت دارد نیروهایش را از اوکراین خارج کند تا مانع وقوع جنگ شود. وی خاطر نشان کرده است دولت جدید هیچ تهدیدی برای روس زبانهای اوکراینی و روسهای ساکن اوکراین ایجاد نخواهد کرد و همه اینها تبلیغات پوتین علیه اوکراین است.

در میدان استقلال کی یف، نیز تجمع کنندگانی که علیه جنگ حضور یافته بودند می‌گفتند اوکراین جنگ طلب نیست، روسها دوستان اوکراین هستند و فقط و فقط پوتین درباره دولت جدید اوکراین دروغ می گوید و آن را افراط گرا و تهدید آمیز معرفی می‌کند.

این خبرنگار درباره تظاهرات در شرق اوکراین نیز گفت روز شنبه در مناطق شرقی چندین تجمع مختلف روی داد. در در نواحی نزدیک مرز روسیه، تظاهرات علیه دولت جدید اوکراین بر پا شد. گفته می‌شود ساکنان این شهرها از اقدام جدید دولت درباره زبان روسی سرخورده شده اند.

تنها اقدام دوران "یانوکوویچ" که مورد حمایت ساکنان این نواحی بود تصویب قانون مرتبط با زبان روسیه بود که جایگاه مهمی به زبان روسی و زبان دیگر اقلیتها می داد. دولت جدید این قانون را لغو کرده است. ساکنان دونتسک می گویند این تصمیم شاید ادعای روسیه را درباره دولت جدید و گرایشهای ملی گرایانه افراطی آن تایید می‌کند. 

در چند شهر دیگر روس زبان که در شرق کی‌یف واقع هستند، راهپیماییهای گسترده ای علیه جنگ و علیه پوتین برپا شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار