به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،محمد ساطعی با تأکید بر لزوم گسترش زیرساختهای مورد نیاز برای توسعه خدمات تجارت خارجی و ترانزیت، اظهار داشت: به دنبال ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، دولت تکالیف جداگانهای را به دستگاههای اجرایی ابلاغ کرد که در این راستا وظیفه وزارت راه و شهرسازی گسترش زیرساختهای مورد نیاز برای توسعه خدمات تجارت خارجی و ترانزیت، است.
وی با تأکید بر اینکه یکی از الزامات توسعه ترانزیت، رشد حمل و نقل چند وجهی و ترکیبی است، گفت: حمل و نقل ترکیبی نوعی روش حمل و نقل نبوده بلکه نظام هماهنگ کننده روشهای مختلف حمل و نقل برای محمولهها است.
این کارشناس حمل و نقل ادامه داد: اگر چه این شیوه در راستای یکپارچهسازی روشهای حمل و نقل دریایی، هوایی، جادهای و ریلی مد نظر است، اما به عنوان سیستمی که در آن بازده مجموع کل بزرگتر از جمع بازده همه بخشها است، دارای اهمیت بسیار است.
* حمل و نقل چندوجهی و مصرف بهینه انرژی
وی بیان کرد: در سیستم حمل و نقل چند وجهی کالا از طریق کشتی وارد بنادر کشور میشود سپس از طریق ریل به بنادر خشک منتقل شده و در بنادر خشک (نظیر فرودگاه امام خمینی (ره) و بندر خشک آپرین) توسط سیستم حمل و نقل جادهای به محلهای مصرف توزیع میشود.
این کارشناس حمل و نقل اضافه کرد: دغدغه انرژی و مسأله مصرف بهینه آن، یکی از مهمترین مسائل جهان امروز است و حمل نقل چندوجهی میتواند نقش بسیار مؤثری را در این موضوع داشته باشد.
* کاهش زمان سیر کالا با روش حمل و نقل چندوجهی
ساطعی در تشریح مزایای حمل و نقل چند وجهی به کاهش زمان و نقاط جابهجایی کالا، اشاره کرد و گفت: حمل و نقل چندوجهی که توسط یک اپراتور برنامهریزی و هماهنگ میشود، زمان اتلافی را به حداقل رسانده و خطرات آسیب به کالا، دزدی کالا و مفقود شدن کالا را در نقاط اتصال حمل و نقل کاهش میدهد.
این کارشناس حمل و نقل بیان کرد: واسطه اصلی حمل و نقل (فورواردر) از رویههای ارتباطی واحد در نقاط مختلف استفاده کرده و هماهنگی و کنترل کاملی بر پروسه حمل و نقل خواهد داشت و از این رو بار و یا کالا در کمترین زمان و کمترین آسیب به مقصد خواهد رسید.
* کاهش اسناد و تشریفات اداری با توسعه حمل و نقل ترکیبی
وی کاهش اسناد و تشریفات اداری را از دیگر مزایای رشد حمل و نقل ترکیبی عنوان کرد و افزود: هر بخش از زنجیره حمل مستلزم مجموعهای از اسناد و تشریفات اداری است که در مبادی مختلف گمرکات، جزء لاینفک مراحل گمرکی است.
این کارشناس حمل و نقل ادامه داد: حمل و نقل چند وجهی با ارائه اسناد و مدارک واحد و با ایجاد پیوند بین گمرکات مختلف و همچنین با واگذاری مسئولیت حمل به یک کاربر حمل واحد، این تشریفات و اسناد را به حداقل خود رسانده و سبب می شود که کالا با کمترین تشریفات و اسناد از یک نقطه به نقطه دیگر حمل شود.
* حمل و نقل ترکیبی موجب صرفهجویی هزینههای حمل میشود
ساطعی صرفهجویی در هزینهها را یکی دیگر از مزایای حمل و نقل ترکیبی عنوان کرد و گفت: کاهش زمان حمل و توقف کالا در نهایت به کاهش زمان و هزینه زنجیره حمل و کاهش بیمه حمل کالا منجر میشود که مهمترین مزیت برای یک فورواردر است.
* اطمینان صاحب بار و قابلیت رصد کالا در سیستم حمل و نقل ترکیبی
ساطعی انعطاف پذیری، سرعت بالا و قابلیت اطمینان بالا به دلیل سیستم یکپارچه و منسجم حمل و نقل چند وجهی را از دیگر مزایای این سیستم حمل و نقلی عنوان کرد.
وی اضافه کرد: هدف از چنین حمل و نقلی افزایش سرعت توزیع کالا با حذف اتلاف وقت در بنادر و پایانههای بارگیری است زیرا شکل جدید تجارت جهانی نیازمند حملی سریع، ارزان و آسانتر از گذشته است.
این کارشناس حمل و نقل با تأکید بر اینکه مانع اصلی در تأخیر، انتقال کالا از یک زنجیره به زنجیره دیگر است، بیان کرد: درحمل و نقل ترکیبی هدایت منطقی کالاها، ذخیره سازی ایمن، بارگیری و حمل سریع، کم هزینه و یکپارچه از مزایای آن است.
ساطعی اضافه کرد: همچنین قابلیت رصد بار برای صاحب کالا در سیستم حمل و
نقل ترکیبی فراهم است و همین امر یکی از مشوقها برای استفاده از این سیستم
است.