رئیس جمهور در بیست‌و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی:

دولت باید در خدمت "علم و فناوری" قرار گیرد

دولت و سیاست‌مداران باید در خدمت علم و فناوری قرار گیرند تا مسیر تعالی رشد یابد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛‌ حسن روحانی رئیس جمهوری صبح امروز با حضور در  "بیست‌و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی" طی سخنرانی گفت: قرن‌های چهارم و پنجم هجری ایران شاهد تحولات شگرفی بوده است و این خوارزمی‌ها و بسیاری از اندیشمندان بزرگ  توانسته بودند  دروازه های علمی را باز کنند من متاسفم از اینکه  علم و فناوری در یک دوره از زمانی ایدئولوژیک شد و قدرت‌های بزرگ شرق و غرب علم و فناوری را برای سلطه خود تلقی می‌کردند.

وی افزود: امروزه از دیدگاه اسلام زکات علم، تعلیم و تعلم است و باید علم بدون منت در اختیار دیگران قرار گیرد.

وی در ادامه به "ترور دانشمندان هسته ای" کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون دستگاه های جاسوسی کشورها به خود این اجازه را می دهند که دانشمندان ما را تررور کنند و این در حالی است که متخصصین موشکی ما هدف از ساخت این موشک را تنها دفاع از کشور می دانند و این فناوری صلح آمیز همانطور که در "ام پی تی" این کشورها آن را امضا کرده‌اند تنها صلح آمیز بوده است.

 علم و دانش زمانی رشد می یابد که استبداد از جامعه علمی رخت بندد

 روحانی در ادامه گفت:در کشور ما زمانی و در دوران کوتاهی علم توقف یافت که البته این علم با ایستادگی همراه بوده است و همین امر باعث بالندگی کشور شد بنابراین زمانی که  استبداد از کشور بیرون برود و اجتناب در جامعه علمی رخت بندد دانش و علم رشد می یابد.

وی در ادامه به جشنواره خوارزمی اشاره کرد و گفت: در این جشنواره  تاکید می کنم که عدالت علمی  بین تهران و شهرستان‌ها، استان‌ها و شهرستان‌ها و مرد و زن مد نظر قرار گیرد و برای دختران دانش پژوه زمینه رشد علمی و رشد مدیریتی در جامعه باز شود.

 در فضای گمنامی به فکر نام آوری ایران و ایرانی باشیم

روحانی در ادامه گفت: در فضای گمنامی باید به فکر نام آوری ایران و ایرانی باشیم و از خود بگذریم  برای سرفرازی ایران که برای توسعه و سرفرازی نیازمند پژوهش و ابتکار و اختراع  هستیم.

علم و فناوری یک ضرورت است

روحانی در ادامه گفت: ما امیدواریم که بتوانیم در زمینه علم و فناوری از  پژوهشگران حمایت داشته باشیم چنانچه علم و فناوری دنیای وسیعی دارد و باید اولویت بندی شود و به ضرورت توجه کنیم و نیازهای فوری جامعه را مد نظر قرار دهیم.

وی افزود: علم و پژوهش و فناوری اگر در خدمت مسیر توسعه نباشد آن وقت نتیجه شومی دارد و دولت باید در خدمت "علم و فرهنگ و فناوری" قرار گیرد و بدون اقلانیت و بدون علم و اندیشه نمی‌توانیم  مسیر تعالی را در این زمینه طی کنیم.


انتهای پیام/
برچسب ها: رئیس جمهور ، علم ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار