عضو شوراي فقهي بانك مركزي گفت: براي جلوگيري از بازار سياه اسكناس‌هاي نو بانك مركزي بايد سياستي را اتخاذ كنند تا مانع از ورود افراد سودجو به بازار شود.

به گزارش خبرنگار  اقتصادي باشگاه خبرنگاران،  بررسي ها نشان مي دهد هرساله با نزديك شدن به ايام عيد نوروز، بازار خريد و فروش اسكناس هاي نو داغ تر مي شود. به طوري كه در اين ميان افراد سودجو و دلال از فرصت موجود استفاده كرده و نوعي بازار سياه را در جامعه به وجود آورده اند.

براساس اين گزارش، افراد سودجو با استفاده از اين فرصت حاصله سودهاي كلاني را به جيب مي زند.

هم اكنون در بازار سیاه از اسکناس‌های 100، 200، 500 و 1000 تومانی گرفته تا اسکناس‌های 2 هزار تومانی، 5 هزار تومانی و حتی 10 هزار تومانی به چشم می خورد.

گفتني است كه قیمت و ارزش این اسکناس ها در بازار متفاوت است و برخی از اسکناس ها مانند اسکناس‌های 10 هزار تومانی نسبت به اسکناس های 5 هزار تومانی، دو هزار تومانی و هزار تومانی کمتر متقاضی دارند.

خرید و فروش اسکناس نو در حالی در بازار سیاه رونق گرفته که هنوز بانک مرکزی اسامی شعب منتخب ارائه دهنده اسکناس های نو را به مردم اعلام نکرده و طی روزهای آینده اسامی این شعب اطلاع رسانی خواهد شد. 

در همين راستا عباس موسويان عضو شوراي فقهي بانك مركزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،  در اين سه صورت خريد و فروش به مبلغ كم و زياد عيبي ندارد و از نظر فقهي مجاز است منتها قيمت به چه صورت باشد بايد در بازار متناسب با آن مزيت تعيين شده باشد اگر اجحاف صورت گيرد نوعي تباني، انحصار و احتكار به حساب مي آيد.

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا تصريح كرد: متاسفانه افرادي از بانك‌ها با روش‌هاي خاص پول ها را مي گيرند و با قيمت گزاف وارد بازار مي كنند كه در نوع خود يك بازار سياه به شمار مي رود كه عده دلال و واسطه گر از اين موقعيت سودهاي كلان به جيب مي زنند.

عضو شوراي فقهي بانك مركزي افزود: براي جلوگيري از بازار سياه بانك مركزي بايد سياستي را اتخاذ كند تا مانع از ورود افراد سودجو به بازار اسكناس‌های نو شود.

وي خاطرنشان كرد: بانك مركزي به اين موضوع واقف است كه در ايام عيد تقاضا براي خريد و فروش اسكناس‌هاي نو بالاست بنابراین بايد تدبيري در اين زمينه بيانديشد تا در اختيار بانك‌ها بدون اينكه بازار سياه ايجاد شود قرار دهد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اسکناس ، بازار ، بانک ، دلال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار