معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه شهر زندگی ابتدا باید فرهنگی باشد، از تهیه پیوست عمرانی برای فعالیت‌های فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سیدمحمد هادی ایازی در اختتامیه نخستین جشنواره پژواک که پیش از ظهر امروز در سالن ایوان شمس معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران برگزار گردید ضمن خیرمقدم به تمامی پژوهشگران حاضر در جلسه و برگزارکننده در مناطق 22 گانه شهر تهران با بیان اینکه شهر را چگونه و با چه نگاهی باید اداره نمود به راهبرد ارائه شده از سوی مدیران در این راستا اشاره کرد و اظهار داشت: در اداره شهرها تنها ساخت تونل، مترو و بی آر تی کافی نبوده بلکه مستلزم اتخاذ جهتگیری مناسب در تمامی موضوعات است.
 
وی با اشاره به اینکه همه این موضوعات در اداره شهر نیازمند توجه است مهمترین ویژگی در اداره شهر را ایجاد فرهنگ مناسب در بزرگراه‌ها و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دانست و افزود: اگر شهر، شهر زندگی باشد ابتدا باید فرهنگی بوده و پس از توجه به مسائل فرهنگی که می‌توان ادعا نمود که این شهر، شهر زندگی است و این امر نیازمند اعتقاد و باور به این رویکرد و عمل براساس آن است.
 
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه رویکرد فرهنگی تنها به معنای ساخت پردیس سینمایی، مسجد، حسینیه و سایر مراکز فرهنگی نیست اظهار داشت: هرچند اینها بخشی از کالبد فرهنگ است اما آنچه حائز اهمیت است رفتارهایی که در کالبد فرهنگ شکل می‌گیرد.
 
ایازی با تاکید بر اینکه توسعه مترو و حمل و نقل عمومی باید با نگاه فرهنگی صورت گیرد افزود: در گذشته تاکید بر تنظیم پیوست عمرانی پیش از تهیه پیوست فرهنگی بوده که هم اکنون تاکید مدیران شهری بر تهیه پیوست فرهنگی پیش از عمرانی است و حاکم شدن این نگاه یعنی ایجاد مبانی فرهنگی در تمامی پروژ‌ه‌ها و حل بسیاری از مشکلات ضمن اینکه ایجاد تغییرات در شهر در درجه نخست نیازمند شروع تغییرات از شخص، خانه و محله است.
 
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به بسترسازی های ایجاد شده در زمینه مشارک مردم در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی 374 محله شهر تهران اظهار داشت: به عنوان مثال ارسال هزار و 70 اثر پژوهشی در طول نخستین سال برگزاری جشنواره پژواک بدون هیچگونه سفارش مقاله و تبلیغات رقم قابل توجهی بوده و این بیانگر استفاده مناسب از ظرفیت‌های محلی و مشارکت متوسط سه نفر از هر محله است.
 
ایازی با بیان اینکه شبکه اجتماعی ایجاد شده در سطح محلات می‌تواند بستر ایجاد نگاه‌های اشاره شده باشد به اهمیت نقش پژوهشگران و خانه‌های 14 گانه در اجرای این رویکرد و حل مسائل و مشکلات سطح شهر اشاره کرد و افزود: شبکه اجتماعی شکل گرفته می‌تواند باعث رویکرد سبک زندگی، هویت و مدیریت مشکلات را برطرف نماید.
 
وی در پایان با تاکید دوباره بر ایجاد زیرساخت های لازم جهت مشارکت شهروندان در دستیابی برنامه‌های شهری خاطرنشان کرد: امیدوارم استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای تحقق این امر فراهم شده و مدیران به خوبی از این ظرفیت‌ها بهره‌مند گردند.
 
گفتنی است، در این مراسم از 50 نفر از پژوهشگران و برگزیدگان جشنواره پژواک(پژوهش محله‌ای و اطلاعات کاربردی) با اهدای لوح و جوایز نقدی تقدیر شد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار