خانواده‌های سازمان‌ ملل متحد " نظام ملل متحد" شامل دبیرخانه، صندوق‌ها و برنامه‌های سازمان ملل ( مانند یونیسف و برنامه توسعه ملل متحد) ، کارگزاری‌های تخصصی ( مانند یونسکو و سازمان جهانی بهداشت) و سازمان‌های مربوطه است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ خانواده سازمان‌های ملل متحد " نظام ملل متحد" شامل دبیرخانه، صندوق‌ها و برنامه‌های سازمان ملل (مانند یونیسف و برنامه توسعه ملل متحد) ، کارگزاری‌های تخصصی ( مانند یونسکو و سازمان جهانی بهداشت) و سازمان‌های مربوطه است.

صندوق‌ها و برنامه‌ها، نهاد‌های وابسته به مجمع عمومی هستند و کارگزاری‌های تخصصی از طریق قرارداد‌های ویژه با سازمان پیوند دارند و به شورای اقتصادی و اجتماعی یامجمع عمومی گزارش می‌دهند.

سازمان‌های مربوطه ازجمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان تجارت جهانی به حوزه‌های تخصصی رسیدگی می‌کنند و بودجه و تشکیلات قانونی ویژه خود را دارند در مجموع، سازمان‌های نظام ملل متحد به همه حوزه‌های تلاش اقتصادی و اجتماعی رسیدگی می‌کنند.

هیات مدیران اجرایی اصلی برای هماهنگی نظام ملل متحد( ceb)

این هیات (کمیته هماهنگی اداری سابق) عالی‌ترین ساز و کار هماهنگ‌کننده نظام ملل متحد و تحت ریاست دبیر کل است و اعضای آن سران اجرایی 28 سازمان از جمله سازمان‌ها و صندوق‌ها، برنامه‌ها، کارگزاری‌های تخصصی و سازمان‌های مربوطه ملل متحد هستند و هدف آن هماهنگ‌سازی اقدامات نظام ملل متحد در پیروی از هدف‌های مشترک کشور‌های عضو است و سالی دوبار تشکیل جلسه می‌دهد و کمیته‌ای عالی در زمینه برنامه‌ریزی‌ها و کمیته عالی دیگری در زمینه مدیریت از کار آن حمایت می‌کنند.

28 عضو آن عبارتند از : IMO- IMF- ILO- IFAD- ICAO- IAEA- FAO- United Nation- UNHCR- HABITAT-UN- UNFPA- UNESCO- UNEP- UNDP-UNCTAD-ITU-WMO-WIPO-WHO- WFP-UPU- UNWTO-UNRWA-UNODC-UNIDO-UNICEF

انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان ، ملل ، متحد ، خانواده ، نظام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار