مارک دانکوف سیاستمدار امریکایی در گفتگویی در خصوص نگرانی امریکا از انتشار خبر قرارداد تسلیحاتی میان ایران و عراق سیاست خارجی واشنگتن را توجیه ناپذیر و غیر قابل دفاع توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "پرس تی وی" مصاحبه ای با "مارک دانکوف"، نامزد سابق مجلس سنای ایالات متحده از سن آنتونیو، در مورد ابراز نگرانی ایالات متحده   از  خبر امضای قرارداد تسلیحاتی بین ایران و عراق انجام داده است .

 این سیاستمدار امریکایی ضمن اشتباه خواندن سیاست خارجی واشنگتن  مخالفت آن با قرارداد تسلیحاتی میان ایران و عراق را –در شرایطی خود به سوریه سلاح ارسال می کند- نفاق و دورویی خواند.

***  متن  مصاحبه  

پرس تی وی : وقتی  که  خود واشنگتن به سوریه  که هزاران کیلومتر دورتر از امریکا است  سلاح ارسال می کند چرا باید   در مورد تبادل اسلحه   میان دو همسایه نگران باشد ؟


دانکوف : بله  دورویی بسیارآشکاری است ، نه؟
مطلبی که به وضوح در اینجا وجود دارد این است که  وقتی شما  به قطعنامه  تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران نگاه کنید می بینید که ایران از خرید سلاح منع شده نه از فروش آن. مشخص نیست بتوان این تحریم تسلیحاتی سازمان ملل را درمورد آنچه که  در اینجا اتفاق افتاده است اعمال کرد.
اما پس از آن شما به مسئله اساسی در این زمینه اشاره کردید  که آیا شما به  مداخله مسخره ناتو در لیبی نگاه می کنید و یا شما به   دسیسه   ایالات متحده و عربستان سعودی و اسرائیل و ترکیه و اردن در سوریه  توجه دارید؟ و قطعا ردپای سازمان های غیر دولتی و بانک های غربی همه جا هست . در حال حاضر در اوکراین چه می گذرد. ...
 این جاست که می توان گفت اگر شما رئیس جمهور کشور خاصی باشید-در این مورد خاص ایالات متحده -    ما می توانیم هر کاری  بخواهیم در در هر زمان در هر نقطه ای از جهان انجام دهیم .بر اساس    هوا و هوس خود  مداخله کنیم و از مردم بخواهیم از ما حمایت کنند و آنها را برای هرآنچه که سعی داریم در یک موقعیت ژئوپلیتیکی انجام دهیم فرا بخوانیم.  اما هیچ کس دیگری چنین حقی ندارد .
به وضوح این  یک موضع توجیه ناپذیر و غیر قابل دفاع است و من فکر می کنم که مردم جهان آن را آنطور که هست خواهند دید.  

پرس تی وی : با وجود این  که ایالات متحده  به عراق رفت تا مثلا آنجا را از شر تروریسم  خلاص کند  چرا  ما هنوز هم  می بینیم تروریسم در عراق شایع است؟ 

دانکوف:اگر شما به تمام تاریخ سیاست خارجی آمریکا در خاور میانه نگاه کنید، می بینید که آن برپایه مدل های قدیمی تر سیاست انگلیس استوار است.
وقتی که شما دائما مداخله می کنید، به طور مداوم نیروهای نظامی اعزام می کنید ، دائما درگیر جنگ های اشغالگرانه و ضد شورش هستید ، زمانی که شما دائما  مخفیانه از این گروه در برابر آن گروه حمایت می کنید و حتی آشکارا از کودتا و ترور حمایت می کنید ، نتیجه پایانی این می‌شود. 
آنچه که ایالات متحده در سال 1953 در ایران در حمایت از عملیات آژاکس انجام داد و سرنگونی محمد مصدق   25 سال بعد فکر و ذهن ایالات متحده  را به خود مشغول کرده و گریبانگیر واشنگتن شده است. این وضعیت ونمونه بسیاری دیگر که می توانیم ذکر کنیم یک نمونه کلاسیک از اشتباهات سیاست خارجی آمریکا است.
وقتی که شما دائما مداخله می کنید ، دائما امور را دستکاری می کنید ، همیشه دروغ می گویید و دائما با احزاب نابکار برای منافع کوتاه مدت  معامله می کنید ناگزیر در دراز مدت همه بازنده خواهند بود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار