جلیل محمدی، هنرآموز هنرستان امیر کبیر شهرستان اهر، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، گفت: دستگاه مدل ساز 4 محوره بوده که 2 محور بصورت خطی و 2 محور بصورت دورانی عمل می کنند و با حرارت المنت برش یونولیت صورت می گیرد که کار این دستگاه امکان ساخت قطعات سه بعدی که پایه و اساس آنها مکعبی، استوانه ای، هرمی، مخروطی و کروی می باشد را فراهم می سازد.
وی، صرف هزینه و زمان کمتر برای ساخت مدل، ایمنی بالا، نیاز به مهارت کمتر، به تعمیر چندان نیاز نداشتن ، ساده بودن مونتاژ و دمونتاژ متعلقات، دارای ابعاد کوچک و قابل حمل توسط یک نفر، عمرطولانی و جذابیت دروس رسم فنی را از مزایای این دستگاه اعلام کرد.
هنرآموز هنرستان امیرکبیر شهرستان اهر، افزایش قدرت یادگیری، بالا بردن مهارت در ساخت وسایل، بالا بردن قدرت تجسم اجسام سه بعدی، افزایش قدرت ابتکار، اشتیاق به ترسیم تصاویر از روی مدل های ساخته شده خودشان، کمک به یادگیری در زمان کمتر، افزایش کارگروهی، کمک به تفهیم مونتاژ، کمک به درک مساحت، حجم و دور ریز، ساخت مدل های ریخته گری، همکاری بین معلم و دانش آموز در حالت کلی، کمک به تکنولوژی ساخت قطعات و لمس مفاهیم پایه نقشه کشی را از اهداف ساخت دستگاه کمک آموزشی ( مدل ساز دستی اونیورسال ) اعلام کرد.
وی، افزود: از این دستگاه می توان علاوه بر دروس رسم فنی در مقاطع متوسطه فنی و رشته های فنی دانشگاهی، مقطع ابتدایی به کمک و راهنمایی معلم در ساخت اسباب بازیهای ساده، ماشین، گل، خانه، ساخت حروف فارسی و انگلیسی واعداد، ساخت ماکت حشرات و غیره و همچنین مقاطع متوسطه دوم برای تدریس دروس ریاضی و کارآفرینی استفاده کرد.
محمدی، درخصوص چه مسائلی باعث شد که این طرح به ذهن خطور کرده و باعث ساخت آن گردید گفت: اول اینکه همیشه هنر آموزان در تدریس دروس رسم فنی به یک وسیله کمک آموزشی در امر تدریس نیاز داشتند، دوم اینکه چگونه می توان برای درک بهتر موضوع درس بصورت عینی و عملی به هنر جویان کمک کرد و سوم طرح سؤالاتی از طرف هنر جویان بر عدم درک و تجسم تصاویر سه بعدی که هنر آموزان در تخته سیاه ترسیم می كردند باعث شد نسبت به طراحي چنين دستگاهی اقدام نمایم.
نوکرشم