معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از تدوین برنامه جامع مدیریت شهری در خرداد ماه سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، علی نوذرپور در نشست معاونین خدمات شهری کلان شهرها و مراکز استان ها گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت می بایستی این برنامه را تهیه می کرد و در حال حاضر در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته است.

وی افزود: دبیرخانه این طرح بر اساس مشارکت معاونان خدمات شهری شهرداری ها شکل گرفته و کارگروه هایی در آن دیده شده که می توان با کمک آن ها مدیریت شهری را با مشارکت مردم، دولت، شهرداری ها و شوراها پیش برد.

نوذرپور با تاکید بر افزایش اختیارات شهرداری ها در برنامه جامع مدیریت شهری گفت: در این برنامه، در کنار اینکه اختیارات شهرداری ها افزایش می یابد، قوه نظارتی بر آنها که همان مردم باشند نیز تقویت می شود.

او ادامه داد: اگر این طرح به صورت یک لایجه توسط دولت به مجلس تقدیم شود و مورد تصویب نمایندگان قرار گیرد انقلابی در حوزه شهرداری ها صورت می پذیرد زیرا دولت کوچک می شوند و شهرداری ها جایگاه پیدا می کنند همچنین در روابط بین دولت و شهرداری ها اصلاحاتی صورت می پذیرد.

وی به نقش شوراها در بهبود مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: شوراها باید زمینه مشارکت مردم را در اداره شهرها فراهم کنند. اگر مسئولین نتوانند مشارکت مردم را جلب کنند به اهداف مدنظر نخواهند رسید.

نوذرپور با انتقاد از عدم مشارکت مردم در مدیریت شهرها گفت: چیزی که مرتبط با فلسفه وجودی شوراها است و تاکنون محقق نشده، عدم شکل گیری مشارکت مردم در مسائل مختلف مدیریت شهری است. اگر ما شوراها را برای همکاری مردم در اداره شهرها شکل دادیم باید در مسئله ای مثل مدیریت پسماند نیز شاهد مشارکت مردم می بودیم و تفکیک زباله از مبدا صورت می گرفت.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، بحث نیروی انسانی و مدیران متخصص و مجرب را یکی از چالش های پیش روی شهرداری ها دانست و افزود: یکی از مسائل جدی ما جابه جایی نیروهای مجرب سازمان ها با نیروهای غیر متخصص است. انتظار می رود که شهرداری ها به سمت تخصصی شدن و واگذاری مدیریت سازمان های تخصصی به افراد متخصص و مجرب حرکت کنند./س

برچسب ها: شهری ، مدیریت ، برنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.