کارگاه آموزشی ارزش اقتصادی آب و تالاب با هدف هم اندیشی در راستای خدمات اکوسیستمی و ارزش گذاری تالاب های استان چهارمحال و بختیاری با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در این کارگاه 30 نفر از کارشناسان ادارات و سازمان های دولتی مرتبط، اساتید دانشگاهی و نمایندگان سمن های زیست محیطی استان چهارمحال و بختیاری حضور داشتند و برای اولین بار در کشور ارزش اقتصادی تالاب ها مورد بررسی قرار گرفت.
این نشست هم‌اندیشی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، با همکاری معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان مردم نهاد «بچه‌های آب» و «حامیان زمین» با مساعدت طرح حفاظت از تالاب‌های ایران برگزار شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، با تاکید بر اهمیت تالاب‌ها برای این استان گفت: با وجود اینکه استان چهارمحال و بختیاری، سرچشمه رودخانه‌های پرآب کشور و یکی از مخازن مهم آب ایران محسوب می‌شود اما تالاب‌های این استان با مشکل روبرو هستند، به این دلیل که ما نگاهی زیست بومی و همه جانبه به تالاب‌های استان نداشته‌ایم.
سعید یوسف پور همچنین درباره طرح گردشگری چغاخور تصریح کرد: مجوزها برای گردشگری چغاخور قبلا گرفته شده ولی ممکن است مجوزهایی در دوره حاضر هم صادر شود که اشتباه باشد. این نشست‌ها برای این است که ما مدیران بدانیم کجا اشتباه کرده‌ایم.
وی، همچنین از دانشگاهیان و فعالان محیط زیست دعوت کرد تا درباره مدیریت تالاب‌ها مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست را یاری دهند.
رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد نیز درباره اهمیت اقتصادی آب و تالاب گفت: وقتی می‌خواهیم درباره چیزی صحبت کنیم، با هرکسی باید به زبان خودش سخن گفت.
وقتی صحبت از محیط زیست است اکثریت جامعه هدف ما، با زبان اقتصاد آشنا هستند و عدد و رقم برای آنان ملموس‌تر است، پس باید معادل‌های اقتصادی هر چیزی را در محیط زیست محاسبه کنیم و به جامعه هدف ارائه کنیم تا درک بهتری از موضوع داشته باشند.
نبی‌الله یارعلی افزود: روش های مختلفی برای ارزش ‌گذاری محیط زیست مانند بازارهای مصنوعی، بازارهای مستقیم و بازارهای ضمنی وجود دارند که هر کدام زیر مجموعه‌های مختلفی دارند.
لازم به ذکر است؛ در این نشست محور اصلی گفت و گوها تالاب بین‌المللی «چغاخور» بود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.