معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

سهم "صنعتی سازی" در ایران کمتر از 10 درصد است/رونمایی از آیین نامه 2800

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: سهم صنعتی سازی در ایران کمتر از 10 درصد است که سعی خواهیم کرد در آیین نامه 2800 سهم صنعتی سازی را در بخش ساخت و ساز افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شب گذشته در مراسم چهملین سالگرد تأسیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی از آیین نامه مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله، استاندارد 2800 ویرایش چهارم رونمایی شد.
 
شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 40 سالگی در فرهنگ ما نشان‌دهنده نوعی بلوغ است گفت:  مجموعه‌هایی که چهار دهه با آنها فعالیت داشته‌ایم و به رشد و تعالی رسیداند، باید در دهه پنجم میزان فعالیت و فراگیری خودشان را افزایش دهند.
 
وی در ادامه افزود: دهه پنجم را با توجه به رویکردهایی که در پیش داریم آغاز کرده‌‌ایم و با یادآوری تجارب گذشته فضای مناسبی را برای دهه پنجم در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فراهم می‌کنیم.
 
شکرچی زاده در ادامه به راهکارهایی برای افزایش ایمنی ساختمان و اقداماتی که طی این مدت در خصوص راه و شهرسازی انجام داده‌اند ارائه کرد و گفت: در حال حاضر باید زمینه افزایش ایمنی ساختمان را فراهم کنیم و ساختمان‌هایی  طراحی کنیم که دارای عمر کافی باشند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: در حوزه شهرسازی باید  توسعه پایدار و رعایت حقوق شهروندی  فراهم شود.
 
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: در این جلسات جایگاهی برای مرکز قائل هستیم زیرا این مرکز مجموعه‌‌ای جامع برای پشتوانه علمی و تحقیقاتی است که می‌تواند با ارائه خدمات آموزشی نقش مؤثری در پیشرفت کشور داشته باشد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: اساسنامه مرکز بر مبنای اساسنامه سال 56 و محورهای پیش روی  آن زمان تدوین شده است که سعی کرده‌ایم این اساسنامه را منطبق با سطح دانش امروز تغییر دهیم.
 
وی در ادامه افزود: تحقیق در خصوص ساختمان‌های مقاوم و آسیب پذیری در برابر زلزله باعث شده بانک اطلاعاتی کامل در حوزه مسکن در این مرکز ایجاد شود.
 
شکرچی زاده با اشاره به اینکه انجام خدمات آزمایشگاهی و صدور گواهی‌نامه از دیگر اقدامات این مرکز به شمار می‌رود گفت: انتشار کارهای تحقیقاتی به منظور خدمت به کشور و از دیگر اقدامات این مرکز به شمار می‌رود.
 
معاون وزیر راه و  شهرسازی با بیان اینکه امروزه صنعتی سازی کمتر از 10 درصد ساختمان‌های کشور را شامل می‌شود گفت: در بخش ساختمان سازی ایمن سازی در برابر زلزله بسیار مهم است که متأسفانه در ایران به آن کمتر توجه شده است.
 
شکرچی زاده در ادامه افزود: در زلزله‌های 50 سال گذشته 30 درصد از زلزله در ایران رخ داده که بیش از 10 هزار کشته بر جای گذاشته است این در حالی است که ایران تنها 1 درصد از مساحت جهان را شامل می‌شود.
 
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه گفت: ایران در منطقه زلزله خیز قرار دارد و همین امر باعث می‌شود مقاوم سازی ساختمان‌ها در اولویت قرار گیرد.
 
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بسیاری از ارکان  شهرسازی در کشور ما بسیار نادیده گرفته شده است گفت: همین امر باعث شده بسیاری از معقوله‌های شهرسازی نادیده گرفته شود و میزان توسعه پایدار در کشور کاهش یابد.
 
وی در ادامه به بخش راه کشور اشاره کرد و گفت: عمر مفید روسازی در ایران شش تا نه سال است این در حالی است که عمر مفید در کشورهای دیگر بیش از 12 سال است.
 
شکرچی زاده در ادامه یادآور شد: در شرایط بحران اقتصادی ایران سالیانه 1500 میلیارد تومان برای روسازی راه‌ها خرج می‌شود این در حالی است که ایمنی راه‌‌ها در ایران فاجعه‌وار است.
 
شکرچی زاده با اشاره به اینکه در بخش انرژی 40 درصد از مصرف انرژی در ساختمان‌ها و 25 درصد در راه‌ها هدر می‌رود گفت: سالیانه 124 میلیارد دلار برای مصرف انرژی در کشور خرج می‌شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راهبرد اساسی برای حل این مشکلات مشارکت اجتماعی است گفت: با مشارکت اجتماعی و گفتمان تمامی بخش‌های مختلف می‌توانیم از وقوع این مشکلات در کشور جلوگیری کنیم.
 
وی در ادامه افزود: سیاست‌ گذاری در تمامی عرصه‌ها یک امر مهمی است که می‌توانیم با فرصت‌سازی عمومی سطح مطالبات عمومی را در عرصه راه و شهرسازی بالا ببریم.
 
وی در ادامه اظهار داشت: توجه به انتشار و ترویج تحقیقات عمومی و افزایش صدور گواهی نامه فنی زمینه ساز ایجاد رقابت در میان محققان می‌شود.
 
شکرچی زاده افزود: سعی خواهیم کرد صدور گواهی نامه در مرکز  حضور تولید کنندگان افزایش دهیم و همین امر باعث کیفیت مصالح ساختمانی در کشور می‌شود.
 
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه توضیح داد: تلاش  خواهیم کرد با ایجاد کمیته صنعتی سازی در مرکز تحقیقات سهم صنعتی سازی را افزایش دهیم و با ایجاد کمیته‌های دیگر از جمله ارتقا کیفیت مصالح ساختمانی سعی در پیشرفت کشور داشته باشیم.
 
شکرچی زاده  ادامه داد: سعی خواهیم کرد تا سال 1404 بتن 50 مگاپاسکال را در کشور راه‌‌اندازی کنیم.
 
وی در ادامه افزود: ایجاد کمیته ارتقا کیفیت آسفالت کمیته نانو و ایمنی راه‌ها از دیگر برنامه‌های آینده این مرکز به شمار می‌رود.
 
شکرچی زاده تصریح کرد: ارتباط با نهادهای مهم از جمله شهرداری و نظام مهندسی از دیگر برنامه‌های این مرکز به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر ، رونمایی ، آیین نامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار