معاون اول رییس‌جمهور گفت:‌ در اجرای فاز دوم طرح هدفمندی به هیچ عنوان نمی توانیم قیمتها را به صورت شوک افزایش دهیم و باید این افزایش قیمت با شیبی ملایم و مستمر باشد چرا که اقتصاد کشور دیگر تحمل شوک در افزایش قیمتها را ندارد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری صبح امروز (دوشنبه)‌ در نخستین نشست شورای اداری استان تهران در دولت یازدهم که در محل استانداری برگزار شد، توسعه خطوط مترو را یکی از سیاستهای دولت برای بهبود حمل و نقل عمومی عنوان کرد و افزود: برای این منظور می توانیم از منابع خارجی نیز استفاده کنیم و بر اساس منابع خوبی که در بودجه سال ۹۳ منظور شده محدودیت ها برطرف خواهد شد.

دولت برای خروج خودروهای فرسوده منابع خوبی در نظر گرفته

معاون اول رییس جمهورهمچنین به طرح خروج خودروهای فرسوده از حمل و نقل شهری برای كاهش آلودگی اشاره کرد و گفت: ‌این طرح در چندسال گذشته متوقف شده بود که دولت یازدهم آن را مجدداً فعال کرد و منابع خوبی نیز برای آن درنظر گرفته شده است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه امروز اقتصاد کشور در حال حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است خاطر نشان کرد: شرکتهای دانش بنیان نقش موثر و سازنده ای در پیشرفت و آینده کشور دارند و با توجه به اینکه صنایع این شرکتها هیچ آلودگی و معضلی برای تهران به همراه ندارد، باید تلاش کنیم توسعه تهران را در مسیر اقتصاد دانش بنیان قرار دهیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به شورای نظارت بر کلانشهر تهران که در گذشته تشکیل می‌شد افزود: این شورا قرار است دوباره فعال شود و مسائل کلان شهر تهران در جلسات این شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

دولت بر حل مسائل استان تهران اهتمام دارد

معاون اول رییس جمهور از اهتمام دولت برای رسیدگی به مشکلات استان تهران خبرداد و گفت: تا کنون چند جلسه در خصوص مشکلات تهران برگزار شده که یکی از این جلسات مربوط به آلودگی هوای تهران بود زیرا مشکل آلودگی هوای تهران مشكل و دغدغه ای است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به تشکیل جلسه دیگری درخصوص مسائل جمعیتی تهران خاطرنشان كرد: در آن جلسه پیرامون تصمیمات بدو ن مطالعه که گاهی در برخی مراکز تصمیم گیری در خصوص ساخت و سازها اتخاذ می شود، بحث و بررسی شد.

معاون اول رییس جمهورهمچنین با اشاره به تشکیل یک کمیسیون ویژه برای بررسی مسائل تهران و سایر کلان شهرها که اخیراً به تصویب رسیده گفت: این کمیسیون متشکل از برخی وزرا، معاونین رییس جمهور، شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر و استاندار تهران است که امیدواریم جلسات آن هرچه زودتر برگزار شود و مسائل و مشکلات عمده کلان شهرها را مورد بررسی قرار دهد .

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات و چالش های کشور که در آغاز کار دولت یازدهم وجود داشت تصریح كرد: کشور در بخشهای مختلف از مشکلات جدی رنج می برد و دولت ناچار بود برای عبور از این شرایط دشوار، به سرعت در خصوص این مشکلات تصمیم گیری کند.

وی با اشاره به انتخاب مدیران مجرب در دولت یازدهم گفت: یکی از مزایای به کارگیری مدیران با تجربه این است که زمان از دست نمی رود و مدیران از نخستین روز فعالیت خود به سمت راهکارهای مناسب حرکت می کنند.

معاون اول رییس جمهور افزود: دولت در زمان آغاز به کار با دو مشکل اساسی در بخش سیاست خارجی و تحریم های ظالمانه روبرو بود که برای حل این مشكل راهکارهایی را در پیش گرفت تا از موضع اقتدار و عزت، ضمن دفاع از دستاوردهای دانشمندان کشور، تعامل مناسبی را با دنیا ایجاد کند و ضمن تثبیت حقوق هسته ای كشور، تحریم ها را از میان بردارد .

وی افزود: البته دولت برای شرایط بدتر نیز برنامه ریزی دارد و حتی اگر تحریم ها کاهش نیابد و یا بیشتر شود، دولت پیش بینی های لازم را از قبل انجام داده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دستاوردهای وزارت امور خارجه و توافقات صورت گرفته در خصوص مسائل هسته ای تصریح کرد: امروز فضای بین المللی برای کشور آرام شده و ایران به دور از تنش با زبان منطق و گفتگو روند مذاکرات را دنبال می كند.

جهانگیری ادامه داد: به لطف خدا بخشی از تحریم ها متوقف شده و این موضوع به امید و آرامشی که پس از ۲۴ خرداد در کشور ایجاد شد، کمک کرده است.

وی با اشاره به سخنان برخی مقامات آمریکایی مبنی بر به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ایران تاکید کرد: وقتی ایران با زبان منطق در جامعه بین الملل سخن می گوید، تحریم كنندگان ایران، دیگر قادر نخواهند بود سایر کشورها را علیه ما بسیج کنند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه ضمن اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: دولت تدبیر و امید از ابتدا با این واقعیت روبرو بود که اقتصاد کشور از تورم و رکود رنج می برد و رشد اقتصادی در سال ۹۱ به منفی ۵.۸ رسیده بود و در بخش اشتغال و صنعت نیز با شاخص های منفی و نگران‌کننده ای مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه وجود این میزان رکود و تورم به طور همزمان اتفاقی کم نظیر در كشور بود گفت: خروج از رکود و تورم هرکدام راهکاری متفاوت دارد و سیاستهای خروج از هریک از این شرایط دقیقاً برخلاف دیگری است. به همین دلیل دولت تصمیم گرفت در شش ماه اول کار خود، بر موضوع تورم متمرکز شود چرا که تبعات آن برای مردم قابل تحمل نبود.

مقابله با ركود از اصلی ترین برنامه های دولت در سال ۹۳ است

جهانگیری با بیان اینکه موفقیت های خوبی در زمینه مهار تورم صورت گرفته اظهار داشت: امروز یکی دیگر از موضوعات مهم پیش روی دولت مهار رکود است که این موضوع در سال ۹۳ جزو اصلی ترین و مهمترین برنامه های دولت خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور یکی از بهترین راهکارهای خرج از رکود را بهبود فضای کسب و کار دانست و گفت: البته این کار به سرعت قابل انجام نیست و نیازمند برنامه ای بلند مدت و اقدامات جدی است.

جهانگیری با بیان اینکه بازگشت آرامش به فضای اقتصادی کشور نیازمند اعتماد است افزود: امروز مردم و فعالان اقتصادی به مدیران دولت اعتماد دارند و این امر زمینه ایجاد آرامش دراقتصاد کشور و کنترل فضای متلاطم را فراهم کرده است .

معاون اول رییس جمهور با اشاره به آرامش نسبی ایجاد شده در مدت شش ماهه فعالیت دولت یازدهم گفت: امروز دیگر از تلاطم و نوسانات لحظه ای بازار خبری نیست و آینده روشنی پیش روی کشور قرار گرفته که همه این موفقیت ها نتیجه حماسه ۲۴ خرداد است که با تدبیر رهبر معظم انقلاب شکل گرفت.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به کاهش بودجه عمرانی کشور در سال ۹۲ و توقف طرح ها و پروژه های عمرانی گفت: میزان تحقق بودجه سال جاری حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است که از این میزان حدود ۱۱۸ هزار میلیارد تومان آن بودجه جاری است . بر این اساس کل بودجه قابل تخصیص در بخش عمرانی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است که این فقط به معنای نگهداری کارهای نیمه تمام و عدم اجرای پروژه های عمرانی جدید است.

جهانگیری اضافه کرد: به لطف خدا لایحه بودجه سال ۹۳ به موقع تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و مجلس نیز به موقع آن را تصویب كرد و امیدواریم تا قبل از پایان سال آیین نامه های اجرایی مربوط به بودجه نیز نهایی شود تا تکلیف دستگاههای اجرایی از ابتدای سال آینده مشخص گردد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت پس از پرداختن به موضوع تورم و رکود باید چند طرح مهم اقتصادی دیگر را نیز ساماندهی می کرد گفت: یکی از این طرح ها مسکن مهر بود که با اتکا به منابع بانک مرکزی اجرا شده و موجبات تورم را فراهم کرده بود، اما با دستور آقای دكتر روحانی برای تامین منابع مورد نیاز آن ، راهکاری جدید تعیین گردید كه بر اساس آن بدون اضافه شدن بر پایه پولی کشور، منابع لازم برای تکمیل طرح مسكن مهر فراهم شد .

وی از طرح هدفمند سازی یارانه ها به عنوان یکی دیگر از موضوعات مهم اقتصادی کشور نام برد و گفت: با وضعیتی که کشور در بخش تولید و مصرف انرژی داشت اتخاذ تصمیمی برای ایجاد تعادل بین منابع و مصارف انرژی اجتناب ناپذیر بود و به همین دلیل در مقطع اجرای گام نخست طرح هدفمندی علما، كارشناسان و سایر اقشار کشور به صورت یکپارچه از این طرح حمایت کردند.

جهانگیری افزود: اما متاسفانه در اجرای این طرح اهداف اصلی تامین نشد و عملاً به سمتی رفتیم که توزیع پول در میان مردم به مهمترین موضوع طرح هدفمندی تبدیل شد و متاسفانه با شروع اجرای این طرح، خروج از قانون نیز اتفاق افتاد و قوانینی که در خصوص نحوه پرداخت و شکل توزیع یارانه در میان مردم وجود داشت رعایت نشد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به مشکلات بخش سلامت ، محیط زیست، آب، و برداشت کشورهای همسایه از میادین مشترک نفت و گاز تصریح کرد: دولت تدبیر و امید طرح هدفمندی را آسیب شناسی کرده و امیدواریم بتوانیم با استفاده از منابع حاصل از این طرح، بخش عمده ای از مشکلات کشور را مرتفع سازیم.

اقتصاد کشور دیگر تحمل شوک در افزایش قیمتها را ندارد

جهانگیری افزود: در اجرای فاز دوم طرح هدفمندی به هیچ عنوان نمی توانیم قیمتها را به صورت شوک افزایش دهیم و باید این افزایش قیمت با شیبی ملایم و مستمر باشد چرا که اقتصاد کشور دیگر تحمل شوک در افزایش قیمتها را ندارد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص پرداخت یارانه به خانوارهای نیازمندو متقاضیان پرداخت آن گفت: دولت در تلاش است به تصمیمات و راهکارهای صحیحی در این زمینه دست پیدا کند و با شناسایی دقیق نیازمندان و تعیین میزان نیاز هر خانوار، این طرح را به بهترین شکل ممکن اجرا کند.

وی با بیان اینكه هم اكنون بیش از جمعیت ثبت شده كشور در مركز آمار ایران یارانه بگیر وجود دارد، گفت: مردم باید توجیه شوند و تصمیم بگیرند که آیا می خواهند ۴۵ هزار تومان یارانه دریافت کنند و یا به دولت اجازه بدهند با این منابع مشکلات محیط زیست، آب، درمان و سایر مسائل آنان مرتفع شود.

جهانگیری افزود:‌ در حال حاضر کشور ما در زمینه بهداشت و درمان جزو ضعیف ترین کشورهای منطقه به حساب می آید و مردم همواره در زمینه درمان نگرانی و دغدغه دارند.

معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری كرد با تدابیر دولت یازدهم و با برنامه ریزی های انجام شده مشكلات كشور یكی پس از دیگری مرتفع شود و مسائل استان تهران نیز با كمك دولت، استانداری و شهرداری تهران از میان برداشته شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار