افتخار جهرمی در شصت و یکمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری:

برگزاری انتخابات کانون وکلای دادگستری در 22 اسفند ماه/ ارسال لایحه جامع وکالت بدون تغییر به مجلس

رئیس کانون وکلای دادگستری گفت: لایحه جامع وکالت با تغییراتی جزئی و بدون هیچ گونه خدشه‌ای به وکلا و کانون به مجلس تقدیم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "گودرز افتخار جهرمی" رئیس کانون وکلای دادگستری در شصت و یکمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری که شب گذشته در تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: به مناسبت روز وکیل و سالروز استقلال کانون‌های وکلای دادگستری لازم است چند نکته را در اینجا به عرضتان برسانم.
 
وی در ادامه افزود: در برنامه امشب از ریاست جمهوری دعوت کرده بودیم که در این جلسه حضور پیدا کند اما دکتر روحانی از دو سه ماه گذشته برای سفر استانی به استان هرمزگان برنامه‌ریزی کرده بودند اما روز شنبه اعضای هیئت مدیره کانون‌های وکلای دادگستری با دکتر روحانی ملاقاتی داشتند که وی سخنانی درباره حقوق شهروندی و حقوق مردم در قانون اساسی مطرح کرند. 
 
افتخار جهرمی درباره لایحه جامعه وکلای دادگستری اظهار داشت: در برنامه پنجم از قوه قضاییه خواسته شده بود که لایحه جامع وکالت را تهیه کند که برهمین اساس قوه قضاییه در سال 90 این لایحه را تهیه کرد و به هیچ وجه از کانون‌های وکلا درخواستی برای شرکت در جلسات تنظیم این لایحه نشده بود اما این لایحه توسط مشاوران حقوقی قوه قضاییه (ماده 187) تهیه شد.
 
افتخار جهرمی در ادامه افزود: این لایحه در اوایل زمستان سال 90 به دولت داده شد و دولت پیشین مدتی لایحه را معطل گذاشت و بالاخره به کمیسیون فرعی لوایح دولت و پس از آن به کمیسیون اصلی ارجاع شد.
 
رئیس کانون وکلای دادگستری افزود: در کمیسیون لوایح از کانون وکلای مرکز شرکت فعالی کردیم و نکاتی که در این لایحه موجب خدشه‌دار شدن استقلال کانون‌های وکلا و استقلال وکیل بود یا هست و یا تغییر پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه اسم کانون وکلا به سازمان وکلای دادگستری تغییر داده شده بود، ادامه داد: در کمیسیون اسم تغییر کرده و همان کانون به کار برده شد، در ماده 25 این لایحه هیئتی به عنوان هیئت نظارت در نظر گرفته بودند که متشکل از 7 نفر قضات، حقوق‌دانان و وکلا بود که با ابلاغ رئیس قوه قضاییه تعیین شد و کلیه امور کانون از جمله رسیدگی به مصوبات هیئت مدیره، تایید صلاحیت اعضای عضو و پروانه وکالت در اختیار رئیس قوه قضاییه بود که این ماده به کلی حذف شد.
 
افتخار جهرمی تصریح کرد: در ماده 42 ذکر شده بود که پروانه‌های وکالت باید علاوه بر رئیس کانون با امضای رئیس دادگستری همراه شود که امضای رئیس دادگستری حذف شد.
 
رئیس کانون وکلای دادگستری با اشاره به ماده 48 گفت: در این ماده مقرر شده بود که وکیل را نمی‌توان از شغل وکالت معلق کرد مگر به موجب رای قطعی مراجع ذی‌صلاح که این نیز تغییر پیدا کرد و به جای مراجع ذی‌صلاح عبارت دادگاه انتظامی وکلا نوشته شد.
 
وی درباره دادگاه انتظامی وکلا اظهار داشت: هر شعبه متشکل از سه نفر است؛ قاضی با ابلاغ رئیس قوه قضاییه، وکیل با انتخاب هیئت مدیره کانون وکلا اما این موضوع نیز تغییر کرد و اعضا متشکل از سه نفر و به انتخاب هیئت‌مدیره‌های کانون وکلا شدند.
 
افتخار جهرمی درباره دادستان انتظامی کانون وکلا اظهار داشت: این دادستانی به وسیله رئیس قوه قضاییه و از بین قضات انتخاب شده که مطلب مذکور تغییر کرد و از بین وکلا و به انتخاب هیئت مدیره انتخاب شدند.
 
رئیس کانون وکلای دادگستری درباره حق‌الوکاله وکلا تصریح کرد: وکلا تنها در چارچوب تعرفه حق دریافت حق الوکاله را دارند که این موضوع نیز تغییر پیدا کرد و در صورت نبودن قرارداد طبق تعرفه این کار صورت گرفت.
 
وی در ادامه افزود: این لایحه در آخرین جلسه هیئت دولت پیشین در مشهد به تصویب رسید اما به مجلس فرستاده نشد و پس از آن که دولت دکتر روحانی مشغول به کار شد قوه قضاییه اعتراضاتی را نسبت به لایحه‌ مورد تصویب از سوی دولت داشت لذا مجددا درخواست اصلاحات کردند اما به من اطمینان دادند که دولت فعلی همان لایحه‌ای را که به تصویب دولت پیشین رسیده بود اما با تغییراتی جزئی و بدون هیچ گونه خدشه‌ای به وکلا و کانون به مجلس تقدیم خواهند کرد.
 
افتخار جهرمی درباره صندوق حمایت افزود: با اصلاح آیین نامه اجرای صندوق حمایت در خرداد 92 مستمری‌های وکلای بازنشسته، از کار افتادگان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت و در بهمن ماه در مجمع عمومی صندوق آیین نامه اعطای مسکن، خرید دفتر و.... به تصویب رسید.  
 
رئیس کانون وکلای دادگستری افزود: تحولات نسبی در کمیسیون آموزش و کارآموزی به وجود آمد که در همین راستا کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌های علمی برگزار شد و مقررات آیین کار برای کمیسیون‌های کانون تشکیل شد.

وی افزود: همچنین کمیسیون کارآفرینی به منظور فرهنگ وکالت و ایجاد اشتغال برای وکلای جوان در این کمیسیون مورد توجه قرار گرفت و به منظور تعامل با مجلس کمیسیون پارلمانی تشکیل و اعضای آن نیز تعیین شدند.
 
وی درباره اداره معاضدت اظهار داشت: اداره معاضدت کانون کار خود را به صورت تخصصی درآورد و کمیته‌هایی برای امور مختلف تشکیل و افرادی که به اداره معاضدت مراجعه کرده با توجه به مشکلی که دارند به کمیسیون مربوطه مراجعه خواهند کرد.

جهرمی تصریح کرد: در همین راستا در شش ماهه گذشته بیش از 4 هزار نفر به این اداره مراجعه کردند و هم چنین بیش از 43 هزار نفر مدیریت به دفاتر معاضدت در دفاتر قضایی مراجعه و به طور رایگان راهنمایی شدند.
 
افتخار جهرمی درباره ساختمان باشگاه کانون تصریح کرد: زمین باشگاه کانون را زمانی که سرپرست بودم با قیمت منطقه‌ای از وزارت مسکن خریداری کردم یعنی 2 هزار متر با قیمت کمتر از 4 میلیون تومان که در این مدت به دنبال اخذ پروانه بودیم و امسال پروانه ساختمان از سوی شهرداری صادر و چندی پیش کلنگ ساختمان نیز زده شد.

وی یادآور شد: این ساختمان 14 هزار متر بنا خواهد داشت و متشکل از سه سالن که یکی 600 نفره و دو سالن دیگر 350 نفره و کل مجموعه در 9 طبقه بنا خواهد شد و ان شالله بسیاری از مشکلات کانون از لحاظ جا حل خواهد شد.
 
افتخار جهرمی ادامه داد: کانون در حال حاضر برای شروع ساختمان بودجه لازم را دارد اما برای تکمیل آن نیازمند کمک به همراهی وکلاست.
 
رئیس کانون وکلای دادگستری خاطر نشان کرد: در روز 22 اسفند ماه انتخابات کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار خواهد شد و شرکت فعال همه وکلا نشان دهنده رشد فکری آن‌هاست لذا اگر همه شرکت کنیم بر اعتبار کانون افزوده خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار