قافله سالاری کاروان علم بنابر جایگزینی "سید رضا صالحی" به جای "اسحاق صلاحی" در سمت ریاست کتابخانه ملی از دست صلاح اندیشان صالح به دست صالحان مصلحت اندیش افتاد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ "علی اکبر صفی‌پور" معاون کتابخانه ملی پس از عرض خیر مقدم به حضور حضار به ویژه مقامات لشگری و کشوری و دست یاران نهاد ریاست جمهوری گفت: به معنای واقعی کلمه خوش آمدید به "اسحاق صلاحی" و "سیدرضا صالحی امیریگ خوش آمد می‌گوییم و از همه رؤسای سابق این سازمان به ویژه از مرحوم "عباس حری" معاون پژوهش کتابخانه ملی و "عباسی" رئیس سابق سازمان کتابخانه ملی یاد می‌کنیم. 



وی افزود: افتخار می‌کنم که در سازمانی کار می‌کنم که وظیفه صیانت و حفاظت از میراث مکتوب را بر عهده دارم و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یکی از بارهای حفاظت از هویت ملی کشور بوده و کارمندان آن پرچم‌داران صیانت و حفاظت از میراث مکتوب کشور هستند. 

وی خاطر نشان کرد: انتخاب صالحی به عنوان رئیس کتابخانه ملی ایران نشانه تدبیری‌ست که از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود و انشاءلله امیدی در بطن سازمان اسناد و کتابخانه ملی خواهد بود. 

همچنین در بخش دیگری از مراسم تودیع و معارفه رئیس کتابخانه ملی اسحاق صلاحی" رئیس سابق کتابخانه ملی پس از عرض خیرمقدم از زبان مهمانان گفت: "سیدرضا صالحی" تنها نخواهی بود و "صلاحی" با همه قصور خسته نباشی.

وی در ادامه سخنان خود را در قالب سه قسمت خلاصه کرد و گفت: باور ما بر آن بود که سازمان جزء پازل مهم بخش فرهنگی کشور است دیپلماسی فرهنگی در این کشور تأثیرش از انواع دیپلماسی‌ها مفیدتر و کارآمدتر است و این سازمان به عنوان پل ارتباطی بین نسلی، بین نسل‌های دیروز، امروز و فردا به حساب می‌آید. 

صلاحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود حرف‌هایش را در قالب چهار کلمه مدیریتی خلاصه کرد و گفت: پوست انداختیم تا پوسته جدیدی بزنیم، رویکرد سیستمی برای سازمان اسناد کتابخانه ملی قائل بودیم و بر این اساس پازل‌های فعالیتی خود را شکل دادیم. 

آینده‌نگری و رویکرد راهبردی از دیگر کلماتی بود که صلاحی برای اختصار سخنان خود برگزید و در قالب آنها گفت: آینده‌نگری که سند استراتژیک این سازمان برمبنای آن تدوین شده و چه بسا فعالیت‌هایی که در این سازمان انجام می‌شد برای امروز خوب بود اما در آینده بی‌مورد بود و آخرین رویکرد رویکرد راهبردی‌ست که نه ماه در این سازمان به آن اختصاص داده شد و امروز افتخار ماست شکل‌گیری یکپارچه این چهار رویکرد در قالب یک نهاد دولتی برای اولین بار است. 

رئیس اسبق سازمان اسناد و کتابخانه ملی خاطر نشان کرد: براساس آن سند استراتژیک یک برنامه استراتژیک نوشته شد و امروز افتخار ما این است که 30000 کتاب کودک و نوجوان در این سازمان اسکن شد و تلاش بر آن شده که دستاوردهای این ملت در دسترس قرار بگیرد تا بتوان گفت ابن سینا، ملاصدرا و فارابی چه گفته‌اند. 

از دیگر سخنان صلاحی که در قالب درد و دلی با دست اندرکاران دولت یازدهم بیان شد می‌توان به لزوم اختصاص بودجه‌ای بیشتر به کتابخانه ملی ، تعویض ساختار کهنه‌ی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، تقدیر از موفقیت این سازمان در امر دورکاری و اختصاص حقوقی مناسب به کارمندانی که در اتاق‌های زیرزمینی کتابخانه ملی فعالیت می‌کنند اشاره کرد. 

همچنین حجت‌الاسلام "علی یونسی" دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي، در بخش دیگری از مراسم تودیع و معارفه رئیس کتابخانه ملی در پاسخ به این سوال که در مراسم تودیع و معارفه رئیس یک نهاد فرهنگی چه می‌کند گفت: دکتر صالحی از من خواست که در اینجا باشم و من هم برای ابراز ارادت خود نسبت به ایشان واجب دانستم که در این مراسم حضور پیدا کنم. 

وی افزود: این مسئولیت مسئولیت بسیار خطیر و مهمی‌ست که قبلا هم به این حقیر پیشنهاد شد اما وی خود را ناتوان از ریاست کتابخانه ملی دیدم، اما صالحی امیری را به پذیرش این مدیریت تشویق کردم و لازم می‌دانم که از صلاحی تشکر کنم که خیلی بزرگوارانه برخورد کرد و  در سخنانی کوتاه نغز و پرمغز صلاحیت خود را به تأیید رساند و انشاءالله صالحی از توانایی‌های صلاحی استفاده کند. 

وزیر اطلاعات دولت‌های هفتم و هشتم کتابخانه ملی را خانه محققان و پژوهشگران دانست و گفت باید از هرکجا که خسته می‌شوند به اینجا روی آورند درهای اینجا برای همه شبانه روز باز باشد و ظاهرا در خیلی جاهای دیگر نیز به همین گونه است. 

یونسی اظهار داشت: درخصوص اسناد در آرشیو وزارت خارجه‌ی کشورهای مختلف بسیاری از اسناد ما وجود دارد دیپلماسی فعال این است که این اسناد شناسایی شده و به داخل کشور منتقل شود، بله مشکل است زیرا انتقال آنها به داخل با موانع و مخالفت‌های زیادی مواجه می‌شود.

در بخش دیگری از مراسم تودیع و معارفه رئیس کتابخانه ملی "سیدرضا صالحی امیری" لزوم حضور دولتمردان در مراسم تودیع و معارفه خود و "اسحاق صلاحی" را در سمت رئیس کتابخانه ملی نشانگر توجه خاص دولت تدبیر و امید به جایگاه کتابخانه ملی دانست و گفت: واقعیت این است که ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که من از آن به عنوان رمزها و رازهای فرهنگ یاد می‌کنم و بنابراین همه جای این سرزمین در دل خود گنج و گنجینه‌ای دارد که نباید به آن بی‌مهری کرد. 

وی افزود: این نقطه جغرافیا دارای رمز و رموز بسیاری‌ست که بخش عظیمی از آن در درونش نهفته شده است .
 
به گفته‌ی صالحی میزان اسناد و کتب خطی فارسی در هند بیش از اسناد و کتب خطی موجود در کتابخانه ملی بوده و با ادله علمی قابل اثبات است که میراث مکتوب قابلیت جایگزینی به جای نفت را دارد و این میراث توانایی مدیریت ایران بدون نفت را خواهد داشت. 

صلاحی تصریح کرد: فرهنگ ایرانی در ریشه‌های بیرون از این سرزمین حضور و ظهور دارد، امروز چهارصد میلیون از مردم جهان از میراث فرهنگی کشور ما بهره‌مند می‌شوند و این در صورتی‌ست که این تعداد اعضای کتابخانه‌های خارج از کشور که از میراث مکتوب ما بهره‌مندند از اعضای کتابخانه ملی‌مان کمتر است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود از فرهیختگانی که به دلیل کدورت از دولت گوشه‌ی انزوا برگزیدند یاد کرد و گفت: درب‌های کتابخانه‌ ملی از این پس به روی همه باز است. 

همچنین "محمدباقر نوبخت" سخنگوی دولت یازدهم در بخش دیگری از مراسم تودیع و معارفه رئیس کتابخانه ملی با ابراز خرسندی از مجالی که در دقایق پایانی این مراسم باشکوه به او داده شده گفت: "صالحی" نیک بداند که به تأثیر از نگاه رئیس جمهور و هیأت وزیران به هدف تعالی و رشد فرهنگ اصیل ایرانی که بخشی از اسناد آن در این سازمان گرد آمده وی به عنوان یک خدمتگزار کوچک از دولت بزرگ به شما اطمینان می‌دهم که با یک خزانه در مضیقه آنچه لازم است در امسال و سال آینده به انجام می‌رسانم.  
 
"محمد نهاوندیان" مشاور رئیس جمهور در بخش دیگری از مراسم تودیع و معارفه رئیس کتابخانه ملی گفت: من وارد جلسه که شدم چهره‌های شخصیت‌های علمی و فرهنگی را دیدم و یاد کلماتی از امام علی(ع) افتادم که بنابر آن کلمات اینجا بوستان مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و من از یکایک فضلا، اهل فرهنگ و اهل کتاب به معنای مؤمنانه‌اش تشکر می‌کنم اما اگر بخواهیم چند کلمه‌ای در مأموریت نهاد کتابخانه ملی و برنامه ‌ای که دولت تدبیر و امید در راستای ارتقای فرهنگی کشورمان دارد صحبت کنم باید به جایگاه زمانی که در آن هستیم اشاره کنم، برخی از صاحب نظران در عین حالی که به استقبال توانمندی‌های دیجیتالی امروز می‌روند نگرانی خود را از سطحی شدن اطلاعات ابراز داشته‌اند. 

به گفته‌ی نهاوندیان ما در جهان پهن شدن اطلاعات را داریم اما عمق ارتباطات کم شده باید مراقب باشیم که داده‌های اطلاعاتی جایگزین دانایی نشود و سیاست کتاب باید با همکاری نهادها و سازمان‌ها به طور روشنی بررسی شود. 

نهاوندیان خاطرنشان کرد در رابطه با کتاب ما باید شاهد یک نهضت وسیع باشیم، در زمینه‌ی دسترسی به کتاب و اسناد سیاست روشنی را دنبال کنیم.

 لازم به ذکر است که بر اساس سخنان نهاوندیان قانون دسترسی به اسناد در سال 88 در مجلس به تصویب رسیده و در چند سال گذشته آیین نامه آن در وزارت خانه فرهنگ و ارشاد کشور تدوین شده و به طور جدی باید قانون دسترسی به اسناد مورد حمایت قرار بگیرد، سیاست آزادسازی اسناد در کشور ما باید به طور روشن مورد توجه قرار بگیرد و اسناد پس از مدت معین باید از حوزه انحصاری خارج شوند، ما باید با قراردادهای بین‌المللی دسترسی به اسناد را فراهم کنیم، "ایران فرهنگی" بزرگتر از "ایران سیاسی‌"ست و باید کاری کنیم که کشورهای دیگر هم به میراث فرهنگی ما افتخار کنند. 

 


انتهای پیام/ اس
 

برچسب ها: حفاظت ، اسناد ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.