رئیس مجلس گفت: معتبرترین دانشگاه‌های دنیا هم از طریق نفت اداره نمی‌شوند و بودجه خود را از طریق پژوهش تأمین می‌کنند.

دانشگاه‌ها باید بخشی از بودجه خود را از طریق پژوهش تأمین کنندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تودیع و معارفه ریاست کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه تهران که صبح امروز (دوشنبه، 29 آبان) در محل کتابخانه این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: انتخاب شایسته حجت الاسلام والمسلمین جعفریان را به عنوان ریاست کتابخانه دانشگاه تهران تبریک می‌گویم و امیدوارم بتوانند در این مسئولیت دستاوردهای بزرگی برای دانشگاه تهران داشته باشند.

وی افزود: دیجیتالی شدن کتابخانه‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی را در جهت دسترسی دانشجویان و اساتید به کتاب‌ها بکند.

لاریجانی تصریح کرد: البته در زمان فعالیت آقای جعفریان در کتابخانه مجلس، کتاب های خطی روی سایت قرار گرفت که به ایشان خرده نیز گرفتند ولی در کل به نظرم کار مفیدی است و دسترسی به آثار قدما را ساده می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدوارم که با تلاش‌های ایشان دانشجویان و اساتید بتوانند در سال‌های آینده دسترسی بهتری به منابع علمی داشته باشند.

وی ادامه داد: در این مسئله تردیدی وجود ندارد که ما از نیروی انسانی به سزایی برخوردار هستیم و ظرفیت خوبی در زمینه اساتید باتجربه داریم، همچنین پهنه آموزشی کشور نیز گسترش پیدا کرده است.

لاریجانی تأکید کرد: دانشگاه تهران یکی از دانشگاه‌های درجه یک کشور است و همیشه این گلایه وجود دارد که سیستم دیوانی کشور اتصالی به بخش‌های دانشگاهی از نظر پژوهشی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: این امر قصه امروز نیست و از حدود 30 سال پیش این مسئله مطرح بوده است، لذا چگونه می‌شود که دانشگاه را با بخش‌های مورد نیاز کشور مرتبط کرد و سوال اینجاست که چرا این امر محقق نمی‌شود. به نظر بنده مشکل اساسی ما در پول نفت و نظام بودجه‌ریزی در کشور خلاصه می‌شود.

وی گفت: ما در اداره کشور پولی را به دستگاه‌های اجرایی می‌سپاریم و با دانشگاه‌ها نیز همین کار را می‌کنیم. در این زمان نه دستگاه‌های اجرایی احساس نیاز می‌کنند که به دانشگاه مراجعه کنند و نه دانشگاه‌ها ضرورتی می‌بینند که به دستگاه‌های اجرایی مراجعه کنند.

لاریجانی عنوان کرد: در طی این سال‌ها روش‌های مختلفی به منظور حل این مشکلات طراحی شد که خیلی نتیجه‌بخش نبوده‌اند و بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها طی سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده اما آیا مشکلات کشور حل شد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این امکان وجود دارد که با افزایش حجم پژوهش‌ها بسیاری از مشکلات کشور حل شود. در طی سال‌های اخیر جلسات بسیاری را با مسئولان تشکیل داده‌ایم تا بررسی کنیم که چگونه می‌شود به پژوهش‌های کشور کمک کرد. این مسئله فقط می‌تواند مقداری از مشکلات را حل کند، اما اتصال دانشگاه را برقرار نمی‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: بنده ایده‌ای را ارائه داده‌ام و از دوستان خواسته‌ام که بر روی آن کار کنند، ما امسال هم می‌توانیم این کار را در دولت و مجلس سامان دهیم یعنی ما باید به گونه‌ای ارتباط بودجه دانشگاه‌ها و تشویق‌هایی که در بحث تولیدی داریم را به هم متصل کنیم به نحوی که ما می‌توانیم به بخش تولید کشور بگوییم که اگر شما بودجه‌ای را برای تحقیق در دانشگاه‌ها اختصاص دادید ما آن را جزو مالیات حساب می‌کنیم، پس لازم است که انگیزه‌هایی به بخش‌های تولیدی کشور تزریق شود تا به سمت دانشگاه‌ها بیایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دانشگاه باید بپذیرد که بخشی از بودجه خود را توسط پژوهش تأمین می‌کند و بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا نیز بودجه خود را از منابع داخلی تأمین می‌کنند و لازم است که انگیزه لازم به دانشگاه تزریق شود. به عنوان مثال این مسئله به دانشگاه‌ها ابلاغ شود که اگر شما بخشی از بودجه خود را توسط خودتان تأمین کردید ما در قبال آن تسهیلاتی را به شما ارائه خواهیم داد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید قبول کنند که بخشی از بودجه خود را باید از طریق پژوهش تأمین کنند، معتبرترین دانشگاه‌های دنیا هم از طریق نفت و از قبیل آن اداره نمی‌شوند و بودجه خود را خودشان از طریق پژوهش تأمین می‌کنند.

اگر اختیاراتی به دانشگاه‌ها داده شود تا افراد فاضل به ویژه در دوره‌های فوق‌لیسانس و دکتری انتخاب کنند حتماً کار درستی است و ما نمی‌خواهیم این روش کنکوری که از این طرف حتی به دوره راهنمایی هم آسیب وارد می‌کند ادامه یابد، ما یک زمانی هم تصویب کردیم که کنکور حذف شود اما ساز و کار آن در وزارتخانه‌ها سامان پیدا نکرد.

لاریجانی در همین رابطه افزود: شاید اگر آقای نهاوندیان بانی شود و این مرکز سازمان سنجش را منحل کند شاید این مشکل حل شود، اصلاً اینها نمی‌گذارند این مشکل حل شود ولی اینکه ما به سمتی حرکت کنیم که ظرفیت دانشگاه‌ها متناسب با سلایقی که از نظر علمی افراد را انتخاب می‌کنند کار درست و سنجیده‌ای است، ما هم در این زمینه کار می‌کنیم و یکی از مسائل اصلی کشور را این می‌دانیم که روی کیفیت کار علمی تمرکز بیشتری شود.

وی ادامه داد: از این نظر اگر مطالعاتی صورت می‌گیرد ما قطعاً استقبال می‌کنیم از اینکه در این بخش دانشگاه‌ها بانی شود و کمیته‌هایی از اساتید تشکیل شود روی مرکز سنجش و وزارت علوم هم باید کار شود تا فرمول عاقلانه‌ای که بشود شرایط انتخاب‌های کیفی در دانشگاه‌ها شاهد باشیم را فراهم کند.

رئیس مجلس گفت: از اینکه دانشگاه تهران هیأت امناء شده است خوشحالم اما خیلی باری در این ندیدم، درست است که امکانات و اختیاری را برای هیأت‌های امنا قائل شد اما اینها در وزارتخانه‌ها به صورت متمرکز انجام می‌شود و در حقیقت قوه ابتکار دانشگاه‌ها را از بین می‌برد لذا باید از ظرفیت دانشگاه‌های هیأت امنایی استفاده شود.

لاریجانی افزود: لازم است که به دانشگاه‌ها اختیاراتی داده شود تا بتوانند افرادی با استعداد را مخصوصا در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا انتخاب کنند و ما نمی‌خواهیم که روش کنکور آسیب‌زا باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
در کشور برزیل سه درصد از درآمد شرکت ها اعم از خصوصی و دولتی مستقیما به دانشگاه پرداخت میشود. این به این معنی نیست که این اختیار به این شرکت ها داده شود که خودشان نحوه هزینه کردن آن را تعیین کنند بلکه مستقیما پول به حساب دانشگاه ریخته میشود.
آخرین اخبار