«مسعود کوثری» در مراسم بزرگداشت «سیروس پرهام» گفت: امروزه تقریباً چیزی از آثار باستانی در ایران باقی نمانده اما فرهنگ ما همچنان پابرجاست.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ مراسم گرامیداشت "سیروس پرهام"، نخستین رئیس سازمان اسناد ملی ایران عصر روز گذشته در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

"سید رضا صالحی امیری" رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران با تأکید بر اینکه عبدالله انوار سرمایه‌ی بزرگ همه ما و افتخار ایران و ایرانی در همه دنیاست، گفت: دولت روحانی بر این باور است که حفظ و کرامت بزرگان این نظام به حفظ آیه‌های فرهنگ کشور می‌انجامد.

وی ادامه داد: پرهام و دیگران ریشه‌های فرهنگ و ادب ما بوده‌اند و بی احترامی به آنها باعث می‌شود که ریشه‌های فرهنگ و ادب خشک شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: بزرگداشت پرهام، بزرگداشت اخلاق، فرهنگ و ادب بوده و تبار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به ریشه‌هایی چون پرهام بر می‌‌گردد.

صالحی امیری افزود: تکریم بزرگان بیش از آنکه نیاز خود این بزرگان باشد نیاز ماست، هر کشوری به یک سرمایه‌ای معرفی می‌شود و سرمایه‌ی بزرگ ایران، ایران فرهنگی است و خالقان این فرهنگ بزرگانی چون پرهام هستند.

وی تصریح کرد: اگر ما امروز چیزی از اسناد و کتابخانه ملی میدانیم آن را از پرهام یاد گرفته‌ایم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران که دیروز هفتاد و هفتمین سالگردش جشن گرفته شد، مدیون فعالیت پرهام است که مقاله ی اسناد و بایگانی راکد سال‌ها قبل را به نگارش درآورده و به ثبت رسانیده بنابر این می‌توان گفت که خشت اول این سازمان به نام پرهام است و همه‌ی ما و ایران وامدار او هستیم.

صالحی امیری گفت: اگر امروز من و شما از درخت‌های کهن میوه می‌چینیم باید به خاطر داشت باشیم که یک روز کسی آنها را کاشته و این میوه‌ی شیرینی که امروز تمام مسئولان سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران می‌چینند محصول کارپرهام است.

وی افزود: ما باید به بزرگان کشور پیام بدهیم که اگر بنا بر این است که به تداوم فرهنگی برسیم باید از ریشه‌های آن تکریم کنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران خاطر نشان کرد: ما به هر حال بنا داریم که از بزرگان خود تکریم کنیم و هم اکنون تصویب شده که سالن مرکز اسناد کتابخانه‌ی ملی ایران را به نام پرهام بنامیم.

همچنین، مسعود کوثری، مدیر عامل انتشارات علمی – فرهنگی در بخش دیگر از این مراسم گفت: حدود 1 ماه پیش 60 سالگی انتشارات علمی- فرهنگی را جشن گرفتیم و می‌دانیم که پرهام سهم بسزایی در تاریخ این انتشارات دارد.

وی افزود: مدت آشنایی من با شخصیت پرهام کوتاه است اما در همین مدت کوتاه بسیار مجذوب او شدم زیرا او فردی مهربان بوده و این به غیر از گستردگی دانشش است.

مدیر عامل انتشارات علمی – فرهنگی اظهار داشت: پرهام پیرتنی است که کارهای بزرگی همچون به سرانجام رساندن پروژه‌ی عظیم سیری در هنر ایران را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است.

کوثری افزود: خدا با ما یار بود که در این سالها عزیزانی چون پرهام با ما بوده‌اند و با دقت و گاه یکدنگی ستودنی خود که سبب بهبود کارها شده به ما کمک کرده‌اند.

وی تصریح کرد: امیدوارم که کشور ما از بزرگانی چون پرهام خالی نشود و دوستان و دانشجویان وی بتوانند کارش را ادامه بدهند.

مدیر عامل انتشارات علمی و فرهنگی خاطر نشان کرد: امروزه تقریباً چیزی از آثار باستانی در ایران باقی نمانده اما فرهنگ ما همچنان پابرجاست و امید است که با حضور افرادی چون پرهام همچنان پاینده باشد.

همچنین سیروس پرهام، نخستین آرشیویست کشورمان در بخش دیگری از مراسم گرامیداشت خود گفت: باعث افتخارم است که در طول عمر طولانی خودم در جاهایی خدمت کرده‌ام که اکثراً امکانات خدمت به مملکت برایم فراهم بوده و افتخار می‌کنم که برای سرزمینم یادگارهایی بگذارم که بعدها نام نیکی برایم بماند.

وی ادامه داد: واقعاً این کارها جز در شرایط مساعد امکان نمی‌یابد و به خصوص من با وجود اینکه 30 سال است که از سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران بازنشسته شده‌ام همچنان در حال همکاری با آرشیو ملی ایران هستم.

نخستین آرشیویست کشورمان اظهار داشت: اکنون سربلند هستم که در طبقه‌ی دهم بنای عظیمی هستم که یکی از بزرگترین آرشیو‌های ملی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار